Gå til indhold

Interaktivt rollespil giver gymnasieelever forståelse for EU’s udfordringer

Med brug af rollespil vil projektet ’A New Strategy for Europe’ have gymnasieelever til at forholde sig nuanceret og kritisk til EU. Projektet, der er støttet af det europæiske Jean Monnet-program, er samtidig med til at bygge bro mellem universiteter og ungdomsuddannelser.

En mindre kendt dimension af det internationale uddannelsesprogram Erasmus+ er Jean Monnet-programmet. Det giver tilskud til en række aktiviteter, der kan fremme undervisning og forskning inden for EU-studier, eller skabe dialog mellem den akademiske og poltiske verden om EU-spørgsmål i form af f.eks. debatter og netværksaktiviteter.

Programmet har eksisteret siden 1989 og er opkaldt efter den franske statsmand Jean Monnet (1888-1979), som har haft stor betydning for europæisk samarbejde i EU. Jean Monnet-programmet kan ansøges af videregående uddannelsesinstitutioner, og udvalgte aktiviteter af alle slags organisationer.

Gymnasieelever deltager i rollespil i forbindelse med et Jean Monnet-projekt, som DEO tidligere har fået tilskud til gennem Erasmus+
Gymnasieelever deltager i rollespil i forbindelse med et Jean Monnet-projekt, som DEO tidligere har fået tilskud til gennem Erasmus+

Uanede muligheder for kreative og spændende projekter 

I 2020 har Oplysningsforbundet Demokrati i Europa (DEO) fået tilskud gennem Jean Monnet-programmet til projektet 'A new strategy for Europe', der er rettet mod danske gymnasieelever. Vi har spurgt undervisningschef i DEO, Kasper Tonsberg Schlie, hvordan et Jean Monnet-projekt kan se ud i praksis, og hvordan man griber ansøgningen an:

Hvad vil I gerne opnå med projektet 'A new strategy for Europe'?

"Formålet med vores projekt, A new strategy for Europe, er at anspore landets gymnasieelever til at forholde sig nuanceret og kritisk til Europa Kommissionens 6 aktuelle hovedprioriteter. Denne ambition vil vi gerne forløse ved at udvikle et interaktivt rollespil, hvor eleverne får en dybere forståelse for EU’s udfordringer ved at betragte dem i roller som henholdsvis politikere, medier og interessegrupper. I den forbindelse indleder vi et samarbejde med fem gymnasier og seks danske EU-eksperter fra KU, AU og AAU. Vi skal også afvikle to store konferencer for undervisere."

Hvorfor har I søgt om et Jean Monnet-projekt?

"Det unikke ved Jean Monnet-projekter er, at de giver mulighed for at bygge bro mellem universiteter og ungdomsuddannelser. Vi lægger stor vægt på, at vores akademiske samarbejdspartnere, seks professorer med stor EU-viden, kvalificerer vores rollespil og øvrige undervisningsmaterialer, før de bliver testet på gymnasierne. Fælles for alle Jean Monnet-projekter er at den akademiske forskning om EU er udgangspunktet for at engagere det øvrige samfund i EU-spørgsmål. Vi har søgt puljen adskillige gange og implementeringen har været meget meningsfuld for vores virke som folkeoplysningsforbund."

Hvad er vigtigt at vide, når man gerne vil lave et Jean Monnet-projekt?

"Nærlæs sektionen om Jean Monnet-projekter i Erasmus+-programguiden! Ved første øjekast er den ret teknisk, men der gemmer sig uanede muligheder for kreative og spændende projekter, der sætter fokus på EU. Desuden er der ikke krav om partnerskaber, så længe at ens organisation står godt rustet til at gennemføre projektet."

Hent mere viden om Jean Monnet-programmet

Det er Education, Audiovisual and Culture Executive Agency (EACEA) i Bruxelles, som er ansvarlig for vejledning og ansøgning i forbindelse med Jean Monnet-aktiviteter.

Du kan holde dig opdateret om nye ansøgningsfrister via nyhedsbrevet Udsyn eller LinkedIn-siden Internationale Uddannelsesprogrammer.

Kontakt

Lisbet Crone Markussen
Specialkonsulent
Tlf.: +45 72 31 85 56
Email: lcm@ufm.dk

Handlinger tilknyttet webside

Senest opdateret 25. januar 2022

Afsendere