Gå til indhold

Projekteksempler

Her finder du eksempler på internationalt uddannelsessamarbejde inden for almen voksenuddannelse og folkeoplysning.

Fra sprogskole til kulturambassadør

Hvis en sprogskole ikke skulle arbejde internationalt, hvem skulle så? Studieskolen i København bruger Erasmus+ mobiliteter til at styrke skolens strategiske udvikling.


Byhøjskolen i Aarhus retter blikket mod Europa

En ansøgning om et job shadowing-projekt med en kunstskole i Barcelona har været med til at løfte internationaliseringsplanerne på Byhøjskolen i Aarhus.


Danske hospicer søger inspiration i Storbritannien

Hospicetanken i sin moderne form er fostret i Storbritannien. Derfor drog repræsentanter fra den danske hospiceverden af sted for at hente inspiration til, hvordan den kan udvikle sine tilbud til patienter og pårørende i fremtiden.


App med arbejdstagerrettigheder

Det Erasmus+ Voksen strategiske partnerskab 'Sowing the Seeds for the Digital Agricultural Worker' hjælper ufaglærte landbrugsarbejdere med viden om arbejdstagerrettigheder - de får nu hjælp via en app.


Video virker i undervisningen

VUC Storstrøm er blevet endnu bedre til at bruge video i deres undervisning efter at have samarbejdet i et Erasmus+ Voksen strategisk partnerskab. Læs hvordan de gjorde her.

Kig ud i verden med Erasmus+ og Nordplus

'Selvom Grundtvig er født her, er vi ikke verdensmestre i folkeoplysning. Fjern skyklapperne, og kig ud i verden. Der er meget, vi kan lære'.

Dansk Folkeoplysnings Samråd deltager i både Erasmus+ og Nordplus-projekter, og formand Per Paludan Hansen fortæller hvorfor.


Europæisk samarbejde styrker voksenuddannelsessektoren

VUC Storstrøm har i over 20 år arbejdet med at give sine uddannelser internationalt udsyn. Men hvorfor er det vigtigt, at uddannelsesinstitutionerne deltager i det europæiske uddannelsessamarbejde? Kristian Madsen fra VUC Storstrøm giver svar.


Undervisere henter viden fra Skotland og Italien: Fra økolandsby til læringscenter

Hvad gør en lille medlemsorganisation, som vil kvalitetssikre og professionalisere sine undervisningsaktiviteter og lære af de dygtigste inden for sit felt? Landsforeningen for Økosamfund sender for tredje år i træk undervisere på efteruddannelse i bl.a. Skotland og Italien med tilskud fra Erasmus+.


Europæisk uddannelsessamarbejde kræver vedholdende toplederfokus

Det gavner både elever, medarbejdere, institution og samfund at deltage i europæisk uddannelsessamarbejde. Læs interview med forstander på HF & VUC FYN Peter Vestergaard. 


Europa giver inspiration til nye metoder til inklusion af flygtninge

Når verden ændrer sig, gælder det om at være på forkant. HF & VUC FYN opfordrer medarbejderne til at rejse ud for at blive klædt bedre på til at fastholde institutionens mange kursister med anden etnisk baggrund end dansk.


Viden udefra professionaliserer undervisningen

En målrettet satsning på efteruddannelse af undervisere via udlandsophold er en succesopskrift for foreningen Permakultur Danmark. Resultaterne er bedre kurser, og at foreningen nu kan sende sin viden om blandt andet bæredygtige dyrkningsmetoder videre til andre lande i Europa.


Aalborg vil være endnu tydeligere på Europakortet

Konsekvent prioritering på politisk niveau i en årrække har gjort Aalborg Kommune til en attraktiv partner i EU-støttede samarbejder, blandt andet på uddannelsesområdet. En ny oprustning skal bane vej for flere faglige samarbejder og netværk i EU.


Baltere skal regne sig frem til bedre velfærd

For at bidrage til en bæredygtig udvikling må borgerne have de nødvendige matematiske færdigheder. Det mener de tre undervisere og ildsjæle bag et vellykket Nordplus Voksen-projekt på tværs af Estland, Letland og Litauen.


Grønlandsk tigerspring for ordblinde elever

En faglærer på den tekniske skole i Sisimiut har udviklet eksamensmateriale til iPad, så ordblinde og læsesvage kan gennemføre svendeprøve på linje med alle andre. Inspirationen kommer fra samarbejdspartnerne i Nordplus Voksen-projektet 'Ord i Nord'.


Lad os sætte skub på ældres læring

Hvordan kan forskellige aktører inden for livslang læring samarbejde til gavn for seniorer og samfund? Det er omdrejningspunktet for projektet ’Late Life Learning’, hvor kommuner, biblioteker og voksenuddannelser i Sverige, Estland, Letland og Litauen har udvekslet viden og inspiration.


Vejen til demokrati er brolagt med it-kurser

Millioner af voksne i Norden har svært ved at bruge en computer til hverdagsting. Det er et demokratisk problem, mener partnerne i Nordplus-projektet ’Inkludera Flera’. Projektet vil derfor inspirere til, hvordan digitaliseringen kan rykke fra det politiske system og ud blandt borgerne.


