Denne rapport, Offentlige lederuddannelser: Et brugerperspektiv på uddannelserne, er den fjerde delrapport om lederuddannelser, som VIVE har udarbejdet til 'Eftersyn af de offentlige lederuddannelser'. Delrapporten supplerer de fire andre delrapporter, som VIVE også har udarbejdet til eftersynet.
Publikationer
Delrapport 1: Opsamling på eksisterende viden i en forandringsteori til ”eftersynet af offentlige lederuddannelser”
Kortlægningens formål er at etablere et lettilgængeligt overblik over de væsentligste empiriske forskningsartikler og -publikationer inden for temaet ’betydningen af didaktiske virkemidler og rammer for efteruddannelse af ledere i den offentlige sektor’.
Denne rapport, ’Lederne på lederuddannelserne’, er den tredje delrapport om lederuddannelser, som VIVE afrapporterer til 'Eftersyn af de offentlige lederuddannelser.
Rapporten er den anden delrapport af fem om lederuddannelser, som VIVE har udarbejdet til 'Eftersyn af de offentlige lederuddannelser'. Rapporten har til formål at undersøge, hvordan uddannelserne på et overordnet niveau arbejder for at sikre det rette uddannelsestilbud til lederne.
Denne rapport er den femte delrapport om de offentlige lederuddannelser, som VIVE har udarbejdet til 'Eftersyn af de offentlige lederuddannelser'. Rapporten bygger på et større interviewstudie.
Denne rapport, Den Offentlige Lederuddannelse: Et brugerperspektiv på uddannelsen, supplerer den fjerde delrapport om lederuddannelser, som VIVE har udarbejdet for 'Eftersyn af de offentlige lederuddannelser'.
Beretningen beskriver det seneste års udvikling inden for vurdering og anerkendelse af udenlandske kvalifikationer til brug i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet.
Regeringen opdaterer Danmarks nationale strategi for rummet med nye målsætninger, der bl.a. skal afspejle rummets bidrag til den grønne omstilling.
Regeringen præsenterer med nyt udspil 19 initiativer, der skal sikre bedre sammenhæng fra kyst til kyst. For Danmark er for lille til store forskelle.
Gode råd til forskere og medarbejdere om håndtering af udenlandsk indblanding og spionage.
DFiR gør forsknings- og innovationspolitisk status. Året, der stod i coronaens tegn, bragte videnskaben tilbage i samfundsdebatten og viste, hvor vigtigt det er at have ekspertise både i dybden og i bredden. DFiR anviser også forsknings- og innovationspolitiske sigtelinjer for fremtiden
Årsrapport med de samlede resultater i 2020 for de opgaver, der hører under Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte
Årsrapport med de samlede resultater i 2020 for de opgaver, der hører under Styrelsen for Forskning og Uddannelse.
Finansielt regnskab med de samlede resultater i 2020 for de opgaver, der hører under departementet i Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Rapporten ”Israeli best practice for startups: Preparing for the next crisis” identificerer, beskriver og målretter en række læresætninger og konkrete handlinger, som danske start-ups direkte kan applicere i Danmark.
Læs om udvalgets resultater og erfaringer fra årets prækvalifikationsansøgninger. Hvem har søgt om hvad? Hvor mange afslag og godkendelser er der kommet?
Delrapport fra evalueringen af pædagoguddannelsen med fokus på de studerendes forudsætninger og forløb samt uddannelsens faglige mål og videngrundlag.
Dansk Roadmap for Forskningsinfrastruktur 2020 præsenterer 16 konkrete forslag til nye nationale forskningsinfrastrukturer og indeholder Uddannelses- og Forskningsministeriets sigtelinjer for forskningsinfrastrukturområdet.
Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) har undersøgt, hvordan studerende på socialrådgiveruddannelsen oplever det første år på studiet sammenlignet med andre professionsbachelorstuderende. Det har resulteret i rapporten ”Det første år på socialrådgiveruddannelsen”.
