Du er her: Forside Blogs Morten Pristed En god snak med banken. Verdensbanken.

En god snak med banken. Verdensbanken.

Jeg var en tur i Verdensbankens afdeling i Hanoi for at snakke med Søren Davidsen, der har fulgt udviklingen i Vietnam gennem næsten 20 år. Vietnam har en række udfordringer, der skal løses, hvis landet skal fortsætte den udvikling, de er i gang med. En af udfordringerne er uddannelse.

19. april 2016

Morten Pristed

Vækstrådgiver Morten Pristed blogger om uddannelse og sundhed fra Hanoi, Vietnam.

Vietnams udvikling

Året 2015 markerede 70-året for Vietnams uafhængighedserklæring, 40-året for foreningen mellem syd og nord, og næsten 30-året for begyndelsen af de enorme politiske og økonomiske reformer kaldet ”Doi Moi”. Reformerne accelererede Vietnam væk fra dyb fattigdom til en vækstmæssig succeshistorie. Ser man frem mod 2035 er Vietnam et land, der for alvor vil transformere sig til et moderne industriland med dertilhørende højere levestandard.

Vietnam har dog en række udfordringer, der skal løses for at kunne vriste sig fri af sin nuværende position som lav-mellemindkomst land. Udfordringerne er mange, men en helt central udfordring er uddannelse.

I interviewet med Søren Davidsen kan du høre centrale udpluk af hans bud på andre vigtige udfordringer. På den måde sikrer du dig at få perspektivet fra en, der har fulgte Vietnam gennem rigtigt mange år, og særdeles tæt gennem de seneste 4 år, hvor Søren har arbejdet som Senior Governance Specialist, sekunderet til Verdensbankens kontor i Hanoi.

Videoen er klippet sammen af Vækstrådgiverpraktikant, stud.polit. Kristoffer Pind Levison

Uddannelse

Når uddannelsesudfordringerne er interessante set med danske briller, skyldes det flere forhold. Dels er der mange – omkring 100 – danske virksomheder, der opererer i Vietnam. De har brug for kvalificeret arbejdskraft – for virkeligheden er, at danske virksomheder skal klare sig godt både i Danmark og i udlandet. Danske erhvervsskoler og andre uddannelsesinstitutioner har brug for at følge med i, hvilke behov danske virksomheder har, og hvordan de udvikler sig. Det er ikke blevet nemmere at følge med i, når virksomhederne flytter sig, men prisen for ikke at følge med ville være manglende kontakt og manglende forståelsen for nye behov. Lego er jo nu et eksempel på en buldrende succes. Der investeres i produktion i udlandet - men samtidig i Billund. Novo investerer i udlandet - og i Kalundborg. Koblingen mellem uddannelse og erhvervsliv er ikke blevet mindre relevant med årene – udfordringerne er blot blevet større og mere komplekse.

Uddannelsesudfordring i Vietnam
Solide rapporter har i de senere år dokumenteret uddannelsesudfordringen i Vietnam.

Ministeriernes rolle

En anden god grund til at uddannelse i Vietnam er interessant set med danske briller, er danske ministeriers engagement i Vietnam: Det gælder Sundheds- og Ældreministeriet, det gælder Miljø- og Fødevareministeriet og det gælder Ministeriet for Børn, Uddannelse og Ligestilling samt Uddannelses- og Forskningsministeriet. De nævnte ministerier er alle engagerede i Danmarks overgangsinstrument ”Partnering with Denmark – Danish Authorities in International Cooperation”. Specielt er det selvfølgelig interessant for danske uddannelsesinstitutioner, at de 2 ministerier, der tilsammen dækker (næsten hele) uddannelsesfeltet i Danmark, er gået sammen og har engageret sig i uddannelsessamarbejdet med Vietnam. Men det er måske også værd at holde øje med de andre områder – der er altså et myndighedsengagement, der er ganske unikt!

For så vidt angår samarbejdet, som uddannelsesministerierne har engageret sig i, er der selvfølgelig de direkte koblinger, men der skal dog stadig arbejdes for dem – der er ikke en rød løber, der er rullet ud for danske institutioner. Myndighedssamarbejdet kan forhåbentlig skabe gode kontakter og en forbedret indsigt i forholdene og mulighederne i Vietnam – men Danmark er da i en klar konkurrencesituation med andre lande, der også ser muligheder på det store vækstmarked.

Strategisk Sektorsamarbejde

Som en del af ”Partnering with Denmark”-strategien, der blev sat i værk i 2015, bliver der nu udarbejdet et Strategisk Sektorsamarbejde-projekt. Projektet er nu så langt fremme, at de vietnamesiske myndigheder i denne måned (april) besøger deres partnere i København, og i maj bliver projektet så skrevet sammen. Det endelige fokus skal der arbejdes med under besøget i København, men baseret på blandt andet grundige analyser fra Verdensbanken (WB) og Den Asiatiske Udviklingsbank (ADB), er der kig på netop koblingen mellem uddannelsesinstitutionerne, virksomhederne og ministerierne. Det er elementer af ”Triple Helix-modellen”, der bringes i spil her.

Og der er ingen tvivl om, at den ”rene” uddannelsesudvikling har behov for en forstærket kobling til et erhvervsliv i hurtig forandring. Lønningerne er lave og opgaverne vokser – men det gør forventningerne til kvaliteten også. Der er dog også behov for og ønske om at koble forskning og erhvervsliv tættere sammen, for at sikre den fortsatte udvikling. En række danske universiteter er allerede dybt engagerede bl.a. på biomasseområdet og inden for aqua-kultur. Forskellige symposier og workshop vil senere i år sætte fokus på disse samarbejder. Vietnam ved, at der skal investeres, hvis man skal have fat i den innovationsbaserede vækst: Man må forbedre forskningsmiljøet samtidig med en opkvalificering af arbejdsstyrken.

Senest opdateret 20. april 2016

Kommentarer

Super godt indlæg, Morten.

Det er meget spændende, at følge andre landes problemstillinger og hertil Vietnams på manglende kvalificeret arbejdskraft.

Med venlig hilsen
Kristian Larsen - http://pl-partners.dk

Tilføj kommentar

Du kan tilføje en kommentar ved at udfylde formularen nedenfor. Ren tekst-formattering.

Spørgsmål: Hvad er 4 + 4 ?
Dit svar: