Gå til indhold

Blå vækst og grønne løsninger

Uddannelsesminister Morten Østergaards tale ved konference om Blå Danmark den 22. november 2013 i København.

Det talte ord gælder

Vækst i virkeligheden

Jeg vil gerne starte med at takke arrangørerne: Danske Maritime, Danmarks Rederiforening og CO-industri.

I har med konferencen i dag samlet de kræfter, der skal være med til at sikre, at vækstplanen for Det Blå Danmark bliver til vækst i Det Blå Danmark.

I sidste uge besøgte jeg to af vores maritime uddannelsesinstitutioner i Nordjylland: Skagen Skipperskole og MARTEC i Frederikshavn.

Her arbejder man hver dag på at sikre de stærke danske kompetencer, der skal understøtte væksten i Det Blå Danmark.

På skipperskolen i Skagen oplevede jeg, hvordan det er at stå på broen af et stort skib i rum sø. Det hele foregik dog med sikker grund under fødderne, fra land i skolens skibssimulator.

I simulatoren fik jeg en interessant fremvisning af, hvad det vil sige at navigere et stort fartøj. Man skal forholde sig til mange ting på en gang, mens man bevarer roen og overblikket, så skibet ikke kommer ud af kurs.

Det kræver en solid praktisk og teoretisk uddannelse, før man kan stille sig bag roret til søs. Og så skal man være søstærk – også i en skibssimulator, som kan være meget virkelighedstro. Vækstplanen for Det Blå Danmark skal ikke kun simulere vækst. Den skal skabe vækst i virkeligheden.

Regeringen har med vækstplanen opstillet tre klare og ambitiøse visioner:

  • Danmark skal være Europas maritime centrum
  • grønne løsninger er fremtiden for Det Blå Danmark
  • og væksten i Det Blå Danmark skal understøttes af stærke danske kompetencer.

Kvalitet og relevans giver stærke kompetencer

Regeringen har netop nedsat et udvalg, der skal se på, hvordan vi øger kvaliteten, relevansen og sammenhængen i de videregående uddannelser.

Danmark er det land i OECD, der investerer mest i uddannelse.

Udvalget skal komme med konkrete anbefalinger til, hvordan de store investeringer i højere grad kan omsættes til beskæftigelse og vækst.  

Det skal give et solidt afsæt for en uddannelsesreform, som også vil få betydning for de maritime uddannelser.

Under mit besøg i Nordjylland fik jeg ikke kun prøvet en skibssimulator. Jeg fik også lejlighed til at mødes med nogle af de nordjyske studerende – der drømmer om en karriere i Det Blå Danmark - og diskutere med dem, hvordan vi bedst kan sikre niveauet på de videregående uddannelser.

Det er min klare oplevelse, at de unge er meget optaget af at få en god maritim uddannelse.

De efterspørger uddannelse, der giver dem en stærk faglighed, og som klæder dem godt på til det arbejde, de skal ud at have bagefter. Og de er ikke bange for, at der bliver stillet krav. Vores uddannelser skal udfordre hver enkelt til at udfolde sit fulde potentiale. 

Danmark har længe været internationalt kendt for at kunne levere dygtige sømænd og kvalitetsskibsfart.

Men vi skal hele tiden blive dygtigere, hvis vi vil konkurrere internationalt. Danmark og Det Blå Danmark må ikke miste én arbejdsplads, fordi der mangler kvalificeret arbejdskraft.

Derfor skal vi hele tiden udvikle de maritime uddannelser, så de modsvarer branchens behov. Det kræver dialog og samarbejde mellem erhverv og uddannelser - noget, som Det Blå Danmark allerede har en stærk tradition for.

Dialogen og det gode samarbejde har bl.a. bidraget konstruktivt til en række initiativer i Vækstplanen for Det Blå Danmark. 

Mange af jer, der er til stede her i dag, har deltaget aktivt i dialogen. I har været med til at udvikle og realisere vækstplanens initiativer, og der har været god fremdrift i arbejdet. Det vil jeg gerne kvittere for.

