Gå til indhold

Skoleelever undersøger deres egne hjerner

12. april 2016
Skoleelever fra en lang række af landets kommuner skal fra i dag og to uger frem undersøge deres egne og hinandens hjerner og give deres bud på, hvordan man bedst gearer hjernen til fremtiden. Projektet er en del af videnskabsfestivalen Forskningens Døgn.

”Hvem styrer din hjerne?” er titlen på et nyt, unikt skoleprogram, som 4., 5. og 6. klasses elever i hele Danmark både skal have det sjovt med og blive klogere af i de kommende uger.

Børn fra Gladsaxe Skole deltager i 'Hvem styrer din hjerne?' på Københavns Hovedbibliotek. Foto: Søren Kjeldgaard.
Børn fra Gladsaxe Skole deltager i 'Hvem styrer din hjerne?' på Københavns Hovedbibliotek. Foto: Søren Kjeldgaard.

To og to skal eleverne i alderen 10-12 år undersøge deres egen og hinandens hjerneaktivitet, sanser og reaktioner. De skal også forholde sig til, om vi kommer til at bruge hjernen helt anderledes de næste 25 år, end vi gør i dag, i en landsdækkende konkurrence.

Børn kan deltage i skoleprogrammet på i alt 72 lokale biblioteker, der stiller lokaler og børnebibliotekar til rådighed.

Afprøves for første gang

Skoleprogrammet er et nyt initiativ, som bliver afprøvet for første gang i år. Det er udviklet af den landsdækkende videnskabsfestival Forskningens Døgn, som afvikles hvert år i uge 17, i et samarbejde med Danske Folkebibliotekers digitale site for større børn, Biblo.dk, samt Skoletjenesten SCIENCE og SUND ved Københavns Universitet.

Uddannelses- og Forskningsministeriet står bag Forskningens Døgn. Uddannelses – og forskningsminister Ulla Tørnæs udtaler:

- Undervisningsforløbet om nervesystemet og hjernen er et spændende forløb, som tager udgangspunkt i elevernes egen hverdag. Børn og unges interesse for natur og teknologi skal tændes og udvikles tidligt, og jeg håber, at programmet vil give eleverne interesse for at udforske naturvidenskaben og lære nyt.

Som en ekstra krølle på skoleeksperimentet får de nominerede klasser mulighed for at vise deres kreativitet og formidlingsevner i en festlig, national finale, som foregår på Roskilde Bibliotek onsdag d. 27. april under Forskningens Døgn.

De elever, der vælger at stille op i konkurrencen, kan vinde biograf- og gufbilletter til hele klassen. Eleverne kan stille op med for eksempel en video eller andet digitalt materiale over temaet ”Vores hjerne i fremtiden”.

Kun de 10 bedste indsendte projekter går videre til finalen, hvorefter en dommerjury med blandt andre en hjerneforsker vil kåre en vinder blandt de nominerede på dagen.

Handlinger tilknyttet webside