Gå til indhold
Du er her: Forside Blogs DANRO "Vækst, vækst og mere vækst! Det er Europas vigtigste prioritet"

"Vækst, vækst og mere vækst! Det er Europas vigtigste prioritet"

Ordene er Forskning- og innovationskommissær Geoghegan-Quinns og faldt ved åbningen af EU's første Innovation Convention, som fandt sted i Bruxelles d. 5. og 6. december 2011.

25. januar 2012

Innovation Convention 2011

Har man beskæftiget sig med europæisk forskningspolitik blot det mindste siden offentliggørelsen af EU's vækststrategi "Europe 2020" og kommissærGeoeghegan-Quinn'stiltrædelse, har man ikke været i tvivl om, at innovation er kommet højt på den forskningspolitiske dagsorden i EU.

Innovation Convention
Foto: Europakommissionen.

Et år efter vedtagelsen afInnovation Union Flagship Initiative, som skal hjælpe medlemsstaterne ud af krisen ved at skabe et mere innovationsvenligt og konkurrencedygtigt EU, satsede man stort og holdt en to-dages konference om innovation.

Vækst, vækst og mere vækst!

Den gennemgående besked på konferencen var, at Europa har brug for mere vækst. Kort efterGeoghegan-Quinn'stale, trådte præsidentBarrosopå talerstolen og fortalte, at "innovation er et af de højeste prioriteter" i Europa, hvis vi vil skabe vækst og konkurrencedygtighed. Realiteterne er, "at vi er nødt til at gøre mere og gøre det bedre" end tilfældet er i dag.

Skulle man på nuværende tidspunkt være i tvivl om, at innovation står højt på den politiske dagsorden, kan man hurtigt blive overbevist, når man får at vide, at den tyske kansler Angela Merkel sendte en videohilsen og tilføjede, at "vi europæere er nødt til at følge med, hvis vi gerne vil have førerrollen igen".

Behovet for vækst og nye arbejdspladser er altså presserende. Spørgsmålet er blot, hvordan man kan skabe innovation. Til det havde Kommissionen inviteret en række højt profilerede talere både fra den private og offentlige sektor, samt den europæiske og globale scene.

Et europæisk attitudeproblem?

En kritik af den europæiske virkelighed, som blev fremsat igen og igen, blev tydeligst formuleret afBen Verwaayen, CEO hosAlcatel-Lucent– noget han høstede gentagne klapsalver for. Ifølge ham har vi europæere et "kæmpe attitudeproblem", da vi stadig tror, at vi ved bedst og har en tendens til at være indadskuende.

Kommissionsformand Barosso
Kommissionsformand Barosso. Foto: Europakommissionen.
Men realiteterne er ifølge ham, at "vi ikke har en plan, vi ved ikke, hvad vi gør".Verwaayen sender derfor beskeden, at vi er nødt til at opbygge talentmasse, infrastruktur og ikke mindst en god portion mod, før vi kan begynde at investere de 80 milliarder euro, somHorizon2020 lægger op til. Europa skal kort sagt have en plan. Han fortsætte med at gøre det helt klart, at medmindre vi skaber mere innovation, "risikerer vi at miste en hel generation (…) vi er simpelthen nødt til at skabe arbejdspladser".

Mod til at tage risici er altså essensen af innovation. Et af de problemer vi har i Europa, er vores manglende vilje eller evne til at indse det. Dette er en af hovedbeskederne fra Prof. SirBorysiewicz, vicekansler vedUniversity of Cambridge.

"Hvis du vil have rigtig innovation, er du nødt til at acceptere risiko for at mislykkes (…) Vi er for konservative i Europa, i USA ses det at mislykkes som en vigtig erfaring," påpeger han.

Hvordan skabes innovation?

Når man forstår problemet, kan man prøve at finde en løsning. Det faktum, atL'Orealblev startet af en innovator, som opfandt en ny type hårfarve og dermed startede det kosmetiske eventyr, spiller stadig en vigtig rolle for firmaet. Mere end 3,5 procent af firmaets salgsindtægter investeres direkte i yderligere forskning ogL'Orealhar ganske enkelt det mål at investere "mere end nogen anden" for på den måde at bevare deres førerposition og konkurrencedygtighed.

Jean-Paul Agon, CEO hosL'Oreal, fortæller, hvordan den verdensomspændende virksomhed traf et drastisk valg om ligefrem at øge investeringerne i R&D på et tidspunkt, hvor alle andre (inkl.L'Orealskonkurrenter) besluttede at spare – nemlig dengang krisen begyndte at rulle i 2008/2009. Man vidste, at det var vejen frem, og det er også denne vej, han anbefaler EU at følge.

Prof.Henry ChesbroughfraUC Berkleysendte desuden en anden vigtig besked til EU og dens beslutningstagere: Vi er nødt til at bevæge os væk fra den lukkede innovationscirkel, hvor fokus kun er på europæiske markeder, beskyttelse af europæiske virksomheder og begrænsning af udenlandsk arbejdskraft i det europæiske fællesskab. Ganske enkelt fordi "tingene har ændret siden æraen for den lukkede innovation".

Mobiliteten af arbejdskraften er nu større og dermed også spredningen af viden.

Det globale Europa

Spredning af viden foregår nu på internationalt niveau, hvorfor Prof.Chesbroughgerne ser større åbenhed i Europa mht. at byde udenlandske virksomheder velkommen. Men somJean-Paul Agonpåpeger, handler det ikke kun om det.

I Europa "har vi en tendens til at glemme, at en stor del af verdenen klarer sig meget godt". Omkring 70 procent afL'Orealsforretning finder sted uden for Europa, og man skal derfor huske at opdage nye markeder – både som SME og som stor virksomheder.

Vi skal skabe fremtiden

Eric Schmidt
Eric Schmidt, Googles bestyrelsesformand, giver en opsang til Europa. Foto: Europakommissionen.
Hvis Europa er i en tilstand af desperat mangel på innovation, og derfor vækst og arbejdspladser, hvad er vejen frem?

Eric Schmidt, bestyrelsesformand hosGoogle, har en enkel besked: "overinvester i teknologi oginterconnectivness!" Kun på den måde kan man nå målet.

Samtidig skal politikerne basere deres beslutninger på fakta og data, samt definere de store problemer. Væksten derimod vil komme fra den private sektor, som vil skabe arbejdspladser.

Don Tapscott
Macrowikinomics forfatteren Don Tapscott gav sit bud på innovation. Foto: Europakommissionen.
En af de sidste og mest inspirerende taler kom fraDon Tapscott, bestyrelsesformand hosMoxie Insight.

Hans besked til EU kan opsummeres med følgende ord: "Fremtiden er ikke noget, som skal opnås. Fremtiden er noget som skabes."

At diskutere, hvordan man kan skabe en bedre fremtid ved hjælp af innovation var netop formålet med konferencen. Når den holdes næste gang sidst i 2013, bliver det spændende at se, hvordan situationen i Europa har udviklet sig.

Skulle du får lyst til at se de mange taler og diskussioner, som fandt sted, kan du besøge Innovation Conventions hjemmeside.


Kommentarer

Tilføj kommentar

Du kan tilføje en kommentar ved at udfylde formularen nedenfor. Ren tekst-formattering.

Spørgsmål: Hvad er 4 + 4 ?
Dit svar:
Senest opdateret 07. september 2015