Danmarks første strategi for rummet

Regeringens nationale strategi for, hvordan rummet kan bidrage til vækst i det danske samfund og til at løse nogle af tidens store udfordringer på jorden blev lanceret 23. juni 2016. Rummet forventes at få stor betydning for Danmarks vækstmuligheder. Få en kort introduktion til strategien.

Up- and downstream aktiviteter

Danmarks nationale strategi for rummet tager afsæt i to fundamentale typer af rumrelateret aktivitet:

På den ene side aktiviteter, der relaterer sig til at producere dele til løfteraketter og satellitter, dvs. alt det, der skal forlade jorden og eventuelt sendes i kredsløb (såkaldte ”upstream-aktiviteter”). Danske virksomheder har bidraget med komponenter til 58 satellitmissioner siden 1972. Tidligere var satellitterne tonstunge og meget dyre. I dag er man også begyndt  at sende små og væsentligt billigere satellitter op på størrelse med en mælkekarton.

På den anden side aktiviteter, der omhandler kommercialisering og brug af satellitdata og tjenester, dvs. alt det, som vi henter ned fra rummet igen (såkaldte ”downstream-aktiviteter”). Den mest kendte anvendelse af satellittjenester her på jorden er uden tvivl til navigation. I dag findes der en GPS-chip i hver smartphone og i de fleste biler. Flere og flere brancher forventes at kunne væksten ved at anvende satellitdata og tjenester i fremtiden, hvorfor downstream-aktiviteter også spiller en central rolle i strategien.

Up and downstream
Danmarks nationale strategi for rummet tager afsæt i to fundamentale typer af rumrelateret aktivitet: Up- and downstream.

Rumerhvervet

Rumerhvervet i Danmark omfatter ca. 150 virksomheder. Omsætningen i de ca. 125
virksomheder, hvor der fandtes tilgængelige data i 2013, er opgjort til mellem ca. 3,3
mia. kr. og ca. 4,4 mia. kr., afhængig af om satellit-tv-virksomheder medregnes eller ej.

Den danske rumsektor

Senest opdateret 23. juni 2016