Internationale uddannelsesforløb styrker kvaliteten af uddannelser i Danmark
Flere danske studerende skal have et internationalt element i deres uddannelse. Og både studerende og undervisere på de videregående uddannelser peger på en række fordele ved at deltage i internationale uddannelsesforløb.
De fælles uddannelsesforløb mellem uddannelser fra hvert sit land løfter det faglige niveau på uddannelsen, højner uddannelsernes kvalitet, og giver de studerende et værdifuldt netværk.
Det viser en undersøgelse foretaget for Uddannelses- og Forskningsministeriet, der bygger på interviews med studerende, undervisere, ledere og internationale koordinatorer på de videregående uddannelser.
Studerende fra særligt professionshøjskoler og erhvervsakademier ser desuden stor fordel i, at et internationalt fælles forløb tilbyder et på forhånd tilrettelagt internationalt studieophold inden for deres studieretning.
- Viden om internationale forhold og et perspektiv, der rækker ud over Danmarks grænser, er en vigtig del af vores dannelse og identitet. Et stærkt internationalt samarbejde på uddannelserne giver ikke kun de unge et nuanceret billede af verden, men også viden og færdigheder, de skal bruge i deres efterfølgende job, så vi i Danmark fortsat kan stå stærkt i den internationale konkurrence, siger uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen.
Rapporten, som er udarbejdet af DAMVAD, indeholder både uddannelsesinstitutionernes gode erfaringer med at udvikle fælles forløb, og hvilke barrierer institutionerne oplever på dette område.
Uddannelsesinstitutionerne peger blandt andet på, at fællesuddannelser er dyre at udvikle og administrere, ligesom institutionerne betragter det som en barriere, at der skal være balance mellem antallet af egne studerende, der tager på udlandsophold, og internationale studerende, der ønsker ophold på uddannelsesinstitutionen.
Som opfølgning på rapporten har Uddannelses- og Forskningsministeriet igangsat et arbejde, der ser nærmere på rammerne for internationale fællesuddannelser.
Mål om flere studerende med dobbelt- og fællesgrader på eksamensbeviset
Regeringen har som led i internationaliseringshandlingsplanen fra juni 2013 opsat en målsætning om, at øge de danske videregående uddannelsesinstitutionernes samarbejde med udenlandske institutioner om dobbelt- og fællesgrader frem mod 2020. Målsætningen er en del af indsatsen for, at flere danske studerende skal have et internationalt element i deres uddannelse.
Fakta: Antal internationale fælles uddannelsesforløb på de danske videregående uddannelser
Uddannelsessektor(1) | Antal fælles uddannelsesforløb |
---|---|
Universiteterne(2) | 70 |
Professionshøjskolerne | 29 |
Erhvervsakademierne | 7 |
De videregående kunstneriske uddannelsesinstitutioner | 12 |
De maritime uddannelsesinstitutioner | - |
- Kortlagt i perioden 6. december 2013 til 1. februar 2014.
- De syv dobbeltgrader udbudt ved Sino-Danish Centre for Research and Education er inkluderet i denne opgørelse.
Et fælles uddannelsesforløb defineres i undersøgelsen som et samarbejde mellem to eller flere uddannelsesinstitutioner fra hvert sit land om et eller flere uddannelsesforløb. Efter endt uddannelse kan programmet lede til en fælles, dobbelt eller multipel grad eller et nationalt eksamensbevis. Dette afhænger af samarbejdets specifikke konstellation samt lovgivningen i de samarbejdende lande.
Handlinger tilknyttet webside