Satellitbaserede overvågningssystem til luftfarten

At fly ikke er overvåget til alle tider, og at det rent faktisk er muligt for en Boeing 777 at forsvinde fuldstændigt, kom nok som en overraskelse for de fleste mennesker, da Malaysian Airlines MH370 i 2014 gjorde netop det. Rumteknologien kan øge flysikkerheden over hele jorden.

Ligeledes forsvandt Air France AF447 fem år tidligere, i 2009, undervejs fra Rio de Janeiro i Brasilien til Paris, og dengang tog det næsten to år at finde flyets sorte bokse og bestemme årsagen til ulykken. Senest er et fly på vej til Egypten forsvundet over Middelhavet.

Kontaktoplysninger:

Bo Pedersen
Kommunikationsdirektør for Naviair
Tlf: 32 47 79 05
E-mail: bop@naviair.dk

Aktuelt er det mindre end 30 procent af klodens areal, som er dækket af det eksisterende overvågningsudstyr. De resterende – ofte øde – områder er i dag uden overvågning, så lufttrafikstyringen baseres i dag på piloternes egne indrapporteringer over radioen om position, højde, kurs og fart. Blandt andet på grund af lange rapporteringsintervaller er usikkerheden så stor, at flyvekontrollen lægger meget store sikkerhedsafstande ind mellem flyene.

Naviair er Danmarks flyvekontroltjeneste og er involveret i et internationalt samarbejde om at etablere verdens første satellitbaserede fuldt globalt dækkende overvågningssystem til luftfarten. Når det nye system efter forventningen er i drift i 2018, vil det være muligt overalt på kloden at hente data om alle fly, som er udstyret med ADS-B-udstyr. Langt de fleste kommercielle fly har allerede i dag dette udstyr.

Senest opdateret 12. april 2018