Du er her: Forside Blogs Jeppe Dørup Olesen Kunstig intelligens og fremtidens uddannelse

Kunstig intelligens og fremtidens uddannelse

Nye teknologier som digitale platforme, kunstig intelligens, robotter og adaptive læringsværktøjer får stor betydning for fremtidens uddannelser og undervisning. De nye teknologier optager både forskere, embedsfolk og politikere i Silicon Valley, hvor mange af de nye teknologier bliver udviklet.
Kontakt
Karin Ilsøth Rasmussen
Specialkonsulent
Tlf.: +45 72 31 82 13
Email: kra@ufm.dk

06. april 2018

Jeppe Dørup Olesen

Jeppe Dørup Olesen blogger fra Silicon Valley, USA

I skoledistrikterne i Silicon Valley diskuterer man, hvordan de nye teknologier kan eller skal integreres i undervisningen i klasserne fra 0.-12. klasse (børnehaveklasse til 3.g). Universiteterne fokuserer også emnet, og den 13. november 2017 afholdt Stanford University et arrangement om, hvordan kunstig intelligens kan få betydning for uddannelse i fremtiden.

Konferencen belyste emnet fra forskellige vinkler. En af dem var den neurovidenskabelige vinkel, hvor forskningen fokuserer på, hvordan børns hjerner fungerer, og hvordan de lærer. Her ser forskerne på, om der kan udvikles læringsværktøjer baseret på kunstig intelligens, der tager højde for det enkelte barns læringsudfordringer baseret på viden om, hvordan børns hjerner fungerer. En anden vinkel, som også blev behandlet på konferencen, er udvikling af tekstbøger, der tilpasser sig den enkelte elevs behov og læringshastighed. Kunstig intelligens kan nemlig også bruges til at udvikle adaptive tekstbøger, der kender fagindholdet og kan svare på spørgsmålet fra de studerende, teste om de har lært stoffet og tilpasse stoffet til den enkelte studerendes niveau. Forudsigelsen er derfor, at fremtidens uddannelse bliver online baseret - fordi robotter kan lære børn stoffet hurtigere, end en lærer kan.

Der er mange, der forudser at teknologien vil ændre læring og skolesystemet radikalt over de kommende år – i USA er der forudsigelser om, at op imod halvdelen af de videregående uddannelsesinstitutioner vil være truet i fremtiden . Kilde: Axios

Skolen i år 2000
En fransk kunstners forudsigelse om år 2000 i skolen. Billedet er fra 1898.

Det er ikke første forudsigelse om uddannelser i fremtiden. Da radioen kom frem, var der også en forudsigelse om, at alle ville få uddannelse gennem radioen, og skoler blive overflødige. Det samme skete, da TV’et kom frem, og da online kursusudbydere som Coursera og Udacity kom frem for et årti siden, var forestillingen også, at uddannelse fremover ville blive online baseret. Naturligvis lærer vi i dag meget både gennem radio, TV og online forløb – men skoler og universiteter består stadig. Kognitiv forskning har vist, at vi mennesker lærer mere effektivt gennem social interaktion, og at mange læringsmål opnås bedst gennem dialog mellem lærere og elever.

Kunstig intelligens er i konstant og hastig udvikling, men ser man på, hvor vi står i dag, så er der stadig et stykke vej at gå. Som eksempel blev det nævnt på konferencen, at Facebook, der arbejder intensivt med udvikling af kunstig intelligens, i dag har 7.500 medarbejdere, der manuelt gennemgår opslag på Facebook for at fjerne uønsket indhold.

Det ændrer ikke på, at vi skal have dialogen om, hvordan kunstig intelligens og digitale læringsværktøjer kommer til at påvirke fremtidens uddannelser og forbedre læringsmaterialet i fremtiden. Den udvikling indeholder overvejelser om etik, kan man ’snyde systemet’, ønskede og uønskede effekter og meget andet.  Men det er nu, at den dialog skal tages – for det er nu, værktøjerne udvikles.

Om innovationscenteret i Silicon Valley

På innovationscenteret i Silicon Valley arbejder vi med et større projekt om kunstig intelligens – se mere her: www.icdk.us./aai

Vi følger også debatten om fremtidens uddannelse og betydningen af teknologiudviklingen for uddannelsesverdenen.

Har du/din organisation interesse i dette felt og er du/I interesseret i, hvordan det gribes an i Silicon Valley, så kontakt os: jepole@um.dk

Kommentarer

J. Th. Jensen siger:
11. juni 2018 14:38

Der findes kun en form for kunstig intelligens, nemlig neuroelectro/quantum-kunstig intelleigens.
J. Th. Jensen.
http://iaaaat-ia3.eu5.net

Tilføj kommentar

Du kan tilføje en kommentar ved at udfylde formularen nedenfor. Ren tekst-formattering.

Spørgsmål: Skriv tallet fem.
Dit svar:
Debatregler
Senest opdateret 10. april 2018