Gå til indhold

Projektorienterede forløb gør universitetsstuderende klar til arbejdsmarkedet

16. juni 2016
Studerende bliver trænet i at bruge deres faglighed, når de i løbet af uddannelsen indgår i et læringsforløb på en arbejdsplads, viser ny kortlægning. Uddannelses- og forskningsministeren vil arbejde for, at læringsforløbet er af høj kvalitet og er tæt koblet til den studerendes uddannelse.

Kortlægningen 'Projektorienterede forløb':

Næsten hver tredje universitetsstuderende gennemfører et projektorienteret forløb, hvor de som led i deres uddannelse indgår i et læringsforløb på en arbejdsplads.

Det viser en ny kortlægning, som Danmarks Evalueringsinstitut, EVA, har foretaget for Uddannelses- og Forskningsministeriet.

Kortlægningen peger på, at et projektorienteret forløb træner den studerende i at bruge sin faglighed til at løse konkrete opgaver på arbejdspladsen. Samtidig er de studerende, der er i et projektorienteret forløb, med til at øge virksomhedernes kendskab til uddannelsen og i det hele taget styrke dialogen mellem uddannelserne og arbejdsmarkedet. Det mener studieledere, som EVA har interviewet.

Samtidig viser kortlægningen, at der er stor forskel på universiteternes rammer for projektorienterede forløb. Blandt andet er der stor forskel på, hvor meget vejledning de studerende får fra deres uddannelsessted under forløbet, hvordan de skal eksamineres i det, de har lært, og hvor mange ECTS-point et projektorienteret forløb giver.

Uddannelses- og forskningsminister Ulla Tørnæs understreger, at kvaliteten i forløbene skal være i orden:

- Det er godt, at så mange studerende indgår i et projektorienteret forløb, hvor de lærer at bruge deres faglighed på en arbejdsplads. Det giver den enkelte en fod inden for på arbejdsmarkedet og styrker samtidig virksomhedernes kendskab til uddannelsen. Men det er vigtigt at holde fast i, at de projektorienterede forløb er læringsforløb. De skal være af høj kvalitet, og der skal være en tæt kobling til den studerendes uddannelse. Jeg vil gå i dialog med universiteterne om, hvordan rammerne for forløbene bliver bedre, siger Ulla Tørnæs.

EVA har gennemført dels en kvantitativ opgørelse over udbredelsen af projektorienterede forløb på universiteterne, dels en analyse af rammerne for projektorienterede forløb, baseret på interview med 20 udvalgte studieledere og desk research af universiteternes studieordninger.

Kortlægningens resultater

  • 29 procent af de studerende, der startede på en bacheloruddannelse i 2009, og siden har gennemført både bachelor- og kandidatuddannelse, har gennemført mindst ét projektorienteret forløb. 
  • Størstedelen af de projektorienterede forløb gennemføres på kandidaten.
  • Der er stor forskel på universiteternes rammer for projektorienterede forløb, herunder krav til vejledning, udprøvning og tildeling af ECTS-point. 
  • En række studieledere fra universiteterne, som EVA har interviewet, angiver, at studerende i projektorienterede forløb får indsigt i egne kompetencer, praktisk erfaring med uddannelsernes teori og metode samt et styrket fagligt netværk. Samtidig er de studerende, der er i projektorienterede forløb, med til at øge kendskab til uddannelsen blandt aftagerne og i det hele taget styrke dialogen mellem uddannelserne og arbejdsmarkedet.
  • Interviewene med studielederne indikerer dog også, at systematisk evaluering blandt studerende og blandt virksomheder og organisationer, der har studerende i et projektorienteret forløb, ikke er en udbredt praksis. 

Uddannelses- og Forskningsministeriet vil i forbindelse med EUROSTUDENT 2016 nærmere undersøge, hvordan studerende oplever de projektorienterede forløb. Resultaterne vil ligge klar i sensommeren 2016.

Handlinger tilknyttet webside