Gå til indhold
Du er her: Forside Uddannelse Institutioner og drift Overblik over uddannelsesinstitutionerne Professionshøjskoler Nyheder om professionshøjskoler/professionsbacheloruddannelser

Nyheder om professionshøjskoler/professionsbacheloruddannelser

Viser 1-30 af 347 resultater
Uddannelses- og forskningsministeren har udpeget ny formand og medlemmer til Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser
Publiceringsdato 04. oktober 2022 Som ny formand har uddannelses- og forskningsministeren udpeget Nanna Højlund, næstformand i FH.
Aftale på plads om ny og bedre læreruddannelse: Flere timer, mere praktik og større økonomi
Publiceringsdato 13. september 2022 Et bredt politisk flertal er netop blevet enige om en aftale for en ny og bedre læreruddannelse. Økonomien styrkes med 125 mio. kr. allerede fra 2023 og med 200 mio. kr. årligt fra 2024, så de studerende får flere timer, mere praktik, feedback og vejledning.
Presseinvitation: Aftale om en ny og bedre læreruddannelse
Publiceringsdato 13. september 2022 I forbindelse med forhandlingerne om en ny og bedre læreruddannelse vil pressen have mulighed for at være til stede i Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Trods stram finanslov: Investeringer i forskning og uddannelse fortsætter
Publiceringsdato 31. august 2022 Med 27 milliarder kroner lægger regeringen med sit forslag til finanslov 2023 op til at anvende et historisk højt beløb til forskning. Regeringen holder fast i sit fokus på grøn forskning samt et reformspor med uddannelsesinvesteringer.
De uddanner lærere, programmører og arkitekter: Syv dygtige undervisere modtager årets Undervisningspris
Publiceringsdato 29. august 2022 Undervisningsprisen 2022 uddeles i dag af H.K.H. Kronprinsesse Mary og uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen. Prisen går til syv undervisere, som blandt andet uddanner fremtidens lærere, arkitekter, programmører og skibsførere.
Nationalt partnerskab skal styrke pædagogikken for de mindste
Publiceringsdato 24. august 2022 Uddannelsesminister Jesper Petersen har netop udpeget Agi Csonka som formand for bestyrelsen for partnerskabet, der med 200 mio. kroner de næste fire år skal styrke den pædagogiske forskning. Initiativet ligger i forlængelse af regeringens prioritering om at styrke kvaliteten i dagtilbud.
Ny rapport leverer anbefalinger til at styrke sprogfag i uddannelsessystemet
Publiceringsdato 17. august 2022 En ny statusrapport på sprogområdet leverer en række anbefalinger til at styrke fremmedsprogene i hele uddannelsessystemet fra folkeskolen til gymnasierne og læreruddannelsen.
Syddansk Universitet er ny partner i EU-visionen ’Europæiske Universiteter’
Publiceringsdato 12. august 2022 Europa-Kommissionen har netop udpeget Syddansk Universitet til at indgå i et partnerskab med otte andre europæiske universiteter som en del af de såkaldte ’Europæiske Universiteter’. Alliancen vil modtage op til 14,4 milllioner euro over en fireårig periode.
Stort fald i nye studerende på de fire store uddannelser på velfærdsområdet: ”Det er dybt bekymrende”
Publiceringsdato 27. juli 2022 60.034 er optaget på en videregående uddannelse. Sygeplejerske-, pædagog-, socialrådgiver- og læreruddannelsen optager samlet set 14 pct. færre end i 2019. Minister er bekymret over faldet i optaget til vigtige fag for velfærdssamfundet.
Knap 80.000 har søgt ind på en videregående uddannelse: ”Jeg kan godt forstå, hvis man spærrer øjnene op”
Publiceringsdato 05. juli 2022 Tirsdag den 5. juli kl. 12 var der frist for årets ansøgninger til de videregående uddannelser i kvote 1. Som forventet er årets samlede ansøgertal lavere end de senere år. Det skyldes blandt andet rekordoptag under coronapandemien i 2021 og 2020 og den aktuelle højkonjunktur.
Forhandlinger om ny og bedre læreruddannelse begynder i dag
Publiceringsdato 23. juni 2022 Uddannelsesminister Jesper Petersen har inviteret forligspartierne til forhandlinger om en ny læreruddannelse af højere kvalitet i dag, torsdag den 23. juni klokken 14. I forhandlingerne skal partierne blandt andet fordele de ekstra 125 mio. kr., som læreruddannelsen får tilført.
Ny rapport: Behov for skærpet tilgang til forskningssamarbejde med blandt andre Kina
Publiceringsdato 25. maj 2022 Danske og udenlandske efterretninger viser, at internationalt forskningssamarbejde med f.eks. Kina kan have alvorlige sikkerhedsmæssige, økonomiske og etiske konsekvenser. En ny rapport anbefaler et paradigmeskifte i den danske tilgang. Minister er klar til at gå længere, hvis det bliver nødvendigt.
Tocifret millionbeløb til læreruddannelsen
Publiceringsdato 13. maj 2022 Et politisk flertal har fordelt i alt 65 mio. kr. til læreruddannelser i hele landet. Allerede ved studiestart til august vil de første studerende kunne mærke de første forbedringer.
Nyt partnerskab for børneforskning
Publiceringsdato 06. maj 2022 Rammerne er nu på plads for et nyt partnerskab for børneforskning, der skal styrke den danske pædagogiske forskning rettet mod de mindste børn. Uddannelses- og Forskningsministeriet beder derfor nu en række organisationer om indstillinger til medlemmer af partnerskabets bestyrelse.
