Gå til indhold

Overraskende mange rejser til udlandet for at lære

18. september 2012
Langt flere rejser til udlandet for at læse, lære eller arbejde frivilligt end hidtil antaget. Det viser en ny undersøgelse. Den kan hjælpe danske organisationer til at få øje på hinanden, mener arkitekten bag. Nyhed fra Styrelsen for Universiteter og Internationalisering.

Af Lars Kolind Jensen

Hvert år tager tusinder af unge til udlandet på praktik, for at studere eller for at arbejde som frivillige på plejehjem, flygtningecentre og sociale væresteder, men hidtil er omfanget ikke blevet registreret nogen steder. Før nu.

En ny undersøgelse, der er gennemført i 34 europæiske lande, fokuserer på al den mobilitet, som foregår mellem landene og som ikke sker i regi af EU's mobilitetsprogrammer. Den er gennemført af et tysk konsulentfirma og koordineret af danske Søren Kristensen, som forsker i de pædagogiske gevinster, der kan hentes fra et læringsophold udlandet.

Vigtigt at få sat tal på

Han blev selv overrasket over flere af undersøgelsens resultater:

 - Vi har opdaget, at der foregår rigtig meget mobilitet som vi ikke hidtil har vidst noget om.

- I Danmark er der for eksempel mange foreninger og private organisationer, som organiserer frivilligt arbejde i udlandet for unge, og som vi ikke har kendt til før. Men der foregår også meget mobilitet, der finansieres af EU gennem Socialfonden og de regionale fonde, som vi først har fået sat tal på nu, fortæller Søren Kristensen.

Undersøgelsen er finansieret af EU-Kommissionen, som har ønsket at få et overblik over, hvor mange der faktisk rejser mellem landene for at læse og arbejde. Det er vigtigt med et talgrundlag, fordi de europæiske lande har sat som fælles mål at øge antallet af mobilitetsophold frem mod 2020.

Nyttig viden for små organisationer

Søren Kristensen mener dog også at undersøgelsen kan være til nytte for de mange spredte foreninger og organisationer, der sender unge til udlandet. Nu har de nemlig mulighed for at få øje på hinanden og dele erfaringer:

- Læringsmobilitet er jo efterhånden et anerkendt pædagogisk værktøj, men det skal forberedes rigtigt og følges ordentligt op, hvis det skal virke.

- Jeg håber, vores undersøgelse kan hjælpe alle dem, der arbejder med mobilitet, til at se op over tallerkenkanten, lære af hinandens erfaringer og undgå at begå de samme fejl, siger Søren Kristensen.

Handlinger tilknyttet webside