Gå til indhold

Er de dummere på Læsø?

Indlæg af uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen (RV) bragt i Berlingske den 1. august 2014. Det er et svar på Esben Lunde Larsens (V) indlæg i Berlingske den 27. juli 2014.

Nej, selvfølgelig er de ikke det. Men Esben Lunde fra Venstre er åbenbart af en anden overbevisning. Tidligere på ugen skrev han på disse sider, at hvis vi skal have flere unge af ufaglærte forældre ind på de videregående uddannelser, kræver det, at vi sænker baren og kvaliteten på uddannelserne. Jeg kunne ikke være mere uenig.

Jeg tror ikke, at unge i Rungsted Kyst er bedre egnede til at tage en videregående uddannelse end unge i Hanstholm. Derimod spilder vi talent, hvis vi bilder os ind, at talenter kun findes i bestemte miljøer. Vi kan da ikke i et land som Danmark leve med, at kun 41% af unge på Læsø får en videregående uddannelse, når 79% gør det i Gentofte.

Jeg synes ærlig talt, det er en arrogant holdning at have til potentielle mønsterbrydere, at den eneste måde at hjælpe dem på vej er at sænke det faglige niveau eller, at der er tale om socialpolitik. Der er på ingen måde tale om socialpolitik, men derimod om at give alle unge, der har evnerne, lysten og viljen til at tage en videregående uddannelse, muligheden. Vi skal altså ikke slække på adgangskravene og optage unge, som ikke er kvalificerede. Her er Esben Lunde helt galt på den. Vi skal derimod arbejde for at gøre den ukendte verden, som uddannelser er for nogle unge, mere overskuelig, så flere unge kan finde vej mod en videregående uddannelse, hvis de drømmer om det.

I det samfund jeg kæmper for, er uddannelse ikke noget, der er forbeholdt unge fra hjem med klaver eller unge tæt på København og Aarhus. Det er for alle. Jeg er sikker på, at vi får mere gavn af vores økonomer og pædagoger, hvis de kommer med vidt forskellige baggrunde og med forskellig livserfaring. Folk, der har kæmpet sig til en uddannelse, kan ofte noget helt særligt. I dag er der alt for stor forskel på de valg, som træffes af unge fra ufaglærte hjem og unge fra akademikerhjem. Det fortæller mig, at nogle unge ikke får brugt deres potentiale. Det skal vi rette op på.

Nu har jeg forpligtet uddannelsesinstitutionerne til at gøre mere for at hjælpe med at bryde den sociale arv og indstille linsen på de unge, der måske ikke vandrer ind på en uddannelse, som det mest naturlige. Men der skal mere til end det for, at vi får knækket koden til, hvordan vi får flere mønsterbrydere. Derfor tager jeg på rundtur efter sommerferien for at indsamle erfaringer, få historier og ny viden, som kan gøre mig klogere på, hvordan vi får videregående uddannelser, som tiltrækker unge fra alle grupper og dele af landet. Samtidig sætter jeg en analyse i gang, så vi kan blive klogere på, hvorfor nogle universiteter – f.eks. Syddansk og Aalborg – i langt højere grad end andre får studerende fra ikke-akademiske hjem.

Det betyder ikke, at alle skal være akademikere. Langt fra. Men alle skal have muligheden for at tage en uddannelse. Jeg ønsker et uddannelsessystem, som opsøger talenterne, uanset hvor de er. Det er ikke nogen nem opgave og kræver en fælles indsats fra alle gode kræfter. Jeg håber, at Esben Lunde vil være med.

 

Senest opdateret 24. juni 2022