Gå til indhold

Pæren blinker, når akademikere og faglærte arbejder sammen

Indlæg af undervisningsminister Christine Antorini (S) og uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen (RV) bragt i Jyllands-Posten den 28. april 2015.

En gammel joke går på, hvor mange akademikere der skal til at skifte en el-pære? Svaret er otte – en til at skrue pæren fast og syv til at måle, veje, observere, dokumentere, teoretisere, evaluere og markedsføre det sjældent vellykkede fænomen.

Når en pære sprænger på et af de danske universiteter, er det heldigvis ikke så slemt, som joken fremstiller det. Men det er heller ikke helt forkert, at mange universitetsstuderende kunne have gavn af at lære mere om, hvordan de bruger deres viden i praksis. Og omvendt kunne styrket teoretisk viden også gavne mange erhvervsuddannelser.

CBS-rektor Per Holten-Andersen og 3F-formand Per Christensen efterlyser netop her i Jyllands-Posten den 20. april 2015, at teori og praksis blandes mere. Det er en vigtig diskussion, som vi er meget enige i. For der er et brændende behov for at skabe tættere sammenhæng mellem teoretiske uddannelser og den praktiske virkelighed.

Mange unge vælger i disse år en akademisk uddannelse, men det er kun en lille del af dem, der vil ende som forskere. Langt flere vil få job i små og mellemstore virksomheder, hvor de skal bruge deres viden i mere praktiske sammenhænge.

Samtidig er antallet af unge på erhvervsuddannelserne faldende. På erhvervsuddannelserne veksler man mellem skolebænk og praktisk erfaring på arbejdspladser. Det er oplagt, at universiteterne også tænker mere sådan.

Så sent som denne måned er vi nået til enighed med rektorerne om, at vi skal længere i den retning, blandt andet i de akademiske bacheloruddannelser. Så det er bare med at tage fat derude.

Per Holten-Andersen og hans rektorkolleger på universiteterne har med de gældende regler gode muligheder for at sikre smidige praktik- og praksisforløb af høj kvalitet.

Det er der mange måder at gøre det på, og vi lægger op til en fordomsfri diskussion om deltidsuddannelser, bedre praktik og større sammenhæng mellem uddannelserne. Det kan være, at flere akademikere skal starte deres uddannelsesvej på mere praktiske uddannelser. Samtidig skal kvaliteten på erhvervsuddannelserne og deres forbindelse til mere teoretiske uddannelser styrkes. Netop som vi har lagt vægt på i reformen af erhvervsuddannelserne.

Der er ikke en modsætning mellem succes for akademikere, for faglærte og for Danmark. I den globale konkurrence har danske virksomheder brug for viden til at klare sig godt og skabe vækst, men det kræver, at de kan omsætte den viden til noget, som kan sælges. I den situation har både akademikere og faglærte brug for teoretisk viden, praktisk kunnen og bedre forståelse for hinandens kompetencer.

Så kommer der meget mere lys i pæren fremover.

Senest opdateret 28. april 2015