Gå til indhold

Ny undersøgelse viser stærk effekt af skolepartnerskaber

17. december 2012
Elever, der deltager i Comenius skolepartnerskaber, forbedrer deres sprogkompetencer og får mere kulturel bevidsthed, viser ny undersøgelse. Men det er ikke det hele. Nyhed fra Styrelsen for Universiteter og Internationalisering.

Eleverne forbedrer markant deres kulturelle og sociale kompetencer, kendskab til IT og fremmedsproglige kompetencer, når de deltager i et Comenius skolepartnerskab.

Det viser en ny effektundersøgelse, som EU-Kommissionen netop har offentliggjort.

Undersøgelsen, der også fokuserer på lærernes udbytter, omfatter 50 skoler i 15 europæiske lande, der har modtaget tilskud fra Comenius-programmet til deltage i partnerskaber i 2009-2011.

De positive virkninger er stærkest på elever, der deltager i klasseudvekslinger. Syv ud af ti skoler melder tilbage, at det har haft stærk effekt på elevernes kulturelle bevidsthed og udtryksevne samt sociale og samfundsmæssige kompetencer.

Hvert år får skolepartnerskaber 120 mio euro i tilskud fra EUs  Comenius-program. Pengene gør det muligt for mere end 130.000 elever og deres lærere at besøge partnerskoler i udlandet. Og mere end 5 gange så mange deltager i lokale aktiviteter på skolerne.

Androulla Vassiliou, der er EU-kommissær for blandt andet uddannelse, forsikrer, at skolers og gymnasiers adgang til at deltage i partnerskaber vil fortsætte i det nye uddannelsesprogram, som skal løbe fra 2014 – 2020:

- Skolepartnerskaber giver unge mulighed for at erhverve de grundlæggende livsfærdigheder og kompetencer, der er nødvendige for personlig udvikling, fremtidig beskæftigelse og aktivt medborgerskab.

- Skolepartnerskaber vil fortsat modtage støtte under vores nye Erasmus for Alle program i 2014-2020.

 

Handlinger tilknyttet webside