Ny uddannelse skal omskole flere til pædagoger
Publiceringsdato 05. maj 2022 To nye forsøg skal gøre det muligt for blandt andet akademikere at søge ind på meritpædagoguddannelsen i et skræddersyet forløb med lønnet arbejde ved siden af studiet. Den nye uddannelse gør det dermed lettere at sadle om og blive uddannet pædagog.
Ny kortlægning: Over halvdelen af de videregående uddannelser giver nu kompetencer inden for grøn omstilling
Publiceringsdato 04. maj 2022 For første gang er det kortlagt, hvilke videregående uddannelser som giver kompetencer med relevans for den grønne omstilling. Tallene viser, at 65 procent af landets videregående uddannelsesudbud nu arbejder aktivt med grøn omstilling i uddannelsen.
Bredt flertal enige om udmøntning af udflytningsaftale om videregående uddannelser
Publiceringsdato 22. marts 2022 Økonomien i aftalen er forbedret, og 41 uddannelsesinitiativer i hele landet får i alt 805 mio. kr. i ekstraordinære etableringsmidler. Den samlede udflytning- og nedskaleringsprocent lander på 6,4.
Opsamlingsrapport om VEU-arbejdsgruppens arbejde 2018-2021
Publiceringsdato 21. marts 2022 VEU-arbejdsgruppen har siden 2018 fulgt de iværksatte initiativer på det videregående videre- og efteruddannelsesområde (VVEU) fra ”Trepartaftale om styrket og mere fleksibel voksen-, efter- og videreuddannelse” (oktober 2017).
48.801 har søgt ind på en videregående uddannelse via kvote 2
Publiceringsdato 15. marts 2022 48.801 har valgt at søge ind på en videregående uddannelse via kvote 2, der havde ansøgningsfrist i dag kl. 12. Som forventet falder ansøgertallet efter to år med rekordmange ansøgere som følge af corona og nedlukninger.
Politisk aftale med markante investeringer i uddannelse
Publiceringsdato 22. januar 2022 Som en del af en ny reformpakke for dansk økonomi er der enighed om at sikre varig finansiering til et takstløft på de humanistiske og samfundsvidenskabelige universitetsuddannelser og et markant løft af velfærdsuddannelserne på 200 mio. kr. om året.
Ny finansuddannelse kommer til Esbjerg
Publiceringsdato 21. januar 2022 Uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen har netop godkendt en ny finansuddannelse i Esbjerg. Allerede fra i år bliver det muligt at tage en professionsbachelor i finans på Erhvervsakademi SydVest.
Aftalekreds bag udflytningsaftale starter drøftelse af uddannelsesinstitutionernes indspil til planer
Publiceringsdato 13. januar 2022 De videregående uddannelsesinstitutioner har nu indsendt indspil til implementering af sommerens udflytningsaftale. Planerne indeholder mange bud på nye lokale uddannelser og konkrete planer for, hvordan målet om reduktion af uddannelsespladser* i de største byer kan indfries.
Uddannelses- og forskningsministeren har udpeget ny formand og nye medlemmer til Akkrediteringsrådet
Publiceringsdato 21. december 2021 Det uafhængige faglige akkrediteringsråd har fået nye medlemmer. Birthe Friis Mortensen bliver ny formand.
Politisk flertal vil løfte studerendes evner i tysk og fransk
Publiceringsdato 08. december 2021 Sprogkundskaber er vigtige for samhandel, samarbejde og forståelse for forhold i andre lande. Regeringen og alle Folketingets partier ønsker at styrke og udbrede evner inden for tysk og fransk og afsætter nu 40 millioner kroner til en række initiativer.
Læreruddannelsen styrkes med 125 mio. kr. om året
Publiceringsdato 06. december 2021 Partierne bag finansloven for 2022 er enige om et varigt løft af læreruddannelsen på 125 mio. kr. om året. Regeringen har et højt ambitionsniveau for læreruddannelsen, og løftet på de 125 mio. kr. årligt er vigtigt for det videre arbejde med uddannelsen.
Anbefalinger fra udviklingsgruppe: Sådan bør fremtidens lærere uddannes
Publiceringsdato 25. november 2021 Regeringen bad i efteråret 2020 en udviklingsgruppe komme med forslag til, hvordan fremtidens lærere skal uddannes. Nu ligger anbefalingerne til en nytænkt læreruddannelse klar. Ministeren ser mange gode perspektiver i anbefalingerne, som tages med i arbejdet med en ny læreruddannelse.
Ny evaluering: Mange nyuddannede pædagoger er ikke klædt godt nok på
Publiceringsdato 23. november 2021 Kun 23 procent af de arbejdsgivere, der har ansat nyuddannede pædagoger de seneste år, vurderer, at uddannelsen har klædt dem ordentligt på til det, der venter dem i praksis. Det viser en ny omfattende evaluering af pædagoguddannelsen, som offentliggøres i dag.
Uddannelses- og Forskningsministeriet lancerer ny koncernstrategi
Publiceringsdato 18. november 2021 Uddannelses- og Forskningsministeriets nye koncernstrategi skal sætte retning for koncernens arbejde de kommende år.
Uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen godkender ansøgninger om 40 uddannelser i hele landet
Publiceringsdato 09. november 2021 Efterårets runde af ansøgninger til nye uddannelser og uddannelsesudbud er netop overstået. Uddannelses- og forskningsminister Jesper Petersen har i den forbindelse godkendt ansøgninger om 40 uddannelser, heraf 28 uden for de fire største byer.
29,7 millioner kroner til praksisnær uddannelsesforskning
Publiceringsdato 02. november 2021 Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning har netop uddelt 12 ph.d.-stipendier til forskning, der skal styrke læreruddannelsen og folkeskolen.