Gå til indhold

Hjerner, hjerter og falske citater

Uddannelses- og forskningsminister Christina Egelunds tale til Undervisningsprisen 2025 den 24. september 2025.

Kære prismodtagere,

Kære nominerede,

Kære gæster

Jeg vil gerne indlede med et citat fra den græske filosof, Aristoteles.

”At uddanne sindet uden også at uddanne hjertet er ikke en rigtig uddannelse”.

Det er et citat, som understreger, at undervisning og uddannelse handler om mere end bare at fylde en hjerne med viden. Det handler også om udvikling. Om at vokse som menneske. Om alt det, som ligger udover hjernen.

Der er bare ét problem. Aristoteles har aldrig sagt det. Det er et falsk citat.

Men det er faktisk svært at finde ud af. Citatet er spredt vidt og bredt på internettet – og alle steder er det tilskrevet Aristoteles. Det kan findes i diverse selv-hjælps-bøger.

Hvis man spørger en chatbot, hvad Aristoteles har sagt om uddannelse, kan man være helt sikker på, at citatet dukker op.

Man kan endda finde det på nogle uddannelsesinstitutioners hjemmesider. Ikke nogen af jeres, selvfølgelig.

Og på den måde kan citatet alligevel lære os om noget vigtigt om uddannelse.

I takt med, at nye teknologier spreder sig i samfundet på godt og ondt, er den kritiske tilgang til viden og kilder vigtigere end nogensinde.

En kritisk kerne

Det er uomgængeligt, at nye teknologier er her. Det er uomgængeligt, at de udvikler sig med stadig større hastighed.

Vores opgave bliver at tage imod dem så intelligent som muligt. I undervisningen og i samfundet.

Det gør vi, ved altid at huske værdien af alt det, som er menneskeligt. Så vi kan finde et samspil mellem mennesker og teknologi, som gør os klogere.

For menneskelig viden, tænkning og læring kan ikke erstattes af søgemaskiner og kunstig intelligens.

Den kan suppleres. Men kun hvis den kritiske sans er veltrænet.

Det betyder også, at der bliver stillet nogle nye krav til undervisning i de her år.

Verden har forandret sig helt enormt. Nye teknologier ændrer, hvordan vi kommunikerer, arbejder og lærer. Globalisering og klimaforandringer ændrer vores samfund og arbejdsmarkeder.

Alt det betyder også, at undervisning kommer til at handle om mere end viden og kompetencer. Og det stiller store krav – både til undervisere og studerende.

Den gode undervisning handler om at ruste unge mennesker åndeligt og intellektuelt, så de kan navigere i en kompleks og omskiftelig verden.

Det handler om at forberede dem på en fremtid, hvor spørgsmål ikke altid har klare svar, hvor samarbejde på tværs af kulturer er normen, og hvor evnen til kritisk refleksion er afgørende.

Evnen til at stille spørgsmål. Evnen til at lytte og til at forstå.

Evnen til at engagere sig i omverdenen, til at forstå hvad der er på spil i samfundet.

Det bliver nogle af fremtidens vigtigste kompetencer.  

Og de kompetencer går hånd i hånd med vores demokratiske værdier.

Demokrati er aldrig en selvfølge.

Det kræver borgere, der kan tænke kritisk, engagere sig og handle ansvarligt. Det kræver modet til at stille spørgsmål, viljen til at forstå andres perspektiver og lysten til at deltage aktivt i fællesskabet.

Især i en tid, hvor information ikke bare er information.

Falske Aristoteles-citater er et lille problem i sig selv. Men i en verden, hvor teknologier bliver brugt aktivt til at forsøge at påvirke, misinformere og manipulere, så er det afgørende, at borgere kan adskille fakta fra fake news.

Derfor er det endnu mere vigtigt, at vores studerende ikke kun lærer at bestå deres eksamen.

Vi skal dyrke og pleje den indre kritiske kerne i vores unge mennesker.

Den lille stemme i baghovedet, som stopper op og tænker en ekstra gang over, om noget man læser nu også kan være rigtigt. Som husker at spørge:

Hvem er afsenderen? Hvad er deres motiv? Hvorfor dukker lige præcis det her op i mit feed?

Medskabere af demokrati

Undervisere har altid haft en vigtig rolle i samfundet som medskabere af demokratiske borgere. Og lige nu er den rolle fuldstændig afgørende.

Og det er også én af grundene til, at vi er her i dag. At vi hylder den fremragende undervisning og de dedikerede undervisere.

I bærer en stor samfundsopgave. En opgave, som rækker langt ud i fremtiden.

Derfor er vi samlet her i dag for at hylde de nominerede og selvfølgelig vores 7 dygtige vindere.

For nu skal det handle om jer syv.

Det går igen i jeres indstillinger, at I hver især og med hver jeres metoder arbejder med jeres studerende på en måde, som rækker langt ud over deres faglige kunnen.

I inspirerer, I motiverer, I skaber trygge rum, og I dyrker den kritiske refleksion i jeres undervisningslokaler.

Thomas, du klæder dine studerende på til at forstå og bruge nye teknologier og til at være kildekritiske i forhold til AI og algoritmer. 

Kim, du skaber rum til refleksion og faglig dannelse, der lader de studerende udvikle sig ud over fagets grænser.

Nenia, du forstår betydningen af indre motivation, og at engagement ikke skal skabes udefra, men drives af lysten til at lære.

Ulricha, du bliver beskrevet som en rollemodel af dine studerende, og du skaber et trygt rum, hvor alle føler, at deres bidrag i undervisningen har betydning.

Henrik, du har fingeren på pulsen ift. den virkelighed, de studerende kommer ud til, og du styrker dine studerendes indre motivation ved at forklare dem, hvorfor de skal lære de ting, de skal.

Ulrich, du formår at skabe et læringsmiljø, hvor faglig fordybelse, kritisk refleksion og praksisnær undervisning går hånd i hånd.

And finally Alicia, you listen to your students and welcome their interests while you foster academic development through critical thinking and constructive feedback.

Gennem jeres undervisning hjælper I med at forme generationer, som ikke bare tilegner sig viden, men også evnen til at bruge den. Til gavn for både dem selv og vores samfund.

På den måde er I med til at bygge fundamentet for et samfund, hvor demokrati, kritisk tænkning og kompetencer går hånd i hånd.

I dag fejrer vi ikke kun 7 vindere. Vi fejrer en faglighed. Et kald. Og en afgørende del af vores samfund.

Når I som undervisere inspirerer til nysgerrighed, kritisk sans og demokratisk bevidsthed, så er det ikke bare jeres studerende, som vinder. Det er os alle sammen.

Tak, fordi I gør en forskel. Tak, fordi I hver dag ruster unge mennesker til en fremtid, vi endnu ikke kender. Og tak, fordi I minder os om, at uddannelse altid handler om mere end at fylde hoveder.

Uddannelse handler både om hjerner og om hjerter. Selvom Aristoteles aldrig har sagt det.

Stort tillykke med priserne.

Tak for ordet.

Handlinger tilknyttet webside

Uddannelses- og Forskningsministeriet
Senest opdateret 29. september 2025