Fællesnordisk samarbejde om bedre validering

Når en ufaglært arbejdsmand skal videre i uddannelse og job, kan han få papir på de realkompetencer, han har erhvervet sig på byggepladsen. Det kræver, at medarbejdere har de rette kompetencer. Med et Nordplus Voksen-projekt kortlægges kompetenceprofiler og -behov i valideringssystemet for første gang.


Konference om voksenlæring stillede skarpt på spørgsmålet om, hvad den danske sektor for voksenlæring kan lære af Europa, og hvad Europa kan lære af os

Der blev lyttet, diskuteret, stillet spørgsmål, grinet og udvekslet mailadresser, da cirka 100 engagerede aktører fra hele den danske sektor for voksenuddannelse den 20. november 2015 deltog i konferencen ’Dansk Voksenlæring – hvad kan vi lære af Europa, og hvad kan Europa lære af os’.


Videobaseret undervisning som didaktisk redskab

VUC Storstrøm er i forvejen førende inden for videobaseret læring. Med konceptet ’Global Classroom’ udvider VUC Storstrøm klasseværelsets læringsrum til at omfatte de studerendes egne stuer, og det kan give flere unge en uddannelse.

Økonom: Erhvervsrettet efteruddannelse er en dårlig forretning for samfundet

Set med økonomiske briller er en stor del af voksenuddannelsessystemet en dårlig forretning, sådan siger lektor Lars Skipper fra Aarhus Universitet. 

Europæisk samarbejde giver saltvandsindsprøjtning til voksenuddannelser

Har vi i Danmark opfundet den dybe tallerken, når det gælder voksenuddannelse og folkeoplysning? Eller skal vi rykke frem i stolen og ud over landegrænserne – for at lære af de andre EU-lande? Disse spørgsmål var omdrejningspunktet i et panel med tre praktikere og en forsker på konference om europæisk uddannelsessamarbejde.

VUC-lærere kæmper med inklusionsopgaven

"Nogen gange går det godt, andre gange skidt”. Cirka sådan kan det lyde, når VUC-lærere reflekterer over, hvordan de håndterer udfordringerne i klasseværelset. VUC-lærernes undervisningshverdag er blevet genstand for analyse i en ph.d.-afhandling af Lea Lund fra Aarhus Universitet

Den bedste efteruddannelse ’ombygger’ vores erfaringer

Opskriften på god efteruddannelse afhænger af, hvad formålet er med læringen. Men en sikker succesingrediens er, når uddannelsen fungerer som en tur et spejlkabinet: Vi får nye spejlbilleder af og vinkler på de erfaringer, vi havde i forvejen. Det mener professor Henning Salling Olesen fra Roskilde Universitet.

De folkeoplysende foreninger inviterer flygtningene indenfor

Hvad mangler den danske flygtningedebat? En humanistisk stemme og en fremstrakt hånd, som åbner døren til danskernes ’dagligstue’ – vores foreningsliv – på vid gab for flygtningene. Det mener Dansk Folkeoplysnings Samråd.

Fælles træneruddannelse til Europas cirkusfolk

Cirkus Tværs er den danske partner i et nyskabende projekt, der på tværs af 10 lande har skabt den første europæiske cirkustræner-uddannelse. Det styrker cirkuskunsten og giver mulighed for uddannelse til unge, der ikke alle trives med at sidde stille på skolebænken.


VEU-systemet har tre store udfordringer

Selv om danskere er blandt de flittigste i verden til at uddanne sig i voksenlivet, har voksen- og efteruddannelsessystemet i Danmark flere store udfordringer, som vi bør forholde os til, hvis VEU-indsatsen skal fremtidssikres. Det mener chefkonsulent hos EVA, Michael Andersen.

Er du 50? Og har du en iværksætter i maven?

Fordi man er rundet de 50 år, er det ikke ensbetydende med, at idéerne og energien har forladt én. Det var udgangspunktet i det nordisk-baltiske projekt 'Entrepreneurship 50+'.


Tosproget, ordblind – eller begge dele?

På en international ordblindekonference arrangeret af Tietgen KompetenceCenter mødtes dysleksi-eksperter fra 17 forskellige lande for at sætte fokus på gruppen af tosprogede ordblinde og den danske screeningstest DOT. Det blev en succes, der nu fortsætter i et toårigt partnerskab.


Farvel fængsel – goddag samfund

'The Inmates Social Inclusion Project' klæder de indsatte i Statsfængslet ved Horserød bedre på til at møde samfundet igen. Mød uddannelsesvejleder og projektkoordinator Gitte Lumholdt, som fortæller om inklusionsprojektet, der også tæller partnere i Polen, Ungarn og Italien. Projektet har fået tilskud fra Grundtvig Læringspartnerskab, som nu er afløst af Erasmus+ Voksen.


    Det er ikke det samme at være ordblind i Tyrkiet som i Danmark

    Bliv inspireret af CSU-Slagelses partnerskab Dys-Art, hvor der var kunstdyst på nettet, inspiration fra Royal Air Force og fem partnere fra fire forskellige lande med hver deres håndtering af ordblinde på dagsordenen.

    Kontakt

    Emil Thirup-Sorknæs
    Fuldmægtig
    Tlf.: +45 72 31 83 18
    Email: ets@ufm.dk

    Handlinger tilknyttet webside

    Senest opdateret 01. november 2021

    Afsendere