Gå til indhold

Jobshadowing gavner gymnasiet og eleverne

Lærere fra udlandet er ofte med i undervisningen på Frederiksborg Gymnasium, der også har mange års erfaring med at sende egne lærere på jobshadowing hos partnerskoler i udlandet. Tiltaget giver inspiration til undervisningen og den pædagogiske debat på gymnasiet.

Frederiksborg GymnasiumFor gymnasielærere på Frederiksborg Gymnasium er jobshadowing en naturlig del af jobbet. Hvert år er flere af dem på ugelange ophold på gymnasiets partnerskoler i Europa. Det tilfører nye vitaminer til gymnasiet, forklarer Benedikte Neergaard Andersen, engelsklærer på Frederiksborg Gymnasium og medlem af gymnasiets internationale udvalg.

”Det er naturligt for os at gøre brug af jobshadowing, og det har vi praktiseret i rigtig mange år. Vi er et gymnasium med en meget international profil, så det er naturligt, at vores lærere har gode muligheder for at komme ud i verden og lure andre dygtige gymnasielærere nogle tricks af”, siger hun.

I skoleåret 2016-2017 skal fire af i alt 135 lærere afsted på jobshadowing som led i projekt ”Learning Mobility of Individuals”, som gymnasiet har fået Erasmus+ tilskud til.

Udveksler erfaringer bagefter

Benedikte Neergaard Andersen har selv været afsted på adskillige efteruddannelsesophold både i og uden for Europa. Hun har både været i New Delhi i Indien, Melbourne i Australien, Grenoble i Frankrig og senest har hun i en uge fulgt undervisningen på et gymnasium i Holland. Det har givet mange aha-oplevelser, fortæller hun:

”Jeg har haft et meget stort udbytte af jobshadowing både fagligt og personligt. Fagligt lærer jeg en masse nyt, og på det personlige plan er det rigtig spændende at se, hvordan de arbejder andre steder. Jeg har knyttet mange kontakter, som jeg ofte udveksler lærererfaringer med. Verden bliver større, og min egen undervisning og faglighed bliver sat i perspektiv”.

For Benedikte Neergaard Andersen har opholdene givet et stort internationalt netværk. Flere af de undervisere, som hun har lært at kende på de skoler, hun har besøgt, er med tiden også blevet personlige venner.

”Vi besøger hinanden, udveksler faglige erfaringer og sparrer med hinanden”, fortæller hun.

Styrket pædagogisk debat

Benedikte Neergaad Andersens erfaring er, at der er stor forskel på både kultur, det faglige sigte og den pædagogiske tilgang bare ved at besøge et gymnasium på den anden side af landegrænsen. Det seneste besøg gik til en hollandsk skole med en stærk international profil ligesom Frederiksborg Gymnasium.

”Den hollandske skole havde en meget anderledes tilgang til undervisningen. Eksempelvis havde skolen bandlyst elevcomputere i undervisningen. Jeg så, hvad det betød for undervisningen. De observationer tog jeg med hjem til mine fagkolleger og vores løbende dialog om de store udfordringer, vi står med, fordi Facebook for vores elever kun er ét klik væk”, fortæller Benedikte Neergaard Andersen.

Opholdet i Holland var baseret på jobshadowing. Med andre ord var Benedikte Neergaard Andersen ’en flue på væggen’ i undervisningen på skolen. At få lov til at være observatør i en uge giver i sig selv rum for værdifuld refleksion, oplever hun.

 

Benedikte Neergaard Andersens råd til undervisere, der vil prøve jobshadowing:

  • Start med at definere formålet for underviseren og skolen: Hvad vil du undersøge ved at tage ud?
  • Find og indgå aftale med en skole, der gør noget af det, du ønsker at blive klogere på.
  • En uges ophold på en skole i udlandet er passende, hvis skolen ligger i Europa.
  • Under opholdet skal du være åben og meget social. Du bliver inviteret på mange middage. Sig ja tak. Lad være med at sidde på dit hotelværelse og rette stile.
  • Skriv dine observationer og refleksioner ned undervejs, så kan du bedre huske og bruge dem i din undervisning, når du kommer hjem.
  • Når du kommer hjem, skal du følge op på de mange kontakter, du har fået.
  • Del også udbyttet fra opholdet med dine fagkolleger på skolen.
Senest opdateret 11. november 2021