Gå til indhold

Nye veje til flere mønsterbrud

02. oktober 2014
80 engagerede deltagere gav ideerne frit løb på Mønsterbryderdagen og bød ind med forslag til, hvordan de videregående uddannelser kan tiltrække og fastholde flere unge fra uddannelsesfremmede hjem. Uddannelses- og forskningsministeren var sammen med sit mønsterbryderkorps værter for arrangementet.

I princippet er der lige adgang til uddannelse i Danmark, men i praksis er vejen dertil for nogen meget længere end for andre. Faktum er, at børn af akademikerforældre har ti gange større chance for at få en kandidatuddannelse end børn af ufaglærte forældre.

Alle unge skal derfor motiveres til udvikle, udfolde og udnytte deres talent - uanset hvor de kommer fra. Det handler om at give en håndsrækning til dem, der har talentet og viljen til at tage en videregående uddannelse.

Konstruktiv debat

Med dette afsæt afholdt uddannelses- og forskningsministeren Sofie Carsten Nielsen sammen med Mønsterbryderkorpset Mønsterbryderdag på KEA Nørrebro Campus den 29. september. Over 80 deltagere debatterede, udviklede, udvalgte og forpligtede sig på nye ideer og tiltag, der kan skabe flere mønsterbrydere og forstærke indsatsen for social mobilitet gennem uddannelser.

Uddannelses- og forskningsministeren var sammen med sit Mønsterbryderkorps vært for Mønsterbryderdagen, der satte spot på nye ideer, tiltag og handlinger for at styrke den sociale mobilitet i uddannelserne. Korpsets fire mønsterbrydere fortalte deres personlige historie til deltagerne. Fra venstre: Rajneek Koshal Singh, Thomas Kalisz Nielsen, Sofie Carsten Nielsen, Michael Bernt Madsen og Christina Larsen (Foto: Peter Høyer).
Uddannelses- og forskningsministeren var sammen med sit Mønsterbryderkorps vært for Mønsterbryderdagen, der satte spot på nye ideer, tiltag og handlinger for at styrke den sociale mobilitet i uddannelserne. Korpsets fire mønsterbrydere fortalte deres personlige historie til deltagerne. Fra venstre: Rajneek Koshal Singh, Thomas Kalisz Nielsen, Sofie Carsten Nielsen, Michael Bernt Madsen og Christina Larsen (Foto: Peter Høyer).

Fire unge mønsterbrydere og medlemmer af Mønsterbryderkorpset indledte dagen med deres personlige fortællinger om vejen til en videregående uddannelse og de erfaringer, de har gjort sig undervejs. Undervejs reflekterede de øvrige korpsmedlemmer løbende over fortællingerne, fakta og de ideforslag, deltagerne kunne præsentere sidst på eftermiddagen.

Blandt ideerne var for eksempel flere studerende til studerende-aktiviteter, mere faglighed på studieturene samt mentorgrupper, der i højere grad afspejler studentersammensætningen, og som strækker sig længere ind i studiet og har mere faglig dybde.

Sofie Carsten Nielsen afsluttede arrangementet med observationer fra dagen. Her fastslog hun, hvor vigtigt eksemplet og handlingen er.

- Den energi og gejst, som fyldte rummet i dag, giver mig en tro på, at vi kan gøre en forskel, og at vi kan ændre noget for de unge, som kan og vil. En af de ting, der står klarest efter i dag, er det konkrete - de konkrete og personlige historier om mønsterbrud – det er den slags historier, som skal være driveren i os alle. Og vi skal være konkrete og eksplicitte om, hvad det vil sige at gå på en videregående uddannelse. Vi skal turde bryde tabuet om de forventninger og krav, man møder på en videregående uddannelse. Og på uddannelsesinstitutionerne skal I være konkrete. Gør noget langsigtet og systematisk, der kan dokumenteres og bredes ud til andre, og iværksæt en konkret handling allerede i morgen. Vi skylder alle unge en chance for at udvikle og udfolde deres talent, sagde Sofie Carsten Nielsen.

Der var godt gang i debatten, og ideerne var mange, da uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen sammen med sit mønsterbryderkorps inviterede til Mønsterbryderdag.
Der var godt gang i debatten, og ideerne var mange, da uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen sammen med sit mønsterbryderkorps inviterede til Mønsterbryderdag.

Uddannelses- og Forskningsministeriet offentliggjorde på Mønsterbryderdagen dugfriske analyser af sammenhængen mellem studerende og forældres uddannelsesniveau og fortalte om de initiativer, der allerede er iværksat på de videre uddannelsesinstitutioner for at øge den sociale mobilitet.

Handlinger tilknyttet webside