Nævnet for Videnskabelig Uredelighed rapporterer om tilfælde af tvivlsom forskningspraksis
Nævnet for Videnskabelig Uredelighed (NVU) afgiver hermed beretning for perioden 1. januar 2019-31. december 2019
Idékatalog med idéer, som kan være med til at styrke trivslen blandt unge under corona. Idéerne stammer fra topmødet om unges trivsel under COVID-19 november 2020.
Rapporten beskriver den globale rumøkonomi, Danmarks rolle heri, rummets kritiske betydning for samfundet, de vigtigste resultater i 2020 samt evaluerer den nationale strategi for rummet 2016.
Engelsk udgave af Danmarks grønne forskningsstrategi.
Horizon Europe er EU's nye program for forskning og innovation. Det starter i 2021 og slutter i 2027. Håndbogen giver en introduktion til de mange forskellige muligheder i programmet, EU-reglerne og praktiske tips til ansøgningsprocessen.
Tal om forskning og innovation er Uddannelses- og Forskningsstyrelsens årlige bevillingsstatistik med grundtal for Danmarks Grundforskningsfond, Danmarks Frie Forskningsfond og Danmarks Innovationsfond.
Find eksempler på indsatser inden for Erasmus+ på tværs af hele uddannelsessektoren og på ungdomsområdet. Alle eksempler er relateret til centrale fokusområder i det nye program for Erasmus+ og fremhævet under temaerne: Inklusion, Bæredygtighed, Digitalisering og Verden uden for Europa.
Rapporten giver den første historiske gennemgang af Danmarks deltagelse i den internationale rumstation og beskriver, hvorfor Danmark valgte at gå med i konstruktionen og driften af verdens mest udfordrende og dyreste forskningsinfrastruktur.
Efterårets udgave af EUindblik ser grønt. Magasinet sætter spot på det grønne opslag på 7,5 milliard kroner i Horizon 2020. Kom bag visionen i opslaget og få fif til din ansøgning. Få to forskers bud på fremtidens grønne løsninger og lyt til digital kickoffkonference om Horizon Europe i november.
Outlook-rapporten ”Civil Cybersecurity in Israel – Policy and Research Environment Review From one of the World’s leading Cyber Hubs” gennemgår Israels styrkeposition på civil cybersikkerhed.
Sådan får du vurderet og anerkendt dine kvalifikationer i Danmark
Regeringen er klar med Danmarks første grønne forskningsstrategi. Strategien indeholder fire konkrete forskningsmissioner, der bidrager mest til den grønne omstilling. En vigtig del af strategien er et tæt samspil med erhvervsliv, der skal få de nye grønne teknologier ud at virke.
Hvordan ser brugerne på styrelsens kommunikationsindsats om EU’s forsknings- og innovationsprogram, Horizon 2020? Er indholdet relevant, letforståeligt og nyttigt? Og hvad bør vi lægge vægt på fremover i kommunikationen om Horizon Europe. Publikationen præsenterer resultatet af brugerundersøgelsen
Optagelsessystemet til de videregående uddannelser fordeler årligt ca. 90.000 ansøgere med forskellige adgangsgivende grundlag til alle typer af videregående uddannelser i hele Danmark. Med denne rapport foreligger der nu en samlet evaluering af optagelsessystemet.
Formålet med denne analyse er at kortlægge de centrale aktører i Kongeriget Danmark med rumrelaterede aktiviteter i Arktis på baggrund af deres aktiviteter, samarbejde og netværksengagement.
Rapporten gennemgår Sydkoreas tilgange til at skabe en smartere vandforvaltning gennem nye teknologier. Den giver en dybdegående indsigt i landets styrker og innovative løsninger på vandudfordringerne.
Dansk forskning har brug for alle talenter, uanset køn. Både mænd og kvinder skal have gode og lige muligheder for at udnytte deres talent og bidrage til dansk forskning. 2019's talentbarometer viser, at selvom andelen af kvinder blandt danske forskere fortsat er stigende, går udviklingen langsomt.
