Gå til indhold

Intelligente Godstransportsystemer (I-GTS)

Vi må finde på noget nyt, så lastbilerne bruger mindre diesel, forurener mindre og kører med fuld last i stedet for at være halvtomme. Vognmændene i innovationskonsortiet Intelligente Godstransportsystemer vil have branchen med på den grønne bølge.

Vognmænd innoverer sig ud af krisen

Vognmænd mærker hurtigt, når der er økonomisk krise. Så er der færre ting, der bliver købt og solgt, og færre varer, der skal flyttes rundt. Det kan føre til halvtomme lastbiler på vejene og slunkne konti i virksomhederne.

På det seneste har mange vognmænd haft øjnene stift rettet mod firmaets pengesager. Men det er vigtigt at huske at løfte blikket og afprøve gode ideer til, hvordan man får et stærkere og grønnere transporterhverv, siger to vognmænd, der er med i innovationskonsortiet Intelligente Godstransportsystemer (I-GTS).

Vognmandsfirmaet Henrik Tofteng er med i et forsøg, der viser, hvor meget diesel man sparer ved at køre med det rigtige dæktryk. Chauffør Sasa Vukicevic og vognmand Henrik Tofteng kan se dæktrykket på et display i førerhuset. Foto: Claus Bjørn Larsen
Vognmandsfirmaet Henrik Tofteng er med i et forsøg, der viser, hvor meget diesel man sparer ved at køre med det rigtige dæktryk. Chauffør Sasa Vukicevic og vognmand Henrik Tofteng kan se dæktrykket på et display i førerhuset. Foto: Claus Bjørn Larsen

»Her i kriseåret har det været svært at finde tid til at være med i udviklingsarbejdet i konsortiet. Men vi prøver at deltage i alt, hvad vi kan,« siger vognmand Henrik Tofteng fra firmaet af samme navn i Brøndby.

»Branchen er tvunget ud i innovation, for vi møder hele tiden nye krav om at blive mere miljørigtige og om at udnytte kapaciteten bedst muligt,« siger han.

Innovationskonsortiet I-GTS fokuserer på at udvikle IT til at gøre godstransport mere miljøvenlig. Samtidig er målet at bidrage til, at lastbilerne kører så fuldt lastede som muligt og på en effektiv rute. Det vil føre til relativt færre lastbiler i trafikken.

»Hvis jeg skal være helt ærlig, tror jeg, at krisen er med til at fremme udvikling i branchen. For hvis ikke man er forandringsvillig, så bliver man nok desværre automatisk fjernet fra markedet,« siger indehaver Ove Nordskov fra Tvis Vognmands Forretning i Aulum.

Tvis Vognmands Forretning og Henrik Tofteng A/S er mellemstore virksomheder i branchen. Temmelig usædvanligt for et firma af den størrelse har Tvis Vognmands Forretning tidligere selv stået for udvikling af et IT-system, der kan håndtere indkomne ordrer, sende dem til chaufføren i bilen og fakturere en time efter leverancen er fremme.

Udbyttet var en kæmpe administrativ lettelse, som gjorde, at Ove Nordskov blev tændt på mere. Nu er han i I-GTS med til at udvikle et fælles IT-system, som skal bruges til at fordele opgaver i grupper af vognmænd. De kan f.eks. via systemet aftale, at den vognmand, der har en lastbil tæt på en bestilt kørsel, tager turen, også selv om ordren oprindelig gik ind hos en konkurrent.

Ove Nordskov tror på, at det kommende system vil betyde, at de samarbejdende vognmænd reducerer antallet af biler og derved sparer anskaffelse og vedligehold - uden at miste omsætning vel at mærke.

IT styrer miljøfarligt affald

Henrik Tofteng er lige nu med i et udviklingsprojekt, som skal finde ud af, hvor meget brændstof der spares ved at køre med det rette dæktryk. Firmaet er også med i et projekt, hvor IT i samspil med såkaldte RFID-tags skal bidrage til en rationel håndtering af miljøfarligt affald fra hospitaler. F.eks. kan en RFID-tag fortælle, når den affaldsbeholder, som den sidder på, er ved at tære og skal skiftes. Systemet kan også holde styr på, hvor tit beholderne behøver at blive tømt og sørge for afregning med kunden.

Normalt sparker chaufføren på dækket for at vurdere, om dæktrykket er korrekt. Ny teknologi måler det faktiske dæktryk præcist ved ventilen og sender besked ind til chaufføren, så han kan sørge for at få pumpet ny luft i ved behov.
Normalt sparker chaufføren på dækket for at vurdere, om dæktrykket er korrekt. Ny teknologi måler det faktiske dæktryk præcist ved ventilen og sender besked ind til chaufføren, så han kan sørge for at få pumpet ny luft i ved behov.

IT på grøn bølge

Andre vognmænd i innovationskonsortiet samarbejder med forskere og teknologer om at udvikle systemer, så lastbilerne bedre kan udnytte de ’grønne bølger’ i forbindelse med lyskurvene. Dermed slipper miljøet for, at lastbilerne skiftevis skal bremse og gasse op. Konsortiet er også i gang med at udvikle IT til dynamisk ruteplanlægning, hvor systemet regner en optimal rute ud i stedet for, at en menneskehjerne skal løse udfordringen hver gang.

Vognmænd er vant til at konkurrere hårdt, men i innovationskonsortiet skal de gå med til at dele viden og resultater med hinanden. Det er gavnligt for alle, mener Henrik Tofteng.

»Alternativt ville den enkelte virksomhed selv tage fat på helt specifikke, kortsigtede projekter til gavn for virksomheden selv. Vi ville sidde og gemme kortene for hinanden og ikke få udviklet langsigtede løsninger, som er tilgængelige for alle,« siger Henrik Tofteng.

Han mener, at branchen skal bruge IT til at få omkostningerne ned. I det arbejde har vognmændene nytte af forskere og teknologer:

»De kringlede hjerner på Danmarks Tekniske Universitet og Teknologisk Institut har altså en evne til at give tingene et særligt tvist, så der kommer lidt flere vigtige aspekter med, end hvis vi selv skulle finde på det hele,« siger han.

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 19. maj 2020