Den gode dialog var også omdrejningspunktet, da jeg i fredags sammen med erhvervs- og vækstministeren gjorde status på vækstplanen og drøftede vækstplanens initiativer med vækstteamet og repræsentanter fra den maritime sektor. 

Et konkret initiativ i vækstplanen, der snart bliver til virkelighed, er en ny international shippinguddannelse på bachelorniveau og en diplomuddannelse inden for shipping og spedition.

Uddannelserne er udviklet som et konkret svar på øget global konkurrence. Og vi forventer, at de nye uddannelser kan starte allerede i 2014.

Vi arbejder også på at sikre, at flere kan få del i de gode jobmuligheder i Det Blå Danmark.

Det er mit håb, at regeringens nye reform af erhvervsuddannelserne vil gøre det mere attraktivt at tage en håndværksmæssig uddannelse.

En erhvervsuddannelse skal åbne flere døre, end den lukker. Derfor skal vi tilbyde flere fleksible muligheder for efteruddannelse til vores dygtige håndværkere, smede, elektrikere og reparatører.

Og vi skal skabe bedre overgange for dem, der gerne vil tage en videregående uddannelse.

Jeg vil gerne benytte lejligheden i dag til endnu engang at understrege, at regeringen er meget bevidst om, at de maritime uddannelser og erhverv står i en helt særlig situation.

Ledigheden inden for de maritime erhverv er lav og søgningen til de maritime uddannelser er høj.

Og regeringen har, lige siden den trådte til, arbejdet målrettet for at lempe den tidligere regerings adgangsbegrænsninger på de maritime professionsbacheloruddannelser.

Siden 2012 har regeringen derfor hævet antallet af studiepladser med 330 ekstra pladser.

Men flere studiepladser stiller krav til erhvervet. Der skal være nok praktikpladser. Og der skal skabes gode karrieveje, som kan sikre en stabil fødekæde af kompetencer.

Det er centralt, hvis vi skal blive ved med at kunne rekruttere nye kræfter til det maritime område.

Fremtiden for Det Blå Danmark er grøn

Danmark er frontløber på det maritime område. Som frontløber skal vi ikke kun følge med udviklingen. Vi skal skabe og drive udviklingen ved at satse benhårdt på forskning og innovation i verdensklasse.

Skrappere krav til den globale skibstransport om at reducere udledninger og høje brændstofpriser er en konkret udfordring, der skaber et konkret behov for nye løsninger.

Og de løsninger vil ikke kun gavne miljøet. De kan også styrke konkurrenceevnen.

Regeringen ønsker et paradigmeskifte i dansk innovationspolitik. Siden lanceringen af Innovationsstrategien har vi gennem flere initiativer arbejdet for at skabe bedre vilkår for den udfordringsdrevne innovation.

Med etableringen af Danmarks Innovationsfond skal bevillinger til forskning, teknologiudvikling og innovation fremover i højere grad tage udgangspunkt i samfundets og virksomhedernes udfordringer og behov.

Fonden får et årligt budget på godt 1,5 mia. kr., som skal gå til innovation på de områder, hvor Danmark har gode forsknings- og erhvervsmæssige forudsætninger for at skabe løsninger, der fører til vækst og jobskabelse. Og med INNO+-kataloget har vi fået et godt grundlag for prioriteringen af de strategiske investeringer i innovation.

INNO+ er et rigtig godt bevis på, at der kan komme skarpe resultater ud af, at erhvervets parter, organisationer, virksomheder, forsknings- og uddannelsesinstitutioner og relevante myndigheder sætter sig sammen.

Bidraget fra Det Blå Danmark til INNO+ giver et godt afsæt for en fokuseret maritim innovationsindsats.

Ligesom vækstplanen peger INNO+ på, at grønne løsninger og bæredygtig skibsfart rummer et stort potentiale for jobskabelse og vækst i Det Blå Danmark.

