Gå til indhold

Den Europæiske Sprogpris 2015 gik til projekter der fremmer social inklusion

30. september 2015
Statens Museum for Kunst og Dansk Flygtningehjælp modtog begge Den Europæiske Sprogpris 2015 for to forskellige projekter, der deler et centralt omdrejningspunkt: Sprog som katalysator for social inklusion.

Kursister på danske sprogskoler kan nu udvikle deres sprogkundskaber på en sjov og anderledes måde ved at samarbejde med Statens Museum for Kunst.

Projektet kaldes ’Ordværksted’ og har netop modtaget den danske udgave af Den Europæiske Sprogpris.

Sprogprisen deles med et andet projekt ’LærdanskABC’, som er et It-baseret undervisningsprogram, der skal bidrage til sprogindlæring hos voksne med ingen eller svag skolebaggrund samtidig med, at kursisterne kan dygtiggøre sig inden for It. Med prisen følger et rejselegat på 15.000 kroner til hvert projekt.

Nytænkende projekter

Den Europæiske Sprogpris blev overrakt på Københavns Hovedbibliotek i forbindelse med fejringen af Den Europæiske Sprogdag den 26. september 2015. Den indgår i EU´s uddannelsesprogram Erasmus+ og blev uddelt af kontorchef for Internationale Uddannelsesprogrammer i Styrelsen for Videregående Uddannelser, Peter Grønnegård.

 - De to vinderprojekter udmærker sig ved at være nytænkende, motiverende og brugbare i en bred sammenhæng. Kort sagt kan de tjene som inspiration for andre. Jeg ønsker begge projekter et stort tillykke, sagde Peter Grønnegård.

Vinderne af Den Europæiske Sprogpris 2015 fik overrakt prisen af kontorchef for Internationale Uddannelsesprogrammer Peter Grønnegård. På billedet ses Julie Maria Johnsen og Anette Skov fra Statens Museum for Kunst, Gerhard Korbu fra LærDansk samt Peter Grønnegård.
Vinderne af Den Europæiske Sprogpris 2015 fik overrakt prisen af kontorchef for Internationale Uddannelsesprogrammer Peter Grønnegård. På billedet ses Julie Maria Johnsen og Anette Skov fra Statens Museum for Kunst, Gerhard Korbu fra LærDansk samt Peter Grønnegård.

OrdVærkSted

I projektet ’OrdVærkSted’ samarbejder Statens Museum for Kunst og Danske sprogskoler om at skabe undervisning, der udvikler kursisternes danskkundskaber på en anderledes måde.

Bedømmelsesudvalget har lagt vægt på følgende:

Projektet viser, hvilken merværdi det har, når forskellige partnere og institutioner går sammen om at lave et sprogprojekt. Et sådant samarbejde giver en ny indfaldsvinkel til sprogoplæring, der ikke bare drejer sig om at lære grundlæggende sprogfærdigheder, men hvor sprogkundskaber tidligt bliver knyttet til behovet for at udtrykke sig om noget, som er vigtigt.

- Forløbet har åbnet vores øjne for, at vi i vores måde at kommunikere på, er ret ekskluderende. At det faktisk er et vanskeligt tilgængeligt sprog, og at der er mange koder i vores måde at være museum på, som man er nødt til at kende, hvis man skal føle sig godt tilpas, siger Anette Skov, der arbejder med undervisning på Statens Museum for Kunst og modtog prisen på vegne af museet.

LærdanskABC

Initiativet er søsat af Lærdansk, som er Dansk Flygtningehjælps afdeling for undervisning i dansk som andetsprog. LærDanskABC er et It-baseret undervisningsprogram, som henvender sig til voksne kursister med ingen eller svag skolebaggrund.

Bedømmelsesudvalget fremhævede blandt andet:

Undervisningen giver, ud over de grundlæggende sprogkundskaber, kompetencer i anvendelsen af digitale medier. Resultatet er et værktøj, der giver de svageste sprogkursister en øget selvstændighed i egen sproglæring.

Chef for LærDansk, Gerhard Korbo, modtog prisen på vegne af Lærdansk. Han ser Den Europæiske Sprogpris som en anerkendelse af organisationens arbejde med danskundervisning.

- Vi kommer til at bruge programmet meget mere i fremtiden. Ud over at bruge det til målgrupper med en svag skolebaggrund, så er det også et godt begynderprogram for mere uddannede deltagere.

Den Europæiske Sprogpris

  • Den Europæiske Sprogpris uddeles hvert år til nyskabende projekter eller personer, som har bidraget til at udvikle læring af fremmedsprog.
     
  • Styrelsen for Videregående Uddannelser modtog 11 ansøgninger til Sprogprisen 2015. 
  • Med prisen følger et rejselegat på 15.000 kroner, som har til formål at støtte rejser til udlandet med henblik på at hente ny viden og inspiration til glæde for sprogundervisning i Danmark.
  • I 2015 skulle projekterne handle om enten sprog og social inklusion eller sprog og sport.

Handlinger tilknyttet webside