Gå til indhold

Åbent opslag: Forslag til medlemmer af Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd

10. september 2025
Uddannelses- og Forskningsministeriet indkalder forslag til formand for og medlemmer af Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFIR).

Rådet består af en formand og otte medlemmer, der alle er udpeget af uddannelses- og forskningsministeren i deres personlige egenskab. Udpegningen sker for tre år med mulighed for genudpegning i endnu én treårig periode.

Per 31. marts 2026 udløber formandens og otte medlemmers udpegningsperiode. Seks af medlemmerne kan genudpeges til en anden periode af tre år.

Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd (DFIR) er etableret pr. 1. april 2014 som et led i den politiske aftale om Danmarks Innovationsfond. Rådet er reguleret i lov om Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd og Danmarks Frie Forskningsfond.

Formål

DFIR har til hovedformål at fremme udviklingen af dansk forskning, teknologiudvikling og innovation til gavn for samfundet. Rådet skal give uddannelses- og forskningsministeren, Folketinget og øvrige ministre en uafhængig og sagkyndig rådgivning inden for forskning, teknologiudvikling og innovation på overordnet niveau.

Krav til sammensætning af DFIR

Et flertal af rådets medlemmer, herunder formanden, skal være anerkendte forskere eller forskningskyndige. Rådet skal sammensættes sådan, at det samlet repræsenterer erfaring med:

  1. forskning, teknologiudvikling og innovation i offentligt regi, herunder offentlig-privat forsknings- og innovationssamarbejde,
  2. forskning, teknologiudvikling og innovation i privat regi, herunder i små og mellemstore virksomheder,
  3. forskning, teknologiudvikling og innovation i internationalt regi og
  4. anvendelse og kommercialisering af forskningsresultater.

Rådsmedlemmerne, herunder formanden, udpeges af uddannelses- og forskningsministeren i deres personlige egenskab efter åbent opslag.

Rådsmedlemmerne, herunder formanden, kan ikke samtidig sidde i bestyrelsen for Danmarks Frie Forskningsfond, bestyrelsen for Danmarks Grundforskningsfond, bestyrelsen for Danmarks Innovationsfond, stående udvalg under Danmarks Frie Forskningsfond eller udvalg under Danmarks Innovationsfond med bevillingskompetence.

Udpegningsperiode

Formand og medlemmer til rådet udpeges i tre år for perioden 1. april 2026 til 31. marts 2029.

Forventninger

Rådsmedlemmer forventes at deltage i seks årlige rådsmøder. Rådsmedlemmerne bidrager derudover aktivt til udarbejdelsen af rådets rapporter og analyser, f.eks. ved at gennemføre interviews, dataanalyse og spidsformulering af konklusioner og anbefalinger. Endelig bidrager rådsmedlemmer til formidling af rådets arbejde i forbindelse med konferencer, møder og pressekontakt.

Rådets formand forventes at 400-500 timer årligt på DFIR, mens rådsmedlemmer forventes at bruge 100-200 timer

Forslag til formand og medlemmer skal indeholde

  • begrundelse for, hvorfor indstiller finder den foreslåede kandidat velegnet til at yde rådgivning om forskning, teknologiudvikling og/eller innovation til uddannelses- og forskningsministeren og Folketinget,
  • ift. forslag til formand - begrundelse for, hvorfor indstiller finder den foreslåede kandidat velegnet til at forestå formandsposten for rådet,
  • kort CV (max to sider),
  • kontaktinformation for den pågældende kandidat,
  • redegørelse og hvis muligt dokumentation for, at den pågældende lever op til en eller flere af de i loven fastsatte kompetencer, herunder hvorvidt kandidaten er forskningskyndig eller anerkendt forsker.

Uddannelses- og Forskningsministeriet forudsætter, at kandidater, der bringes i forslag, er adspurgte og indstillet på at påtage sig hvervet. Det er ikke nødvendigt at indstille nuværende medlemmer, der er udpeget, for at disse kan genudpeges.

Forslag sendes til medlemsforslag-dfir2025@ufm.dk

Frist: mandag den 10. november 2025 kl. 12:00.

Ligestilling

For at kunne opfylde ligestillingslovens bestemmelser om ligelig kønsfordeling i råd og nævn anmoder Uddannelses- og Forskningsministeriet om, at der indsendes forslag af både kvinder og mænd.

Yderligere oplysninger

Eventuelle spørgsmål rettes til sekretariatschef Thomas Trøst Hansen, tlf. 72 31 81 48, e-mail: ttrh@ufm.dk eller til kontorchef Maria Ulff-Møller, tlf. 72 31 84 82, e-mail: mul@ufm.dk

Handlinger tilknyttet webside