I forbindelse med fordelingen af forskningsreserven i 2014 er det grønne maritime samfundspartnerskab fra INNO+-kataloget, ”Blå arbejdspladser via grønne løsninger”, blevet udvalgt som et af de samfundspartnerskaber, vi skal satse på nu.

Partnerskaber skal udvikle konkurrencedygtige løsninger, som kan realisere håndgribelige mål for skibsfartens klima- og miljøpåvirkning.  

Jeg er meget tilfreds med, at vi får et blåt samfundspartnerskab. Og jeg ser frem til at følge med i, hvordan vi kan sætte en ny kurs for den globale skibsfart.

Vi må naturligvis ikke glemme, at mange danske virksomheder også selv investerer målrettet i forskning og udvikling.

Maritim innovation går på tværs af faglige og professionelle skel. Ofte skal teknik kombineres med f.eks. informationsteknologi og godt maritimt købmandskab. Og ofte skal det ske i samspil mellem store og små virksomheder.

I offshorebranchen er der gode eksempler på, at små danske virksomheder har fundet egne nicher og f.eks. leverer logistikløsninger til større offshorevirksomheder. Inden for olie- og gasindvinding er der for hvert job i den primære del af branchen op mod 8 jobs i støttefunktioner både offshore og på land.

Samlet set lå de private investeringer i forskning og udvikling i 2011 på 2,1 pct. af BNP. Det placerer Danmark på en syvendeplads blandt OECD-landene.

Hvis vi kan komme op i top 5, når det gælder de private investeringer, er det vurderingen, at vores BNP stiger med hele 10 mia. kr.  

Danmark skal være Europas maritime centrum

Det Blå Danmark skal være et globalt maritimt vækstcenter og udgøre Europas maritime hjerte.

Vi skal skabe gode vilkår for vækst ved at tiltrække udenlandske maritime virksomheder og styrke den danske maritime klynge.

International forståelse og netværk er et vilkår for udviklingen i Det Blå Danmark. Som led i vækstplanen arbejder vi derfor også med at skærpe det globale udsyn, bl.a. ved at styrke de internationale aspekter af vores maritime uddannelser.

For nylig indgik Uddannelsesministeriet og Erhvervs- og Vækstministeriet en samarbejdsaftale med Brasilien om maritime uddannelser. Med aftalen får vi adgang til at udveksle studerende og gode erfaringer med brasilianske maritime uddannelsesinstitutioner.

Indgående og udgående studentermobilitet skaber et dynamisk læringsmiljø, som kan udfordre vores måde at tænke på. Og det gavner Danmark at tiltrække internationale studerende, også på bundlinjen.

Rumfart og skibsfart

Jeg bliver desværre nødt til at gå her umiddelbart efter mit indlæg.

Jeg skal skynde mig videre til Planetariet og overvære opsendelsen af tre nye europæiske Swarm-satellitter, der skydes af sted præcis kl. 13.02.

Nu kunne det lyde som om satellitterne skal sendes af sted hen over søerne her midt i København. Det skal de nu ikke, men vi skal følge opsendelsen live fra Sibirien.      

De tre satellitter vil kunne måle jordens magnetfelt med en præcision, der overgår alle tidligere målinger.

Det vil have indvirkning på vores jordobservationer og navigation her på jorden. Opsendelsen i dag kan altså få konkret betydning for skibsfarten og for jer her i salen.

Satellitterne er resultatet af dansk rumforskning, som på området er førende i verden.

Det Blå Danmark befinder sig i samme liga. Vi har kompetencerne og det rette udgangspunkt for at være blandt drivkræfterne inden for det maritime. Både til gavn for væksten i Det Blå Danmark, men også til gavn for den generelle udvikling af det maritime felt. Og til gavn for skabelse af vækst og nye jobs i hele Danmark.

Tak for ordet og fortsat god konference.

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 07. februar 2024