Gå til indhold

Internationale talenter sælger Danmark på Grauballemanden, gastronomi og grønne løsninger

09. december 2011
For nylig mødtes 100 internationale talenter i København til city branding-konkurrence i bedste X-faktor stil. De særligt udvalgte goodwill ungdomsambassadører fra hele verden var samlet på Dansk Design Center for at give deres bud på, hvordan Danmark skal markedsføres i udlandet.

Nyhed fra Styrelsen for Universiteter og Internationalisering.

Hvorfor vælger en international studerende lille Danmark i det kolde, mørke nord som uddannelsesland og fremtidig karrieredestination?

Hvorfor Danmark?

Det er et centralt spørgsmål for danske uddannelsesinstitutioner, virksomheder og politikere at stille sig selv, hvis vi skal skuldrer udfordringen  Danmarks fremtidige konkurrencekraft og den demografisk baserede mangel på "kloge" hoveder.

Men i virkeligheden er det endnu mere vigtigt at spørge de internationale studerende, der har valgt Danmark som destination, hvorfor de lige netop er endt i vores kongerige?

Normale faldgruber som dårligt vejr, dyre priser, døde shopping søndage og manglende studenterboliger fik baghjul af dansk kultur, design, work-life balance, uddannelsesniveau og danske virksomheder som kommende arbejdspladser.

By-branding på dogme-budget

By-branding konkurrencen blev vundet af en gruppe fra Aarhus, der udstyret alene med kreativ energi og et dogme inspireret budget, havde lavet en markedsføringsvideo, som ville gøre ethvert reklamebureau misundelig.

YGWA er intelligent branding

De kommer fra BRIK-landene, Next Eleven-landene, USA og Europa. Maria fra Spanien kalder Aarhus for smilets by. Houman fra Iran roser Aalborg Universitet for at have problembaseret læring i verdensklasse. Curtis fra USA mener, at København simpelthen sælger sig selv med sit kulturudbud, gastronomi og grønne områder.

"Youth Goodwill Ambassador Corps er en intelligent og effektiv måde at få mange flere af de talenter, som vi efterspørger, til at studere og arbejde i Danmark. De er morgendagens medarbejdere, som nutidens virksomheder står og mangler."

Morten King-Grubert, Sekretariatschef for Copenhagen Goodwill Ambassador Corps.

Korpset nævner i samlet kor Grauballemanden, Jomfru Ane Gade, Roskilde Festival, vikingerne, bæredygtighed, hygge, cykelkulturen, Noma, Vestas, Carlsberg og Novo Nordisk som nøgleord for, hvad Danmark har at byde på.

Den danske pakke sælger

Det er ikke kun uddannelse, som de internationale talenter går op i når de kigger på Danmark. Det er heller ikke kun karrieremuligheder. Eller kulturudbud. Det er hele pakken. De har købt den og vil gerne sælge den til verden. Og så er de ikke engang danskere.

”Youth Goodwilll Ambassador Corps samler morgendagens ledere fra hele verden mens de læser på Aalborg Universitet, Aarhus Universitet, CBS, KU og DTU. Om tre år har vi 350 talenter i hele verden, der markedsfører Danmark som uddannelsesland og karrieredestination. Det har uvurderlig markedsføringsværdi."

Julie Selch Larsen, Marketingkonsulent, Styrelsen for Universiteter og Internationalisering

Youth Goodwill Ambassador-programmet fortsætter med temadage om dansk design, film, innovation, life science, cleantech, velfærdsstat og meget mere.

  • Youth Goodwill Ambassador Corps (YGWA)

    Wonderful Copenhagen, Copenhagen Capacity og Styrelsen for Universiteter og Internationalisering har udvalgt 100 internationale talenter i markedsføringsinitiativet Youth Goodwill Ambassador Corps med det formål at tiltrække og fastholde internationale talentet i Danmark. Programmet er støttet af Karl Pedersen og Hustrus Industrifond. Aarhus Universitet, Aalborg Universitet, CBS, KU og DTU er partnerinstitutioner.

    Kontaktinformation:

    Sekretariatschef, Morten King-Grubert, Copenhagen Goodwill Ambassador Corps
    Tlf: 6130 4526. E-mail: mkg@copcap.com

    Marketingkonsulent, Julie Selch Larsen, Styrelsen for Universiteter og Internationalisering
    Tlf: 7231 8909. E-mail: jsl@iu.dk

Handlinger tilknyttet webside