Gå til indhold

Sådan maksimerer du impact

Den største mulige impact af et Horizon 2020-projekt opnår man, når resultaterne anvendes og skaber en merværdi for nogen. Det er blot ét af Dr. Eugene Sweeney's hovedbudskaber om impact.

Eugene Sweeney er administrerende direktør for Iambic Innovation A/S samt ekstern ekspert for den europæiske IPR helpdesk. Han har mere end 35 års erfaring inden for kommercialisering af forskningsresultater og intellektuelle rettigheder, IPR. I mere end 25 har han været beskæftiget i Europa-Kommissionen og andre forskningsfinansierende instanser, hvor han har fungeret som ekspert inden for evaluering og som konsulent inden for innovation, intellektuelle rettigheder (IPR), information- og kommunikationsteknologi og ingeniørvidenskab. 

”Der er kun impact, når resultaterne anvendes!”, pointerer Eugene Sweeney og understreger, at impact kan være andet end økonomisk: ”Den kan være samfundsmæssig, teknisk, kommerciel, oplysende eller hvad end, der skaber en merværdi for nogen eller adresserer et behov.” I forlængelse af Eugene Sweeneys definition af impact og innovation, bør vi forstå impact som de forbedringer, der kan skabes som følge af innovation. Det betyder, at ”jo flere forbedringer des større impact.” Men hvordan kan vi på succesful vis varetage impact i vores ansøgninger og projekter?

Adressér impact i alle sektioner af din ansøgning

Ifølge Eugene Sweeny er ordentligt forberedelse og en klar ledelsesstrategi essentielt, hvis du vil håndtere den forventede effekt af dit H2020 projekt på succesful vis. Eugene Sweeney beskriver Horizon 2020 som en ”impact-orienteret tilgang”, hvilket betyder, at impact må adresseres i alle sektioner af din ansøgning og ikke blot i de sektioner, der specifikt omhandler det. Først og fremmest må du stille de rette spørgsmål, når du udvikler på din idé og forbereder din ansøgning. Det kunne være spørgsmål som:

  • Hvilken merværdi tilfører jeg?
  • Hvem er min målgruppe?
  • Hvorfor vil folk bruge min løsning snarere end mine konkurrenters?
  • Hvorfor vil mine løsninger være bedre end alternativerne?

Én af Eugene Sweeneys hovedpointer er, at baggrundsviden og analyse af H2020-opslag gør dig i stand til ”retfærdiggøre dit projekts formål, som vil adressere udfordringer og maksimere den forventede effekt af det pågældende opslag.” Dette gør dig yderligere i stand til at lave en solid plan for levering, kommunikation og udbredelse. Ifølge Eugene Sweeney er det at lave en plan for, hvordan du kan udnytte dine resultater, en af hovedopgaverne for at opnå den fulde effekt af dit projekt. Planen er en strategi for, hvordan du kan engagere og involvere de rette folk i dit projekt og identificere dine målgrupper.

Fortæl det til de rette folk

Eugene Sweeney understreger, at det ”at fortælle de rette folk om dit projekt og dets forventede resultater, er et vigtigt skridt mod at sikre impact af dit projekt.” En veludviklet strategi og plan for udbredelse og udnyttelse af resultaterne forbedrer chancen for, at dine resultater bliver anvendt, og giver samtidigt et mere overbevisende estimat på og retfærdiggør den forventede impact af dit projekt i ansøgningen.

Lav en køreplan

For at facilitere anvendelsen af dine resultater understreger Eugene Sweeney to essentielle spørgsmål i forbindelse med at lave en plan herfor:

  • Hvem skal jeg ramme for at opnå maksimal impact? 
  • Hvordan vil hver målgruppe være i stand til, i praksis, at få adgang til og anvende resultaterne?

Et råd fra Eugene Sweeney er at udarbejde en ”køreplan for anvendelse”. Det indebærer identifikation af såvel udfordringer som katalysatorer for, at resultaterne bliver anvendt. Det bedste middel er at kommunikere dine resultater til de rette mennesker. Det indebærer, at man identificerer, hvordan man overbeviser målgrupper om resultaternes fordele, og at målgruppen ved, hvem de skal henvende sig til for at få adgang til og bruge resultater, og under hvilke betingelser.

Kontakt

Christian Holstein
Specialkonsulent
Tlf.: +45 72 31 82 66
Email: cho@ufm.dk

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 03. oktober 2022