Gå til indhold

Performanceregnskab for Forsknings- og Innovationsstyrelsens innovationsnetværk

Forsideillustrations tekst mangler
Forsknings- og Innovationsstyrelsen har udarbejdet det andet performanceregnskab for styrelsens innovationsnetværk. Regnskabet viser, at netværkenes indsats tydeligt kan aflæses på virksomhedernes bundlinjer.
: 04. november 2008
: 1902-8555
: 1902-889X
: Forsknings- og Innovationsstyrelsen
: 56

Om publikationen

En særlig spørgeskemaundersøgelse blandt de deltagende virksomheder i netværkenes innovationsprojekter har kortlagt effekterne af projekterne.

Undersøgelsen viser:

  • At halvdelen af alle virksomheder, der deltog i innovationsprojekter i perioden 2006-2007, allerede er blevet mere innovative.
  • At ni ud af ti virksomheder forventer at skabe innovationer inden for nogle år i forlængelse af, at de har deltaget i et innovationsprojekt.
  • At netværkenes innovationsprojekter tilfører virksomhederne en bred vifte af kompetencer. Udover tekniske kompetencer angiver mange virksomheder at have fået tilført viden om forhold som markedsforståelse, brugeradfærd, værdikædesamarbejde og innovationskoncepter gennem projekterne.
  • At innovationsprojekterne yder et væsentligt bidrag til, at virksomhederne opbygger langvarige relationer til videninstitutioner: Næsten halvdelen af virksomhederne var i maj 2008 allerede i gang med nye projekter med de videninstitutioner, som de fik kontakt med via innovationsprojekterne.
  • At mere end en tredjedel af virksomhederne som direkte følge af projektdeltagelsen bruger videninstitutioner som rådgivere og sparringspartnere. Flere virksomheder ser det altså nu som naturligt at henvende sig til fx et universitet for at få rådgivning og sparring på et specifikt område.

Herudover viser regnskabet:

  • At 85 virksomheder i gennemsnit deltog i hvert netværks aktiviteter. I 2006 var tallet 67.
  • At 352 virksomheder i 2007 udviklede nye produkter, ydelser eller processer som følge af, at de deltog i netværkenes aktiviteter.
  • At 430 virksomheder i 2007 fik idéer, som senere kan blive til nye produkter, ydelser eller processer.
  • 74% af de virksomheder, der har udviklet nye produkter, ydelser eller processer, kommer fra et af de 11 netværk, der er etableret før 2004. Det betyder, at det ofte tager nogle år, før netværkenes indsats kan aflæses på den erhvervsmæssige bundlinje.
  • At 760 virksomheder i 2007 deltog i konkrete samarbejdsprojekter med videninstitutioner på grund af deres deltagelse i netværkene.
  • At 320 af disse virksomheder aldrig før havde samarbejdet med viden-institutioner.
  • At i alt 2418 virksomheder deltog i en eller flere aktiviteter under netværkene i 2007.

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 20. marts 2013