Gå til indhold

Hundrede internationale talenter dyster i city branding

07. november 2011
Hundrede internationale talenter dyster i city branding. Nyhed fra styrelsen for Universiteter og Internationalisering

City branding af Aalborg, Aarhus og København

Stemningen var i top, da ungdomsambassadørerne fra Aalborg Universitet blev budt velkommen af VisitAalborg på toppen af kulturhuset Nordkraft. Marketingdirektør i VisitAalborg, Peter Asboe-Hermansen, gav de studerende et indblik i byens markedsføringsmæssige udfordringer og potentiale.  Aftenen blev rundet af med en gastronomisk beer walk forbi et af Aalborgs mikrobryggerier. I Aarhus og København gav hhv. BusinessAarhus og Wonderful Copenhagen ligeledes de internationale ungdomsambassadører et konkret indblik i, hvordan de to byer arbejder med destination branding.

International dyst om city branding

Temaet "city branding" var fælles for de tre events og emnet medførte en livlig debat blandt de internationale studerende fra 35 forskellige lande. Udover at blive introduceret til et konkret eksempel på, hvordan de professionelle erhverv markedsfører en by, blev ungdomsambassadørerne stillet overfor en case, som på ægte dansk vis skulle løses i grupper. 

De unge talenter fik til opgave at forholde sig til deres nye viden om city branding og på baggrund heraf at forberede en præsentation af deres nye danske hjemby. Præsentationen indgår i en konkurrence, hvor ambassadørerne fra de tre byer skal dyste i at lave den bedste og mest overbevisende præsentation. Vinderen kåres på  næste Youth Goodwill Ambassador event i slutningen af måneden.

November-event for alle 100 Youth Goodwill Ambassadors

Den 26. november samles alle 100 ungdomsambassadører til en fællesevent i København. Værterne for den store november-event er virksomheden Betterplace, som er anerkendt for deres innovation inden for elbiler og bæredygtig transport. Youth Goodwill Ambassador Corps ser således frem til et spændende arrangement, som bl.a. byder på city branding præsentationer fra ambassadørerne samt en debat om nation branding og Danmarks profil som en grøn nation.

Kort om Youth Goodwill Ambassador Corps

De over 100 nye ambassadører deltager i løbet af 2011 og 2012 i et professionelt talentprogram, som skal være med til at give dem et grundigt indblik i det danske samfund, dansk erhvervsliv, politik og kultur.

Udover personlige møder og dialog med politikere, erhvervsledere og kulturpersonligheder, vil ungdomsambassadørerne blive introduceret til en række kompetence-udviklingstilbud, som skal give de unge ambassadører nogle konkrete værktøjer til at fortælle og udbrede historien om Danmark som et attraktivt uddannelsesland.

Youth Goodwill Ambassador Corps udnytter synergien med det eksisterende Goodwill Ambassador (GWA) korps, stiftet af Wonderful Copenhagen og Copenhagen Capacity. GWA korpset består af 80 udenlandsk-bosiddende danske erhvervsfolk, der frivilligt promoverer Danmark globalt og som i indeværende projekt vil agere mentorer for ungdomsambassadørerne. HKH Prins Joachim er protektor for GWA korpset, og YGWA korpset er en søsterorganisation til det eksisterende korps.

Ungdomskorpset er etableret af Copenhagen Capacity og Wonderful Copenhagen sammen med Styrelsen for International Uddannelse med støtte fra Karl Pedersen & Hustrus Industrifond administreret af DI. Københavns Universitet, CBS, Aarhus Universitet, Aalborg Universitet og DTU er partneruniversiteter.

Handlinger tilknyttet webside