Gå til indhold

Et Erasmus IP er et springbræt

18. december 2012
Et Erasmus Intensive Programme leder ofte til samarbejde om fælles kurser og grader, viser ny finsk undersøgelse. Nyhed fra Styrelsen for Universiteter og Internationalisering.

Et springbræt til internationalisering, et testværktøj i forhold til at finde strategiske partnere og et eksperimentarium for nye undervisningsmetoder.

Det er nogle af de ord, som finske uddannelsesinstitutioner tager i anvendelse, når de bliver spurgt, hvorfor de deltager i Erasmus Intensive Programmer.

De såkaldte Erasmus IPer er korte undervisningsforløb, der arrangeres af undervisere fra forskellige europæiske uddannelsesinstitutioner i fællesskab, og som kan have snart sagt ethvert fag som omdrejningspunkt.

For tiden koordineres 14 Erasmus IPer af danske videregående uddannelsesinstitutioner, og mange flere deltagere som partnere. Og der er gode grunde til at springe på, viser en nyligt offentliggjort undersøgelse, som det finske Center for International Mobilitet har stået for.

Blandt dem er masser af læring for underviserne og deres studerende og udviklingsmuligheder for partnerinstitutionerne, som på sigt kan veksle Erasmus IPet til samarbejde om fælles grader.

Finnerne påpeger dog også, at Erasmus Intensive Programmes ikke opstår helt af sig selv. Faktisk er de korte internationale kurser ofte mere udfordrende for underviserne end et almindeligt kursus, og derfor er det også vigtigt at se et fagligt potentiale, inden man går i gang.

 

Handlinger tilknyttet webside