Gå til indhold
Du er her: Forside Uddannelse Tilskud til udveksling og internationale projekter Erasmus+ Dagtilbud, grundskole og ungdomsuddannelse Inspiration Artikler Comenius Regio Partnerskab: Konflikthåndtering - en del af skolens kultur

Comenius Regio Partnerskab: Konflikthåndtering - en del af skolens kultur

Eleverne skal lære at håndtere egne konflikter og række ud efter de voksne. Sådan lyder det overordnede formål med det Comenius Region Partnerskab, tre sydfynske skoler har med Leicestershire Country Council.

SVENDBORG & LEICESTERSHIRE: Skårup Skole, Rantzausminde Skole og Nymarkskolen i Svendborg har haft besøg af en større delegation fra Leicestershire bestående af lærere, politifolk og folk fra SSP (samarbejde mellem skole, socialforvaltning og politi).

Gruppen var på Fyn i forbindelse med det Comenius Regio Partnerskab, Leicestershire County Council på andet år har med de tre skoler, SSP, Fyns Politi og UC Lillebælt, og projektleder og lærer på Nymarkskolen, Thomas Lejre, fortæller, at besøget var noget af en øjenåbner for englænderne. 
"Det var en spændende uge, hvor de bl.a. var på besøg i Arresthuset, på Oure Idrætsefterskole, i Mødrehjælpen, Heldagsskolen Juulgården samt de tre involverede folkeskoler. Vi ønskede at give vores engelske gæster forskellige perspektiver på, hvordan vi målretter arbejdet med børn og unge i Svendborg Kommune. Det gjorde et stort indtryk på dem, hvor meget fokus vi i Danmark har på de unge som individer og altså som mål for indsatsen.

I England er man voldsomt optaget af resultatkontrakter, test og skoleranking, og i det spil bliver eleverne i lige så høj grad et middel som et mål i sig selv - med det resultat at eksklusionen er stigende, især blandt de bogligt svage elever," forklarer Thomas Lejre.


Hiv fat i en voksen

Formålet med partnerskabet er at udvikle både den forebyggende og den genoprettende indsats, bl.a. ved at implementere konflikthåndtering som en del af skolernes kultur i fremtiden. Inspirationen kommer fra ideen om Genoprettende Ret, hvor den krænkede part og krænkeren mødes i et konfliktråd.

Der er dog den forskel, at vi ønsker at forebygge konflikterne, så eleverne allerede tager hånd om dem i den spæde start med de redskaber, vi nu giver dem. De skal lære selv at løse problemerne, men også vide, at det ikke er at sladre at hive fat i en voksen – det er at tage ansvar", understreger Thomas, der sammen med kolleger fra både egen skole og de to andre skoler underviser hinanden i konflikthåndtering i arbejdsgrupper.

Alle deltagerne brænder for området og har beskæftiget sig med det tidligere, og de ca. 150 elever, der er involveret skulle gerne stå med en form for kursusbevis i hånden ved slutningen af projektet i juni 2014. Kurset afsluttes med en lille kortfilms-festival, hvor temaet er konflikthåndtering.

En del af et internationalt fællesskab

På den længere bane er det vigtigt, at eleverne også ser sig selv som en del af et større internationalt fællesskab, nemlig EU, og har en bevidsthed om konflikthåndtering i andre lande. Og Thomas Lejre fortæller, at der allerede er planer om et nyt samarbejde.

"Når det her 2årige projekt slutter, ønsker vi at indgå i et nyt Comenius-projekt, hvor vi inddrager eleverne mere direkte i projektet og rejseaktiviteterne. Vores håb er, at den nye erfaring med konflikthåndtering vil bære frugt og sprede sig som ringe i vandet til glæde for både elever, lærere og samfund./

 

Senest opdateret 11. november 2021