Du er her: Forside Tema: Klar til fremtiden Klar til fremtiden Lad de unge tage teten på it i undervisningen

Lad de unge tage teten på it i undervisningen

Topbillede
Det er ikke undervisernes rolle at være pionerer på ny teknologi. Det er undervisernes rolle at være gode undervisere. Det er værd at huske i debatten om it i undervisningen, mener den irske professor i undervisningsteknologi Linda Price.

Den teknologiske udvikling går stærkere end nogensinde før. Og det kan være svært for undervisere på alverdens læreanstalter at følge med. Men det er heller ikke undervisernes rolle at være teknologiske first movers, men at være netop undervisere. Og det glemmer vi ofte, når snakken falder på de mange muligheder, teknologien fører med sig.

Det mener professor Linda Price fra Kingston University i London. Hun har i over 20 år undervist og forsket i underviserens rolle med særlig fokus på, hvordan ny teknologi kan blive en medspiller i undervisningen.
 

Om Linda Price

Linda Price er professor i ‘Educational Technology’ ved Kingston University i London. Hun er endvidere tilknyttet Lund Universitet som professor i ’Engineer Education’. Price er særdeles engageret i den globale debat om og holder foredrag om emnet i lande så forskellige som Sydafrika, Island og De Forenede Arabiske Emirater. Linda Price har en professionel baggrund inden for programmering og computervidenskab.

 
”Der vil altid være en ny teknologi på vej, så det er ikke svaret i sig selv at fokusere på teknologien. Vi skal i stedet grundlæggende overveje vores tilgang til undervisningen. Teknologien giver os masser af muligheder, men hvis vi som undervisere ikke ved, hvad vi vil med den, bliver den blot en ulempe i stedet for en fordel,” siger hun.

Låst af traditionerne

Den irske professor har i sin forskning blandt andet fokuseret på de nordiske lande. Her oplever hun, at mange institutioner er låste af de traditionelle måder at undervise på i form af forelæsninger og holdundervisning. Her kan ny teknologi blive en klods om foden.

På et tidspunkt holdt Linda Price et kursus for en gruppe undervisere på universitetet i Lund. Her ønskede en deltager at blive bedre til at inddrage videoteknologi i undervisningen af de studerende.

”Men han opgav hurtigt, for så skulle han jo lære at bruge først den ene teknologi og så den anden. Først herefter kunne han gå i gang med at lære de studerende, hvordan de skulle bruge den, og det ville tage for lang tid,” fortæller Linda Price.

”Jeg sagde til ham: ’Men så er det jo den forkerte person, der lærer noget. Du burde i stedet gøre det til en del af de studerendes opgave at finde de smarte løsninger’,” siger hun.

Èn ting er ny teknologi, men ifølge Linda Price er det mindst lige så vigtigt at have et godt og dynamisk læringsmiljø, hvor gode undervisere hele tiden selv er nysgerrige på at gøre deres undervisning bedre og få input og feedback fra andre.

”Belønner vi tiltag, der giver nogle af de forandringer, vi gerne vil have i vores undervisning? Bliver innovative undervisere værdsat og belønnet? Det er ikke kun ledelsen, der skal stå for dette, men det skal være tydeligt på alle institutionens niveauer,”siger hun.

Akademikere skal forberedes til arbejdsmarkedet

Hvis man fokuserer på at gøre de studerende gode til selv at finde den rette teknologi, der passer til deres opgave, har man samtidig taget et stort skridt I retning af at forberede dem til det arbejdsmarked, de efterfølgende skal være en del af.

Vi skal give de studerende ansvar og ejerskab

”Vi skal give de studerende færdigheder til at forstå, hvordan de kan anvende teknologi mest effektivt i deres egen karriere. Vi skal blive bedre til at vide, hvad der er brug for i samfundet – ikke hvad der er brug for i den akademiske verden. Vi skal give de studerende ansvar og ejerskab,” siger Linda Price

Hun nævner Roskilde Universitet som et af de steder, hvor man er god til at inddrage ny teknologi, men generelt går det lidt langsomt.

”Vi er en smule sløve i optrækket, fordi vi er bundet af vores traditioner og den måde, vi altid har gjort tingene på. Jeg mener, at vi bør gentænke det hele og se det som den teknologisk evolution – ikke en revolution.”

Linda Price’s fremtidsdrømme

Hvad glæder du dig mest til i fremtiden?

Til en verden med elektriske køretøjer. Hvis vi bliver mindre afhængige af olie, vil verden forandre sig – forhåbentlig til det bedre.

Hvad skulle din egen personlige robot gøre for dig?

Husarbejdet. Jeg er ved at være træt af at rydde op efter familien!

Hvad arbejder du selv med om 15-20 år?

Forhåbentlig er jeg stadig i live. Jeg regner fortsat med at være engageret i uddannelse. Måske vil jeg undervise online.

Senest opdateret 16. november 2017