Gå til indhold

Målrettet og tidlig indsats kan skabe flere mønsterbrud

20. maj 2015
Ny publikation fra Det Nationale Forskningscenter for Velfærd (SFI) giver bud på, hvordan vi kan hjælpe mønsterbrydere bedre på vej i det videregående uddannelsessystem. Rapporten peger på, at målrettede og mere individuelle indsatser, der iværksættes tidligt, virker.

På trods af lige og gratis adgang til skole og uddannelse i Danmark, er der stadig forskel på, hvorvidt den enkelte unge søger og gennemfører en videregående uddannelse alt efter forældrenes uddannelsesbaggrund. Det gælder også for de unge, der har klaret sig godt i gymnasiet.

SFI har på bestilling fra Uddannelses- og Forskningsministeriet analyseret eksempler på indsatser, der har vist sig at have effekt i forhold til en styrket social mobilitet. Eksemplerne er primært hentet fra USA, hvor man har mere erfaring med målrettede indsatser og større tradition for at evaluere sådanne.

Resultatet af analyserne viser, at særligt tidlige indsatser over for en veldefineret målgruppe har betydning for, hvorvidt unge bliver mønsterbrydere og klarer sig i det videregående uddannelsessystem.

- I Danmark er der lige muligheder på papiret, men de slår ikke igennem i praksis. Børn af akademikere har ti gange større chance for at få en kandi-datgrad end børn af ufaglærte. Den ulighed kan vi simpelthen ikke acceptere, for den betyder helt sikkert også, at vi ikke får fat i alle talenter siger uddan-nelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen.

I begyndelsen af året indgik uddannelses- og forskningsministeren udviklingskontrakter med de videregående uddannelsesinstitutioner, hvor et af de pligtige mål i kontrakterne er, at institutionerne skal arbejde for at understøtte større social mobilitet.

- Børns baggrund må ikke afgøre deres fremtid. Derfor har jeg forpligtet alle de videregående uddannelsesinstitutioner til at tage et ansvar for at bryde den sociale arv. Og jeg håber, at institutionerne vil finde inspiration i rapporten fra SFI til deres arbejde med at skabe flere mønsterbrydere, siger Sofie Carsten Nielsen.

Indsatser, der virker

SFI har til rapporten udvalgt 12 eksempler, der kan give inspiration til, hvordan man kan fremme den sociale mobilitet på de videregående uddannelser i Danmark. Eksemplerne peger blandt andet på, at følgende elementer er centrale, når man arbejder for at styrke den sociale mobilitet:

  • Indsatser, der er målrettede
  • Indsatser, der iværksættes tidligt
  • Individuel og aktivt opsøgende studievejledning 
  • Fokus på studiekultur, herunder en forventning om, at dét at påbegynde en videregående uddannelse er ”det, man gør”
  • Fokus på højt fagligt niveau - så det er muligt for de unge at påbegynde og gennemføre en videregående uddannelse 
  • Jo længerevarende en indsats, desto større og mere varig synes virkningen at være.

Kontakt

Jens Storm
Kontorchef
Tlf.: +45 61 90 24 30
Email: jst@ufm.dk

Handlinger tilknyttet webside