Gå til indhold
Du er her: Forside Ministeriet Ministeren Kronikker og debatindlæg Kvinde, kend din STEM-uddannelse

Kvinde, kend din STEM-uddannelse

Debatindlæg af Ane Halsboe-Jørgensen (S), uddannelses- og forskningsminister og Lars Sandahl Sørensen, Adm. direktør i Dansk Industri bragt i Avisen Danmark 23. juni 2021.

Prøv at forestille dig en forsker, der står i et laboratorie. Prøv nu at forestille dig en ingeniør, der er i gang med at planlægge en vindmøllepark. Prøv til sidst at forestille dig en læge i gang med en operation.

Hvordan ser de ud i dit hoved? Hvis du er som de fleste, så har du lige forestillet dig tre mænd. Danske virksomheder efterspørger i høj grad medarbejdere med en STEM-uddannelse. Det vil sige en uddannelse inden for naturvidenskab og teknologi. Faktisk er rekrutteringsudfordringer inden for STEMbranchen den største barriere for vækst, hvis man spørger de danske virksomhedsejere.

 

Samtidig har vi som samfund brug for, at endnu flere unge vælger en karriere inden for STEM, hvis vi skal nå i mål med at løse nogle af de helt store samfundsmæssige udfordringer, f.eks. på klimaområdet. I 2020 udgjorde kvinder kun en tredjedel af de optagne på STEM-uddannelserne. Så der er et kæmpe potentiale for at få endnu mere talent i spil på det danske arbejdsmarked, hvis vi kan få unge kvinder ind på STEM-uddannelserne.

STEM-fagene tilbyder høj grad af jobsikkerhed, spændende arbejdsopgaver og mulighed for at gøre en forskel for klimaet, udvikle vacciner under pandemier og andre store samfundsudfordringer. Så hvad er det, der gør, at STEM ikke tiltaler unge kvinder, når de skal vælge uddannelse?

Vi tror, det i høj grad handler om gammeldags kønsroller, der spiller ind lige fra barndommen. Når Gurli Gris skal besøge sin ven Pedro på hospitalet, så er lægen – ja godt nok en bjørn, men en mandlig bjørn.

Fiktive opfindere og videnskabsfolk i film, TV og bøger til børn og unge er i overvejende grad mænd – lige fra Georg Gearløs over Tony Stark til Doktor Pjuskebusk. Børnelegetøj som klodser, biler, byggesæt, der stimulerer tekniske færdigheder, markedsføres typisk til drenge.

 

Det vrimler med kønsstereotyp tænkning helt fra de tidlige år, og det er med til at forme de billeder, vi har inde i hovedet, når vi tænker på forskere, ingeniører eller astronauter. Den slags stereotyper kan gøre det sværere for en pige at se sig selv som astrofysiker. Som samfund går vi glip af alt for meget talent, hvis vi fastholder, at bestemte typer viden og ideer er mest for mænd eller kvinder.

Hvis vi skal gøre op med det, kræver det, at forældre, pædagoger og lærere er opmærksomme på at møde børn, som dem de er og ikke med en masse kønsforventninger. Og vi skal styrke vores pigers selvtillid, når det kommer til STEM.

Undersøgelser viser nemlig, at STEM-fagene bliver opfattet som svære, og at mange piger ikke har den fornødne tiltro til, at de kan gennemføre en STEMuddannelse.

I bund og grund er der tale om en kulturændring, der skal helt ind på børneværelserne, hvis vi skal lykkes med at motivere og inspirere pigerne – såvel som drengene – til at tro på, at en STEM-uddannelse kan åbne døren til et væld af spændende muligheder. Endda en dør til et rumskib.


Den Europæiske Rumorganisation (ESA) søger astronauter med en STEM-uddannelse lige netop nu, og kvindelige ansøgere står øverst på deres ønskeseddel. Det gør de, fordi ESA ønsker at bidrage til ligestilling og diversitet i rumbranchen.

Men i lige så høj grad, fordi ESA har brug for de dygtigste astronautkandidater. Og det får man ikke, hvis halvdelen af de potentielle ansøgere vælger det fra per automatik, fordi de end ikke overvejer, at det kan være en mulighed for dem.

Vores ønske for fremtiden er et uddannelsessystem, hvor ingen fag er karakteriseret som ”mandefag” eller ”kvindefag”.

En fremtid, hvor det billede man får inde i hovedet, når man hører ordet forsker, ingeniør eller læge, ikke nødvendigvis er af en mand. Og hvis vi drømmer rigtig stort, så har vi også den første kvindelige danske ESA-astronaut, som små piger (og drenge) over hele landet, kan se op til.


Det er studievalgstid, så vores opfordring til alle unge kvinder lyder; undersøg mulighederne inden for STEM. Vær nysgerrig og lad jer fascinere. Der venter en helt fantastisk verden af viden og opdagelser. Grib den.

Senest opdateret 30. juni 2021