DFIR har gennemført en erfaringsopsamling fra viden- og erhvervsklyngernes aktiviteter i perio-den 2021 – 2023. Det omfatter deres finansieringskilder, aktiviteter og deltagere finansieret gennem klyngebevillingen i 2021 til 2023 foruden barrierer for innovationsfremmeindsatsen.
Publikationer
I rapporten giver Uddannelses- og Forskningsstyrelsen en aktuel status for den forskningsbaserede myndighedsbetjening, som den er organiseret i dag. Eftersynet skal fungere som videngrundlag for fagministeriers og universiteters arbejde med og udvikling af den forskningsbaserede myndighedsbetjening.
Kandidatudvalgets arbejde er nu afsluttet, og udvalget præsenterer sine endelige anbefalinger til fremtidens kandidatlandskab i afrapporteringen.
Med strategien vil regeringen igangsætte ni konkrete initiativer for udviklingen af den danske rumsektor, der skal styrke Danmarks position i rummet.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har kortlagt uddeling af grønne midler i 2023 fra de offentlige forsknings- og innovationsfinansierende fonde og programmer, tre centrale private fonde og EU’s rammeprogram Horizon Europe.
Rapporten giver en status på Danmarks deltagelse i de innovationsrettede programmer og projekttyper i Horizon Europe i årene 2021-23 og redegør for udfordringer og muligheder for at øge den danske deltagelse i internationale innovationsprojekter finansieret af EU.
Ekspertgruppen om forskningens betydning for den grønne omstilling præsenterer her deres slutrapport.
Teknisk analyserapport 3 fra Ekspertgruppen om forskningens betydning for den grønne omstilling.
Teknisk analyserapport 2 fra Ekspertgruppen om forskningens betydning for den grønne omstilling.
Teknisk analyserapport 1 fra Ekspertgruppen om forskningens betydning for den grønne omstilling.
I et nyt udspil lægger regeringen op til at afsætte mindst 15 milliarder kroner til grøn forskning og innovation frem mod 2030. Samtidig vil regeringen gøre det lettere at få nye grønne teknologier og løsninger fra laboratoriet og ud i samfundet.
De danske kommuner står over for store udfordringer med at sikre borgernær velfærd i en tid med frisættelsesdagsordenen og strukturelle forandringer. DFIR har derfor undersøgt, hvordan forskning kan styrke kommunernes velfærdsydelser til gavn for borgere og samfund.
Med Forberedt på fremtiden VI ønsker regeringen at skabe professions- og erhvervsrettede videregående uddannelser til fremtiden, der skal sikre mere og bedre undervisning, etablering af fleksible uddannelsesmuligheder for flere og bedre muligheder for uddannelse gennem hele arbejdslivet.
Arbejdsgruppen for studerende med funktionsnedsættelser har fået til opgave at komme med anbefalinger til at forbedre vilkårene for studerende med funktionsnedsættelser. Arbejdsgruppens anbefalinger fremlægges i denne afrapportering.
En arbejdsgruppe ledet af Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har analyseret det danske medlemskab af CERN
De seneste år har stadigt flere med en udenlandsk uddannelse benyttet tilbuddet om at få dansk papir på den. I beretningen kan du læse om, hvordan Uddannelses- og Forskningsstyrelsen og andre myndigheder har arbejdet med anerkendelse af udenlandske kvalifikationer i 2023.
Årsrapport med de samlede resultater i 2023 for de opgaver, der hører under Uddannelses- og Forskningsstyrelsen.
Hvad har modgift mod slangebid, bachelorstuderendes trang til pizza og græssende får ved Odense Universitetshospital med hinanden at gøre? Find svaret og læs om innovation i Horizon Europe i dette nummer af EUindblik.
Læs om Kandidatudvalgets foreløbige konklusioner og overvejelser fra udvalgets arbejde.
Danmarks Nationale Strategi for Open Access, der sigter mod at give fri adgang for alle til videnskabelige publikationer fra danske forskningsinstitutioner, er blevet evalueret.
Nævnet for Videnskabelig Uredelighed (NVU) afgiver hermed beretning for perioden 1. januar til 31. december 2023
Nævnet for Videnskabelig Uredelighed rapporterer om tilfælde af tvivlsom forskningspraksis
Læs om udvalgets resultater og erfaringer fra årets prækvalifikationsansøgninger. Hvem har søgt om hvad? Hvor mange afslag og godkendelser er der kommet?
Kortlægningen indeholder en oversigt over videreuddannelsesmulighederne for lærere samt en kategorisering af disse ud fra deres indhold. Desuden belyser kortlægningen lærernes videreuddannelsesaktivitet og efterfølgende beskæftigelse, herunder om beskæftigelsen er inden for relevante brancher.
Taskforcen for ny administration af SU-handicaptillæg er kommet med ti anbefalinger til en fremtidig indretning af ordningens administration, der skal understøtte en kortere sagsbehandlingsbehandlingstid
Rådet for Erhvervsakademiuddannelser og Professionsbacheloruddannelser afgiver hermed sin tolvte årsberetning.
Finansielt regnskab med de samlede resultater i 2023 for de opgaver, der hører under departementet i Uddannelses- og Forskningsministeriet.
DFiR's årsrapport 2023 redegør for rådets arbejde i det forgangne år. Der peges på behovet for en samlet og koordineret forsknings- og innovationspolitik, og de seks nytilkommende medlemmer formulerer deres visioner for dansk forskning og innovation.
Uddannelses- og Forskningsstyrelsen har fået gennemført en evaluering af GTS-institutterne. Rapporten kortlægger resultaterne af denne evaluering.
I dette nummer af magasinet EUindblik møder du forskere og virksomheder, der med sprælske idéer og støtte fra EU bedriver fri forskning og innovation. Læs hvordan de gode idéer opstår, om veje ind i Horizon Europe og bliv selv inspireret til at kigge på mulighederne i Horizon Europe.
Handlinger tilknyttet webside