Gå til indhold

Mere end 30 millioner kroner til praksisnær forskning i undervisning

27. november 2020
Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning har netop givet 30,1 millioner kroner til 12 forskellige forskningsprojekter, der skal være med til at styrke læreruddannelsen og folkeskolen.

Hvordan kan lærerne understøtte, at elever med psykiatriske diagnoser vender tilbage til almenklassens fællesskab og genoptager deres liv og læring som en del af fællesskabet? Og hvordan får man bedst bæredygtig udvikling inddraget i undervisningen på de danske folkeskoler? Det er blandt de 12 projekter, som Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning uddeler penge til.

De 12 praksisnære projekter er forankret i samarbejder mellem landets universiteter og professionshøjskoler. Projekterne giver dermed vigtig viden til læreruddannelsen og folkeskolen, og de skal alle være med til at udvikle og styrke undervisningen på læreruddannelsen.

- Forskningen er med til at gøre vores folkeskole endnu bedre. Det er godt for børnene – og for hele samfundet. Jeg synes, det er nogle meget spændende projekter, der er valgt i år. Både når det handler om at få udsatte elever med i fællesskabet, og når det handler om at få den grønne omstilling ind i undervisningen. Alle projekterne sker i et samarbejde mellem universiteter og professionshøjskoler. Det baner vejen for, at forskningen bliver en del af undervisningen på læreruddannelsen. Det er virkelig vigtigt, siger uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen.

Det er tiende gang, at Ph.d.-rådet for Uddannelsesforskning har udvalgt forsknings-projekter, og i alt gives 30,1 millioner kroner til 12 forskellige projekter.

Ph.d.-rådet for uddannelsesforskning

  • Ph.d.-rådets medlemmer er udpeget af uddannelses- og forskningsministeren og administreres på Aarhus Universitet.
  • Rådet har siden 2011 bevilget 118 ph.d.-stipendier til praksisnær forskning på grundskoleområdet.
  • Det overordnede formål med ph.d.-stipendierne er at forbedre udbyttet for alle elever i folkeskolen og dermed deres forudsætninger for videreuddannelse og beskæftigelse.
  • De ph.d.-studerende er forankret i et samarbejde mellem en professionshøjskole og et universitet, så Ph.d.-projekterne danner forskningsnetværk, der binder forsknings- og uddannelsesmiljøerne sammen og understøtter, at ny viden kommer de pædagogiske uddannelser og den daglige praksis i folkeskolen til gavn.
  • Ph.d.-erne vil efterfølgende kunne undervise på en professionshøjskole og dermed inddrage forskningen i uddannelsen til folkeskolelærer.

For yderligere oplysninger, kontakt: 

Uddannelses- og Forskningsministeriets pressetelefon: 7231 8181

Handlinger tilknyttet webside