Gå til indhold
Du er her: Forside Ministeriet Ministeren Kronikker og debatindlæg Vores uddannelsesinstitutioner skal ikke bruge penge på markedsføring – de kan bruges bedre

Vores uddannelsesinstitutioner skal ikke bruge penge på markedsføring – de kan bruges bedre

Debatindlæg af uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen (S) bragt i Berlingske Tidende 10. oktober 2020.

Hvert år bruger landets uddannelsesinstitutioner millioner af kroner på dyre annoncer på busser, i aviser og biografreklamer. Det er en skæv måde at bruge penge på som offentligt finansieret uddannelsesinstitution i Danmark. Ofte er det de samme studerende, som institutionerne gennem dyre reklamer bruger deres penge på at kæmpe om. Det lovede vi inden valget at sætte en stopper for. Det er det, vi nu følger op på politisk.

Vi synes i lighed med andre partier i Folketinget ikke, at vores uddannelsesinstitutioner skal bruge millioner af kroner på markedsføring. De penge kan bruges bedre.

Derfor foreslår vi årligt at reducere udgifterne til reklamer på de gymnasiale og videregående uddannelsesinstitutioner med samlet set 150 mio. kr. og i stedet bruge dem på mere nærpoliti.

Når det er sagt, er det vigtigt for mig at fremhæve, at institutionerne fortsat kan lave uddannelsesvejledning, Åbent Hus-arrangementer og lignende. Derfor lægger vi heller ikke op til at reducere alle de tidligere opgjorte midler til markedsføring på institutionerne. Det skal stadig være muligt for de studerende at vælge uddannelse på et oplyst grundlag. Det kræver, at der stadig er midler til Åbent Hus-arrangementer mm.

Og lad mig slå fast: Vi foreslår at spare på reklamer – ikke uddannelse. Uddannelse er et meget vigtigt område for regeringen. Siden vi trådte til, har vi prioriteret uddannelsesområdet markant. Alene i år har vi droppet besparelser på 1,1 milliard kroner på ungdomsuddannelser og videregående uddannelser. Vi har fjernet uddannelsesloftet og givet en økonomisk indsprøjtning til Danmarks største uddannelse – pædagoguddannelsen. Senest har vi indgået en bred politisk aftale om finansiering af 5.000 ekstra studiepladser over hele landet. Men vi mener ikke, at offentlige midler skal gå til reklamer for institutionerne og til lokal konkurrence om at tiltrække de samme elever og studerende.

Inden valget var det vores hensigt, at de midler, vi sparer ved at reducere i markedsføringsudgifterne, skulle bruges på at afskaffe uddannelsesloftet. Det har vi allerede gjort, finansieret af midler uden for uddannelsessystemet fra det generelle råderum. Nu foreslår vi så at gennemføre besparelsen på reklamer – endda i mindre skala, end vi lagde op til inden valget. I stedet ønsker vi at bruge pengene fra markedsføring på mere politi.

Det er en klog politisk prioritering af offentlige midler.

Senest opdateret 19. oktober 2020