Pionermagasinet 06: Innovation i undervisningen
Et af eksemplerne i magasinet er hentet fra Professionshøjskolen Metropol, hvor fem studerende fra sundhedsprofessionerne fik en opgave af Rehabiliteringscenter Bispebjerg.
Nye visitationsregler kunne betyde, at en række borgere ikke længere kunne få træning og hjælp fra fysioterapeuter og ergoterapeuter. Ledelse og personale frygtede, at de færre terapeuttimer kunne spænde ben for det tværfaglige samarbejde.
Opgaven for de fem studerende var at finde en alternativ løsning. Resultatet blev en smartphone gearet til sundhedssystemet. Som kan sættes fast på kitlen, så hænderne er frie, imens der dokumenteres øvelser, sår og andre detaljer med telefonens videokamera. Og med mulighed for at tage en anden behandler med på råd via videoopkald.
– Da vi lavede telefonen, gik det hele op i en højere enhed, fortæller en af gruppens to ergoterapeuter, Heidi Klysner. Vi kunne se, at den kunne bruges på stedet, og det var en form for forløsning.
Magasinet sætter punktum for pionerkampagnen, som har kørt siden 2007. I forordet skriver uddannelsesminister Morten Østergaard og børne- og undervisningsminister Christine Antorini, at alle, der har deltaget i kampagnen, har høstet vigtige erfaringer. Ministrene opfordrer derfor til, at erfaringerne bringes ind i det videre arbejde med fremtidens uddannelser.
Magasinet kan frit hentes på Ministeriet for Børn og Undervisnings hjemmeside og fra EMU, hvor der også kan hentes anden inspiration.
Handlinger tilknyttet webside