Du er her: Forside Blogs Lars Beer Nielsen Fra tavle og kridt til smartboards og smartpens på Stanford

Fra tavle og kridt til smartboards og smartpens på Stanford

Hvad sker der med undervisere, studerende og undervisning, når vi går fra tavle og kridt til smartboards, smartpens og smartbooks?

25. maj 2010

De fleste af os har en eller flere eksempler fra vores skoletid på en dårlig underviser, hvis primære "pædagogiske værktøj" var spanskrør (dem af os, der er lidt oppe i årene i hvert fald) og/eller langmodige enetaler uden hensyn til de sagesløse elever.

Siden er der heldigvis sket en del. Både med underviserne og de teknologiske muligheder, de har til rådighed. Der er også større politisk opmærksomhed om behovet for god undervisning. Senest har min egen minister, Charlotte Sahl-Madsen (K), meldt ud, at fremtidens universitetsrankings også skal afspejle undervisningskvalitet.

Foto af deltagerne i Digital Learning Workshop
Digital Learning Workshop, Stanford University.

Fra tavle og kridt ...

Hvad sker der med undervisere, studerende og undervisning, når vi går fra tavle og kridt til smartboards, smartpens og smartbooks? Hvordan sørger vi for at udnytte de nye teknologiske muligheder til at lave god undervisning, der er målrettet mod de unge "it-indfødte"? Hvad virker? Og hvad virker ikke?

Det var nogle af spørgsmålene, som 35 forskere fra Danmark og Stanford University brugte denne uge på at diskutere på Stanford.

Foto af professor Roy Pea
Professor Roy Pea, en af medarrangørerne fra Stanford University.

Innovation Center Denmark i samarbejde med H-STAR

Sammen med H-STAR, et tværdisciplinært forskningscenter med fokus på bl.a. it, design og undervisning, gennemførte vi ugen for forskere fra AU, AAU, SDU, RUC og Stanford. Undervejs havde vi en to dages "un-conference" med mere end tredive 5-minuters firehose-sessioner og efterfølgende tid til diskusioner mm.

De følgende dage havde vi bl.a. ekskursioner til Stanfords PBL Lab og learning fabrication lab, et seminar med undervisnings- og innovationsekspert Dan Gilbert samt en dag på UC Berkeley, hvor vi bl.a. besøgte CITRIS og Berkeleys Center for New Media. Endelig sluttede vi af med et besøg hos videospilfirmaet Electronic Arts.

Foto af Stanfords Fabrication Learning Lab
På besøg i Stanfords Fabrication Learning Lab.

Konkret udbytte af en hektisk uge i Californien

Nu skal støvet lige lægge sig fra den hektiske uge, men vi kan allerede nu se nogle af de mere konkrete resultater af det dansk-californiske møde.

Først og fremmest var ugen et oplæg til en konference i august i København, hvor Universitets- og Bygningsstyrelsen inviterer vores deltagere og andre til en konference om, hvordan fremtidens klasseværelser skal se ud.

Foto af deltagere ved en model af et klasseværelse
Her bygger deltagerne fremtidens klasseværelse i forbindelse med Dan Gilberts innovationsseminar.

En række af amerikanerne er endvidere inviteret til Danmark i løbet af dette år for at drøfte fælles forskningsprojekter og fremtidige samarbejder om bl.a. udveksling af forskere og ph.d.-studerende, ph.d.-forsvar, workshops mm.

Kommentarer

Tilføj kommentar

Du kan tilføje en kommentar ved at udfylde formularen nedenfor. Ren tekst-formattering.

Spørgsmål: Skriv tallet fem.
Dit svar:
Senest opdateret 09. september 2015