Gå til indhold

December 2017: Projekt Nyt SIS - Designfasens indhold og afslutning

Det er snart jul, hvilket ofte byder på travlhed. Det samme kan siges om Projekt Nyt SIS, hvor de involverede parter alle arbejder dedikeret og intensivt med designfasens produkter. Trods travlhed, er humøret højt og projektet ser frem til at levere løsningsdesignet medio januar 2018.

Projektets arbejde siden sidst

I den aktuelle designfase, har både PO- og SIS-gruppen i den grad taget den agile metode til sig. Workshops har krævet mange arbejdstimer i designfasen og samtlige gruppemedlemmer har arbejdet engageret og målrettet med beslutninger om designdokumentation. Et arbejde, der indebærer optimering af studieadministrative arbejdsprocesser, nedbrydning af krav, user stories, definition af acceptkriterier for det kommende produkt, review m.m. Deltagernes kritiske gennemgang af forretningsprocesser og deres nye idéer bidrager til at gøre den endelige løsning, så god som overhovedet mulig. Godt samarbejde er en forudsætning for at skabe et godt produkt. Trods højt arbejdspres er der på tværs af institutioner, SIU og Netcompany etableret gode relationer og et solidt grundlag for det videre arbejde i projektet. 

Funktionelt spor

Proof of Concept (PoC) har været en væsentlig aktivitet i designfasen. Både PO-gruppen, SIS-gruppen, Kvalitetssikringsgruppen og projektgruppen var tilstede på en dag, hvor deltagerne fik et konkret indtryk af platformen gennem udvalgte funktionelle dele, som allerede var implementeret i platformen. Der blev også præsenteret ekstrakter af udvalgte user stories. Det overordnede formål var at give en mere realistisk vurdering af løsningen, hvilket lykkedes målt på positive tilbagemeldinger og konstruktiv feedback til projektgruppen.

En anden central aktivitet var brugervenlighedstest, hvor studieadministrative medarbejdere fra 7 forskellige institutioner afprøvede udvalgte arbejdsprocesser i systemet. Formålet var at observere deltagernes brug af funktionalitet for at identificere forbedringspotentialer. Deltagerne blev præsenteret for en ny og meget anderledes brugergrænseflade, hvilket blev positivt modtaget sammen med gode input og anbefalinger, som projektgruppen tager med i udviklingsfasen.

Teknisk spor

Der arbejdes med at støbe det tekniske fundament for løsningen, herunder arkitektur, sikkerhed, snitflader og data for 3. partssystemer. 
I de relaterede workshops, har IT-ansvarlige fra institutioner deltaget og bidraget til specificering af bl.a. lokale integrationer og konverteringsdesignet. 
Emner som lightmoduler, studerendes unikke ID, politikker om bevaring af data, ledelsesdata via BI-staging, login med ADFS/WAYF, vil indgå i opsamlingen af designfasen. 

Institutionsbesøg

Som led i at opbygge forretningsviden, har styregruppen besluttet at projektet skal besøge forskellige institutionstyper, hvor SIMAC, Metropol og Cphbusiness er udvalgt. Projektgruppen glæder sig til at sidde side om side med de studieadminstrative medarbejdere og herved få et unikt indblik i det daglige brug af det nuværende system og de udfordringer medarbejderne måtte opleve. De konkrete besøg er stadig under planlægning, så de passer bedst for alle parter.

Afslutning af designfasen

Ultimo januar 2018 forventer projektet at få reviewet og godkendt designfasens leverancer, hvor de centrale er overordnet løsningsbeskrivelse, forretningsprocesser, teknisk arkitektur, product backlog, konverteringsdesign og testplan.

D. 10. januar mødes Kvalitetssikringsgruppen og andre projektgrupper til en workshop, hvor de centrale produkter vil blive gennemgået forud for overgang til udviklingsfasen.

På vegne af hele projektgruppen ønskes en glædelig jul og et lykkebringende Nytår!

Husk, at Nyt SIS har egen hjemmeside

Projektet har en hjemmeside, hvor du kan læse mere om projektet, organisering, tidsplan og meget mere. 

> Besøg projekthjemmesiden

    Kender du andre, der kunne have interesse i at modtage nyhedsbreve vedr. projekt Nyt SIS? 

    > Her kan man tilmelde sig nyhedsbreve

    For spørgsmål eller kommentarer, er I altid velkommen til at kontakte os.

    Handlinger tilknyttet webside

    Senest opdateret 19. juni 2019