Gå til indhold

Få inspiration til at synliggøre bidrag til innovation

24. januar 2014
Uddannelsesministeriet har udgivet et nyt inspirationskatalog, som skal inspirere videninstitutionerne til at øge indsatsen, til at lære af hinanden og til i højere grad at synliggøre og dokumentere deres bidrag til innovation.

I-16 Innovation

Inspirationskataloget præsenterer 35 indikatorer for videninstitutionernes bidrag til innovation med dertilhørende cases, der illustrerer de forskellige bidrag. Heri kan videninstitutionerne (de videregående uddannelsesinstitutioner, sektorforskningsinstitutionerne, hospitalerne og GTS-institutterne), og andre interesserede, hente inspiration. Kataloget er inddelt i to dele:

  1. Vidensamarbejde
  2. Uddannelse

Det skal kataloget bruges til

Uddannelsesministeriet vil anvende kataloget til at styrke mål og rammer for innovation. Det gælder konkret i forhold til arbejdet med videninstitutionernes udviklingskontrakter 2015-2017, evalueringen af vidensamarbejde mellem erhvervsliv og videninstitutioner (tech-trans), samt i arbejdet med at fremme kvalitet og relevans i uddannelserne. 

Inspirationskataloget skal også inspirere videninstitutionerne i deres eget arbejde med at styrke synliggørelsen og dokumentationen af deres værdiskabelse – både internt som et ledelsesværktøj i organisationen og overfor omverdenen, eksempelvis i årsrapporterne.

Kataloget udkommer i forlængelse af regeringens nationale innovationsstrategi, og er udarbejdet i dialog med videninstitutioner, regioner, interesse- og erhvervsorganisationer med videre.

Innovationspolitikken udvikler sig løbende, og vores evne til at dokumentere og synliggøre skal følge med. Der er behov for et mere fyldestgørende billede af videninstitutionernes bidrag til innovation i virksomheder og samfundet, som indfanger den brede sammenhæng som innovation foregår i. Mange vigtige mekanismer for innovation dokumenteres og synliggøres ikke i dag. Det gælder eksempelvis bidraget fra uddannelse eller innovation i offentlige virksomheder. Det betyder, at der er risiko for, at institutioners bidrag overses, og samtidig vanskeliggøres sammenligning og udveksling af gode erfaringer. OECD har opfordret medlemslandene til at arbejde med emnet under dagsordenen ”measuring innovation – a new perspective” og denne opfordring har Danmark nu reageret på.

Handlinger tilknyttet webside