DFIR har gennemført en erfaringsopsamling fra viden- og erhvervsklyngernes aktiviteter i perio-den 2021 – 2023. Det omfatter deres finansieringskilder, aktiviteter og deltagere finansieret gennem klyngebevillingen i 2021 til 2023 foruden barrierer for innovationsfremmeindsatsen.
Publikationer
I rapporten giver Uddannelses- og Forskningsstyrelsen en aktuel status for den forskningsbaserede myndighedsbetjening, som den er organiseret i dag. Eftersynet skal fungere som videngrundlag for fagministeriers og universiteters arbejde med og udvikling af den forskningsbaserede myndighedsbetjening.
Kandidatudvalgets arbejde er nu afsluttet, og udvalget præsenterer sine endelige anbefalinger til fremtidens kandidatlandskab i afrapporteringen.
Med strategien vil regeringen igangsætte ni konkrete initiativer for udviklingen af den danske rumsektor, der skal styrke Danmarks position i rummet.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har kortlagt uddeling af grønne midler i 2023 fra de offentlige forsknings- og innovationsfinansierende fonde og programmer, tre centrale private fonde og EU’s rammeprogram Horizon Europe.
Rapporten giver en status på Danmarks deltagelse i de innovationsrettede programmer og projekttyper i Horizon Europe i årene 2021-23 og redegør for udfordringer og muligheder for at øge den danske deltagelse i internationale innovationsprojekter finansieret af EU.
Ekspertgruppen om forskningens betydning for den grønne omstilling præsenterer her deres slutrapport.
Teknisk analyserapport 3 fra Ekspertgruppen om forskningens betydning for den grønne omstilling.
Teknisk analyserapport 2 fra Ekspertgruppen om forskningens betydning for den grønne omstilling.
Teknisk analyserapport 1 fra Ekspertgruppen om forskningens betydning for den grønne omstilling.
I et nyt udspil lægger regeringen op til at afsætte mindst 15 milliarder kroner til grøn forskning og innovation frem mod 2030. Samtidig vil regeringen gøre det lettere at få nye grønne teknologier og løsninger fra laboratoriet og ud i samfundet.
De danske kommuner står over for store udfordringer med at sikre borgernær velfærd i en tid med frisættelsesdagsordenen og strukturelle forandringer. DFIR har derfor undersøgt, hvordan forskning kan styrke kommunernes velfærdsydelser til gavn for borgere og samfund.
Med Forberedt på fremtiden VI ønsker regeringen at skabe professions- og erhvervsrettede videregående uddannelser til fremtiden, der skal sikre mere og bedre undervisning, etablering af fleksible uddannelsesmuligheder for flere og bedre muligheder for uddannelse gennem hele arbejdslivet.
Arbejdsgruppen for studerende med funktionsnedsættelser har fået til opgave at komme med anbefalinger til at forbedre vilkårene for studerende med funktionsnedsættelser. Arbejdsgruppens anbefalinger fremlægges i denne afrapportering.
En arbejdsgruppe ledet af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har analyseret det danske medlemskab af CERN
De seneste år har stadigt flere med en udenlandsk uddannelse benyttet tilbuddet om at få dansk papir på den. I beretningen kan du læse om, hvordan Uddannelses- og Forskningsstyrelsen og andre myndigheder har arbejdet med anerkendelse af udenlandske kvalifikationer i 2023.
Årsrapport med de samlede resultater i 2023 for de opgaver, der hører under Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.
Hvad har modgift mod slangebid, bachelorstuderendes trang til pizza og græssende får ved Odense Universitetshospital med hinanden at gøre? Find svaret og læs om innovation i Horizon Europe i dette nummer af EUindblik.
Læs om Kandidatudvalgets foreløbige konklusioner og overvejelser fra udvalgets arbejde.
Danmarks Nationale Strategi for Open Access, der sigter mod at give fri adgang for alle til videnskabelige publikationer fra danske forskningsinstitutioner, er blevet evalueret.
