Du er her: Forside Publikationer 2014 Danmark - et attraktivt uddannelsesland

Danmark - et attraktivt uddannelsesland

Forsideillustrations tekst mangler
Regeringens anden del af handlingsplan for internationalisering på uddannelsesområdet 'Danmark – et attraktivt uddannelsesland - Sådan tiltrækker og fastholder Danmark talenter fra udlandet'
: 09. april 2014
: 978-87-93214-00-2
: 978-87-93214-01-9
: Uddannelses- og Forskningsministeriet
: 2014
: 31

Regeringen offentliggør 24 konkrete initiativer, der skal bidrage til at tiltrække og fastholde dygtige internationale studerende og skabe vækst og beskæftigelse i de danske virksomheder.

  • Handlingsplanen indeholder 24 konkrete initiativer og fem målepunkter:

    1. Alle dele af uddannelserne og studiemiljøet på de videregående uddannelser skal have en   betydelig international dimension.
    2. Danmark skal tiltrække flere talentfulde betalingsstuderende
    3. Frafaldet blandt de internationale studerende skal på niveau med de danske studerende
    4. Flere internationale studerende skal blive i Danmark efter endt uddannelse
    5. De internationale dimittender, der bliver i Danmark, skal have samme beskæftigelsesfrekvens som danske dimittender

    Regeringen går målrettet efter at rekruttere de allerdygtigste internationale studerende både fra Europa og resten af verden. Men det handler ikke kun om at få dem til Danmark. De danske uddannelsesinstitutioner skal også være bedre til at modtage og integrere de internationale studerende i studiemiljøerne og sørge for, at de har tilknytning til det danske arbejdsmarked under og efter studierne.

    Som en del af handlingsplanen lancerer regeringen et stipendieprogram, der skal tiltrække internationale talenter fra lande uden for EU/EØS til udvalgte danske kandidatuddannelser.

  • Dette er anden og sidste del af handlingsplanen.

    Første del af regeringens internationaliseringshandlingsplan ”Øget indsigt gennem globalt udsyn” har fokus på at styrke de danske studerendes internationale udsyn og blev lanceret i juni 2013. 

 

Senest opdateret 11. august 2015