Gå til indhold

Studerende er ikke affald

Indlæg af uddannelsesminister Morten Østergaard (RV) offentliggjort i Information 22. december 2011.

Når regeringen har skabt et nyt ministerium, der favner både professionshøjskoler, universiteter og erhvervsakademier, er det fordi, vi har sat os for at skabe sammenhæng. Det skal være muligt for studerende både at skifte spor og videreuddanne sig uden unødvendige forsinkelser. Og læreruddannelserne skal med.

Vi har som et første skridt valgt at sløjfe de studerendes egenbetaling på suppleringskurser, fordi vi eksempelvis har behov for lærere, der lægger noget til eller oveni, og bedre sammenhæng giver også mening, når det handler om universitetsstuderende, der vil skifte spor til en mere praksisnær uddannelse.

Når man ud fra de seneste dages Information kan få det indtryk, at jeg vil gøre læreruddannelserne til skraldespand for studerende, der ikke magter universitetet, er mit budskab fra sidste uge fordrejet nogenlunde så grundigt, som det er muligt.

Forleden viste Akkrediteringsrådet, at 14 ud af landets 16 udbydere af læreruddannelser lever op til rådets kvalitetskrav, mens to har fået en betinget, positiv akkreditering. Men frafaldet er stadig stort, og det er ikke tilfredsstillende – slet ikke taget i betragtning af, at behovet for kvalificerede lærere bliver større.

I januar kommer følgegruppen for læreruddannelserne med en rapport, der med garanti vil sætte gang i debatten. Et presserende spørgsmål er, om ikke det ville give læreruddannelserne bedre muligheder for at tiltrække og fastholde dygtige studerende, hvis man løsnede den stramme regulering.

Men man bliver også nødt til at se bredere på rekrutteringen. Vejledningen på gymnasierne er blevet nævnt, og nogle læreruddannelser har haft succes med en forventningsafstemmende optagelsessamtale. I den forbindelse er det så efter min opfattelse også relevant at orientere sig mod de studerende ved universitetet.

Jeg har aldrig påstået, at det løser alle problemer med eksempelvis frafald – hverken på universiteter eller professionshøjskoler – hvorfor det også er en falsk modsætning, Mette Bock (LA) opstiller i gårsdagens Information. Min vurdering er blot, at rapporten er værd at vente på, inden man drager alle konklusioner, og intet af det står i modsætning til at skabe bedre sammenhæng.

Senest opdateret 01. august 2022