Nævnet for Videnskabelig Uredelighed (NVU) afgiver hermed beretning for perioden 1. januar til 31. december 2023
Nævnet for Videnskabelig Uredelighed rapporterer om tilfælde af tvivlsom forskningspraksis
Læs om udvalgets resultater og erfaringer fra årets prækvalifikationsansøgninger. Hvem har søgt om hvad? Hvor mange afslag og godkendelser er der kommet?
Kortlægningen indeholder en oversigt over videreuddannelsesmulighederne for lærere samt en kategorisering af disse ud fra deres indhold. Desuden belyser kortlægningen lærernes videreuddannelsesaktivitet og efterfølgende beskæftigelse, herunder om beskæftigelsen er inden for relevante brancher.
Taskforcen for ny administration af SU-handicaptillæg er kommet med ti anbefalinger til en fremtidig indretning af ordningens administration, der skal understøtte en kortere sagsbehandlingsbehandlingstid
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser afgiver hermed sin tolvte årsberetning.
Finansielt regnskab med de samlede resultater i 2023 for de opgaver, der hører under departementet i Uddannelses- og Forskningsministeriet.
DFiR's årsrapport 2023 redegør for rådets arbejde i det forgangne år. Der peges på behovet for en samlet og koordineret forsknings- og innovationspolitik, og de seks nytilkommende medlemmer formulerer deres visioner for dansk forskning og innovation.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har fået gennemført en evaluering af GTS-institutterne. Rapporten kortlægger resultaterne af denne evaluering.
I dette nummer af magasinet EUindblik møder du forskere og virksomheder, der med sprælske idéer og støtte fra EU bedriver fri forskning og innovation. Læs hvordan de gode idéer opstår, om veje ind i Horizon Europe og bliv selv inspireret til at kigge på mulighederne i Horizon Europe.
DFIR har kortlagt de hyppigst anvendte innovationspolitiske virkemidler til at fremme videnbaseret innovation i private virksomheder, den internationale evidens for virkemidlernes effekt og de politiske mål for den danske innovationspolitik siden 2019.
Er du koordinator for et samarbejdsprojekt og i færd med at skrive en ansøgning til Horizon Europe. Så er der ekstra hjælp at hente. Ny pjece beskriver i nemme trin, hvordan du kan søge økonomisk støtte til præevaluering af din EU-ansøgning af to uvildige eksperter.
Rapporten er Forum for International Koordination og Samarbejdes første statusrapport og præsenterer, hvordan danske myndigheder, universiteter og fonde har implementeret retningslinjerne på baggrund af Udvalg om Retningslinjer for Internationalt Forsknings- og Innovationssamarbejde.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har kortlagt uddeling af grønne midler i 2022 fra de offentlige forsknings- og innovationsfinansierende fonde og programmer, tre centrale private fonde og EU’s rammeprogram Horizon Europe.
Afrapportering og konklusioner fra en arbejdsgruppe, der har set på behovet for kompetenceudvikling og efter- og videreuddannelse inden for life science.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har i samarbejde med det Nationale Udvalg for Forskningsinfrastruktur besluttet at opstille strategiske mål for Danmarks medlemskab af ni internationale forskningsfaciliteter.
Gode råd til forskere og medarbejdere om forebyggelse og håndtering af udenlandsk indblanding og spionage i dansk forskning.
Ekspertgruppen om forskningens betydning for den grønne omstilling blev nedsat af regeringen i 2022. Ekspertgruppen har her udarbejdet deres første rapport.
Nævnet for Videnskabelig Uredelighed rapporterer om tilfælde af tvivlsom forskningspraksis
Nævnet for Videnskabelig Uredelighed (NVU) afgiver hermed beretning for perioden 1. januar til 31. december 2022
I beretningen kan du læse om, hvordan Uddannelses- og Forskningsstyrelsen og andre myndigheder arbejder med anerkendelse af udenlandske kvalifikationer til brug i uddannelsessystemet og på arbejdsmarkedet.
