Du er her: Forside Uddannelse og institutioner Tilskud til udveksling og internationale projekter Nyheder Erhvervsskoleelever anbefaler udlandsophold under uddannelsen

Erhvervsskoleelever anbefaler udlandsophold under uddannelsen

Et praktikophold i udlandet sætter spor fagligt og personligt. Det fortæller elever fra Aarhus Tech og NEXT Uddannelse København, der har vundet dette års konkurrence om bedste fortælling om et praktikophold i udlandet gennem PIU-ordningen.
Kontakt
International rådgiver
Telefon: +45 72 31 89 26
E-mail: lmb@ufm.dk
Studentermedhjælper
Telefon: +45 72 31 88 96
E-mail: eff@ufm.dk

15. november 2016

Jens Søndergaard har været på en måneds praktikophold i Grønland som led i sin uddannelse til automekaniker ved Aarhus Tech. Hans skriftlige fortælling om praktikopholdet har indbragt ham førstepræmien i en konkurrence om bedste fortælling om et praktikophold i udlandet.

Konkurrencen er udskrevet af Styrelsen for Videregående Uddannelser for at gøre flere unge opmærksomme på mulighederne for et praktikophold i udlandet gennem den internationale praktikordning Praktik i Udlandet (PIU). Prisen uddeles for fjerde år i træk.  

(Ud)dannelsesrejse i Grønland

Jens Søndergaard fortæller i sin historie, at fordi Grønland er så forskellig fra for eksempel Tyskland og Sverige, hvor der også var praktikmuligheder for ham, var det landet nordpå, der trak mest.

 - Opholdet lærte mig nogle helt konkrete ting om blandt andet pigdæk og snekæder. Grønlændernes uforkælede måde at gribe tingene an på og deres evindeligt gode humør og gåpåmod er noget, som jeg synes, at rigtig mange kunne lære noget af. Det var noget, jeg tog med i min lille mentale kuffert og forsøger at holde ved lige herhjemme, fortæller Jens Søndergaard.

Dannebrog i Nagano

Jens Søndergaard deler førstepladsen med Mia Filtenborg Borggaard, der er ved at uddanne sig til møbelsnedker ved NEXT Uddannelse København. Mia Filtenborg Borgaard vinder for bedste fortælling skildret gennem lyd og billeder. 

I sin fortælling tager hun publikum med til Nagano, som var hendes hjem fra april til august 2016.Under opholdet har Mia Filtenborg Borggaard arbejdet tæt sammen med sin mester, og har deltaget i alle processer af håndværket – lige fra udskæring af træet til levering hos kunden. 

- Jeg vil helt sikkert anbefale andre at tage af sted. Det giver så meget mere – og jeg tror, at man kommer hele følelsesregistret igennem i forhold til egen, personlige udvikling, fortæller Mia Filtenborg Borggaard.   

Inspiration til andre

Uddannelses- og integrationschef i Dansk Arbejdsgiverforening Jannik Bay overrakte priserne til Mia Filtenborg Borggaard og Jens Søndergaard. 
 

 - Fælles for PIU eleverne er et stærkt ønske om at opleve en fremmed kultur, en dagligdag og et arbejdsliv i udlandet og dygtiggøre sig fagligt og sprogligt. Og selvom kvaliteten af danske uddannelser løbende er til debat, så bliver PIU-eleverne som oftest bekræftet i, at de har en solid faglig ballast, som bliver værdsat af deres udenlandske arbejdsgivere.

Priserne blev overrakt på konferencen ’Uddannelse med internationalt perspektiv – udlandsophold for undervisere og medarbejder’ 10. november i København. 

Prisoverrækkelse PIU konkurrence
Jannik Bay, uddannelses- og integrationschef i Dansk Arbejdsgiverforening, overrakte priser til vinderne af PIU-konkurrencen 2016. På billedet ses Mia Filtenborg Borggard, som vandt for bedste film.

PIU-konkurrencen

  • Formålet med konkurrencen er at synliggøre, hvad elever kan få ud af et praktikophold i udlandet og motivere flere unge til at gøre brug af PIU-ordningen som et led i deres uddannelse.
  • Styrelsen modtog 48 bidrag. Heraf 33 historier og 15 film. Eleverne kommer fra 17 forskellige fag og har været i praktik i 21 forskellige lande over hele verden. 
  • Tre historier og tre film blev præmieret
  • Præmierne til konkurrencen er sponsoreret af Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag. 

Om PIU, praktik i udlandet

  • PIU står for praktik i udlandet. Ordningen giver mulighed for, at praktikopholdet kan blive godkendt som en del af den danske uddannelse, og at der gives økonomisk tilskud til eleven eller til den danske arbejdsgiver. 
  • Ordningen har eksisteret i mere end 20 år, og tusindvis af elever har gennem årene gjort brug af muligheden for at få en international dimension i deres uddannelse med økonomiske støtte fra Arbejdsgivernes Uddannelsesbidrag 
Senest opdateret 16. maj 2017