Du er her: Forside Blogs Lars Beer Nielsen Google PowerMeter – Power to the people

Google PowerMeter – Power to the people

Gæsteblog fra Mikkel Marfelt, der er praktikant ved Innovation Center Denmark i Silicon Valley og MA-studerende på CBS. I ugens løb var han på energikonference og mødte Googles nyeste skud på stammen af grønne tiltag, der kan flytte magten fra elselskaberne til forbrugerne.

19. maj 2010

"Power to the people" er et statement, de fleste af os har hørt i en eller den anden sammenhæng, hvad enten det er i form af politiske slagord, en sætning i en John Lennon-sang eller noget helt tredje.

Sætningen får dog en helt ny betydning, når dette bliver udtalt af Dan Reicher, Director of Climate Change and Energy Initiatives hos Google.

konferencen for Energy Efficiency i Santa Barbara i sidste uge, mødte vi nemlig Googles nyeste skud på stammen af grønne tiltag, der (forhåbentlig) vil flytte magten fra elselskaberne til forbrugerne. Mød Google PowerMeter – et gratis program, der giver alle og enhver mulighed for at følge med i deres eget energiforbrug i hjemmet, på arbejdet, eller hvor man nu ønsker at optimere sit energiforbrug. Men hvad er det så, der gør dette program så interessant?

Foto af Mikkel Marfelt på Google Campus
Mikkel Marfelt, Google Campus, Mountain View.

Hvad man ikke ved har man ikke ondt af ... hvad man ved, gør man noget ved ...

Ideen bag programmet er at give alle personer adgang til detaljeret statistik over deres energiforbrug i (næsten) realtid. Det betyder, at du som forbruger kan finde ud af, hvorfor din elregning steg med 10% i sidste kvartal, efter at du havde købt en ny elkoger og et nyt køleskab – elkogeren bruger du jo kun sporadisk, mens køleskabssælgeren lovede dig, at det var et meget energibesparende køleskab, du havde købt. Er det elkogeren eller køleskabet, der koster dig en masse penge?

Grafik: udklip af Googles PowerMeter
Et udklip af Googles PowerMeter.

Hov – jeg glemte pumpen i fem år!

Et eksempel på programmets positive oplysningseffekt er, da en forbruger, efter at have installeret Google PowerMeter, opdager, at han ikke havde slået vandpumpen til poolen fra ... de sidste fem år!

Eller da en forbruger opdager, at bygningsopgangens lys og dørsystem rent faktisk er koblet til hans elmåler! Dette tilfælde samt mange andre er eksempler på små ting, der kommer den enkelte forbruger til gode, og som den enkelte forbruger har interesse i at gøre noget ved – en interesse som elselskabet i flere tilfælde ikke har – hverken af forbrugsmæssige årsager (større elforbrug er lig med større indtjening), eller fordi der simpelthen ikke er ressourcer til at opdage så små energispild og fejl.

Af samme årsag tror vi, at Google PowerMeter er et stærkt værktøj, der endelig giver "Power to the People"-udtrykket en helt ny betydning i mere end én forstand.

Energieffektivitet er mere end bare at redde klimaet

"Hvad vi ikke nedkøler, det fryser vi. Hvad vi ikke fryser, det opvarmer vi. Og hvad vi ikke opvarmer, det holder vi ved en konstant temperatur vha. 24-7 airconditioning" – sådan lød det fra Joe Pettus, Senior Vice President of Fuel and Energy Operations fra Safeway, Californiens svar på danske Bilka. Pettus' pointe er, at Safeway – uanset deres varesortiment – bruger rigtig, rigtig meget energi.

Californiens absolut største forbruger af energi

Pettus fortæller, at Safeway faktisk er Californiens absolut største forbruger af energi. Safeways energiforbrug ligger på 1 million US dollars … om dagen! Og med så stor en udgift har Safeway indset, at der rent faktisk er penge – endda rigtig mange penge – i at spare på energien.

Vedvarende energi er godt for pengepungen …

Som flere talere på denne konference pointerer, så fokuserer de fleste virksomheder i stigende omfang på vedvarende energi og energieffektivitet, som en mulighed for at reducere udgifter – i modsætning til tidligere, hvor fokus på vedvarende energi primært handlede om CSR og virksomhedens miljøansvar.

Ny Safeway-strategi er godt nyt for Danmark

Joe Pettus fortalte, at et af Safeways konkrete initiativer er at sætte vindmøller op i forbindelse med opbygningen af nye butikker. De nye møller skal sammen med andre vedvarende energikilder drive butikkens elforsyning. Dette har vist sig at være meget energieffektivt og dermed give en rigtig stor økonomisk gevinst for Safeway. Samtidig er det god branding af den store energispiser Safeway.

Når verdens største firmaer først begynder at se fordelen ved energieffektivitet og øget fokus på vedvarende energikilder, så betyder det måske mindre, at verdens regeringer har lidt svært ved at blive enige om nye mål. Samtidig kan det have store positive effekter for lande som Danmark, som har stor ekspertise og mange virksomheder inden for bl.a. biomasse, biobrændsel, hydrogen- og brændselsceller samt bølge- og ikke mindst vindenergi.

Kommentarer

Tilføj kommentar

Du kan tilføje en kommentar ved at udfylde formularen nedenfor. Ren tekst-formattering.

Spørgsmål: Hvad er 4 + 4 ?
Dit svar:
Senest opdateret 09. september 2015