I forbindelse med projektet ”Universiteter for fremtiden” har DFiR gennemført 20 samtaler med repræsentanter fra universitetet, omgivende sektorer og det politiske system. Resultatet er en samtalebog i seks kapitler, der bl.a. berører ledelse, finansiering og universitetets rolle i samfundet.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen og Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse har i fællesskab udarbejdet en større survey-analyse i 2022 af virksomheders og videninstitutioners tilfredshed og oplevede udbytte af deltagelse i de danske viden- og erhvervsklynger
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har udarbejdet en undersøgelse af universiteternes brug af de fleksible ph.d.-ordninger, herunder karriereveje. Undersøgelsen belyser de fleksible ordninger ift. det samlede ph.d.-område.
Uddannelses- og Forskningsministeriet har udarbejdet første delstrategi som en del af National Strategi for Kvanteteknologi, der skal gøre Danmark klar til at udvikle og anvende kvanteteknologi.
Rapporten kortlægger udbuddet og anvendelsen af både formel og ikke-formelt kompetencegivende efter- og videreuddannelse inden for life science-området.
I 2023 er det ti år siden, at professionshøjskoler og erhvervsakademier fik til opgave at bedrive praksisnær og anvendelsesorienteret forskning og udvikling. Danmarks Forsknings- og Innovationspolitiske Råd undersøger, hvordan rammebetingelserne for denne opgave bedst muligt indrettes
Det tværministerielle tolkeudvalg har udarbejdet en rapport med forslag til, hvordan man kan sikre bedre fremmedsprogstolkning i den offentlige sektor.
DFiR undersøger i anledning af 20-året for universitetsloven fra 2003, om sektorens styrings- og finansieringsstruktur er fremtidssikret.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har bedt Center for Kulturevaluering ved Aarhus Universitet evaluere Videnskab.dk.
DFiR's årsrapport 2022 rummer bl.a. fem pejlemærker for dansk forsknings- og innovationspolitik, refleksioner over arbejdet i DFiR fra de netop fratrådte rådsmedlemmer og en gennemgang af rådets projekter og aktiviteter i 2022.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har med afsæt den politiske aftale om ’Flere og bedre uddannelsesmuligheder i hele Danmark’ udarbejdet en kortlægning om udbud af og efterspørgsel efter STEM/IT-uddannede i Trekantområdet.
Fem danske universiteter har besluttet at fortsætte samarbejdet om rumrelaterede uddannelser i perioden 2023-2025. Der skal fremover bl.a. fokuseres på Machine Learning og på samarbejde med gymnasier og erhvervsskoler
Læs om udvalgets resultater og erfaringer fra årets prækvalifikationsansøgninger. Hvem har søgt om hvad? Hvor mange afslag og godkendelser er der kommet?
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har på baggrund af en beretning fra Folketinget udarbejdet en kortlægning af mulige modeller for en psykologfaglig overbygningsuddannelse inden for det nuværende videregående uddannelsessystem.
Chr. Hansen, Siemens Gamesa og Svaneke Bryghus er blandt de ti danske virksomheder, der i publikationen GRØN fortæller om at gøre en grøn forskel i internationale forsknings- og innovationsprojekter finansieret af Horizon-programmet.
Kortlægningen af aktuel dansk forskning i antisemitisme er led i den fhv. regerings handlingsplan mod antisemitisme fra januar 2022. Kortlægningen giver et overblik over temaer i dansk forskning i antisemitisme, publikationsvolumen samt fremfører en række perspektiver fra forskerne selv.
Årsrapport med de samlede resultater i 2022 for de opgaver, der hører under Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.
Finansielt regnskab med de samlede resultater i 2022 for de opgaver, der hører under departementet i Uddannelses- og Forskningsministeriet.
Dansk forskning har brug for alle talenter – uanset køn. Talentbarometeret for 2022 viser, at andelen af kvinder blandt danske forskere fortsat er stigende, men det er alligevel kun godt hver tredje forsker på de danske universiteter, der er kvinde.
Handlinger tilknyttet webside