Det Nationale Forsknings- og Analysecenter for Velfærd (VIVE) har udarbejdet en kortlægning af forskningslitteratur for Uddannelses- og Forskningsministeriet.
De videregående uddannelser arbejder på mange forskellige måder med at fremme studerendes arbejdsindsats på studierne. Et nyt inspirationskatalog giver gode råd til, hvordan institutionerne kan gribe arbejdet an.
Rambøll har lavet en evaluering af aftalen om VEU-milliarden, hvor der blev afsat 1 milliard kr. til mere og bedre voksen- og efteruddannelse frem mod 2020. Evalueringen viser, at aftalen har medført øget aktivitet på de tekniske akademiuddannelser.
Beretningen beskriver det seneste års udvikling inden for vurdering og anerkendelse af udenlandske kvalifikationer til brug i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet.
Publikationen giver indblik i, hvordan der skabes samspil mellem forskning og uddannelse i de forskningsbaserede uddannelser
Rapport kortlægger barriererne for optagelse og fastholdelse af kvinder på de maritime uddannelser. Analysen er udarbejdet af IS IT A BIRD for Styrelsen for Forskning og Uddannelse.
Danmark er sammen med Sverige værter for den fælleseuropæiske forskningsinfrastruktur ESS i Lund. En uafhængig ESS-rådgivningsgruppe har derfor udarbejdet en strategi for den danske ESS-indsats.
Servicetjekket er et faktuelt videngrundlag om life science forskning i Danmark.
Finansielt regnskab med de samlede resultater i 2019 for de opgaver, der hører under departementet i Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse har udgivet en ny version af ’Guidance in Education’, der henvender sig til vejledere og beskriver det danske vejledningssystem på engelsk
DFiR’s årsrapport 2019 er en sammenfatning af årets projekter om muligheder og konsekvenser af de store forandringer i forskningsfinansieringen, der sker i disse år, den internationale videnudveksling Danmark indgår i, samt hvorvidt vi får den teknologi, vi har brug for til den grønne omstilling
Dansk forskning modtager i disse år eksterne forskningsmidler som aldrig før. Især de private fonde øger investeringerne. Et ubetinget gode, men ikke uden udfordringer. DFiR giver i "Forskningsfinansiering - forandringer og konsekvenser" anbefalinger til, hvordan vi får mest ud af alle midlerne
Outlook-rapporten sætter fokus på udviklingen af nye digitale teknologier i universitetsverdenen, hvilke nye krav det stiller til universiteterne og på, hvilke muligheder det skaber for udvikling.
Styrelsen for Forskning og Uddannelse har udarbejdet en kortlægning af det danske finansieringslandskab for forskningsinfrastruktur
Denne analyse belyser udbyttet og udnyttelsen af de nationale forskningsinfrastrukturer finansieret af Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFiR) konstaterer overraskende i rapport "Viden kender ingen grænser”, at der er et mindre flow af viden ind og ud ad Danmark, end forventet.
I henhold til forordningen for European Centre for Minority Issues (ECMI) skal der hvert fjerde år foretages en evaluering af organisationen og dens aktiviteter.
Læs om udvalgets resultater og erfaringer fra årets prækvalifikationsansøgninger. Hvem har søgt om hvad? Hvor mange afslag og godkendelser er der kommet?
Årsrapport med de samlede resultater i 2019 for de opgaver, der hører under Styrelsen for Forskning og Uddannelse.
Årsrapport med de samlede resultater i 2019 for de opgaver, der hører under Styrelsen for Institutioner og Uddannelsesstøtte
Strategien indeholder 11 fokusområder, der skal give gode rammer for udvikling og anvendelse af robotteknologier i Danmark.
Vejledningen er tænkt som et værktøj til de medarbejdere på de videregående erhvervsrettede uddannelsesinstitutioner, der behandler sager, hvor der træffes afgørelse om de studerendes forhold, bl.a. klagesager.
Handlinger tilknyttet webside