Gå til indhold

Partnerskab skal bidrage til at virkeliggøre den nye folkeskole

20. marts 2014
Et nyt partnerskab mellem Uddannelses- og Forskningsministeriet, Undervisningsministeriet, professionshøjskolerne, og Danmarks Evalueringsinstitut skal skabe lettere adgang til den viden om skoleudvikling, der skal realisere folkeskolereformen.

Medarbejdere på skoler og i kommuner skal være bedst muligt forberedt til at virkeliggøre folkeskolereformen, som træder i kraft efter sommerferien 2014.

Det kræver blandt andet aktuel viden om, hvad der virker, for eksempel i forhold til målstyret undervisning, samt at medarbejderne har kompetencer til at omsætte den viden til den konkrete praksis på skolerne.

For at styrke udvekslingen af viden mellem skoler, kommuner og professionshøjskoler går Uddannelses- og Forskningsministeriet, Undervisningsministeriet, professionshøjskolerne og EVA – Danmarks Evalueringsinstitut sammen i et nyt partnerskab.

Partnerskabet skal særligt koncentrere sig om indsatser, som knytter sig til den nye skoledag, målstyret undervisning og udvikling af undervisning, inklusion og undervisningsdifferentiering samt ledelse af skolen som læringsfællesskab.

Uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen:

- Professionshøjskolerne forsker og udvikler på skoleområdet og kan sikre, at nuværende og kommende lærere i folkeskolen får den nyeste viden på området. Vi vil ikke detailstyre professionshøjskolernes arbejde, men give frihed til at indfri de enkelte kommuners behov for viden og efteruddannelse i folkeskolen.

Undervisningsminister Christine Antorini:

- Skoler og kommuner står over for at skulle realisere folkeskolereformen, og de skal have en let adgang til den aktuelt bedste viden om, hvad der virker i forhold til at udvikle skolen og undervisningen. Derfor skal det nye partnerskab være med til sikre, at der bliver et tættere samspil mellem skoler, kommuner og professionshøjskoler.

Formand for Professionshøjskolernes Rektorkollegium og rektor for UC Lillebælt, Erik Knudsen:

- I professionshøjskolerne arbejder vi med at skabe en stærk sammenhæng mellem vores uddannelser, forsknings- og udviklingsaktiviteter og folkeskolens behov for viden og kompetenceudvikling. Med partnerskabet får vi endnu bedre mulighed for at gøre os gældende der, hvor der er størst behov for faglig udvikling.

EVA’s bestyrelsesformand Linda Nielsen:

- Danmarks Evalueringsinstitut er glad for, at partnerskabet bidrager til arbejdet med at kvalitetssikre folkeskolen og grund- og efteruddannelsesindsatsen rettet mod lærere og pædagoger. EVA ser frem til at bidrage med analyser, evalueringer og redskaber.

Partnerskabets opgaver i 2014 er blandt andet, at:

  • Udvikle eksemplariske forløb og vejledningsmateriale i fagene for eksempel om tidlig sprogstart i engelsk
  • Afholde endagskurser på professionshøjskoler om, hvordan de nye forenklede Fælles Mål skal anvendes.
  • Indtænke de forenklede Fælles Mål i de relevante fagmoduler for folkeskolens fag på lærer-uddannelsen samt i relevante efter- og videreuddannelsesforløb.
  • Udvikle og tilpasse efteruddannelsestilbud, så de matcher behovene i fremtidens folkeskole.
  • Afholde regionale temadage om den aktuelt bedste viden for relevante undervisere på læreruddannelsen.
  • Erfaringsudveksle og sparre for at sikre sammenhæng mellem Ny Nordisk Skole og professionshøjskolernes indsatsområder for eksempel i forhold til værdibaseret styring/ledelse og netværksorganiserede forandringsprocesser.
  • Understøtte målsætningerne om fuld kompetencedækning og læreres faglige opdatering inden for egne undervisningsfag, herunder ved udvikling af kompetencescreeningsværktøj til afdækning af læreres kompetencer i relation til efteruddannelse.

Om parterne

Uddannelses- og Forskningsministeriet sætter mål og rammer for lærer- og pædagoguddannelserne og arbejder for at tilpasse uddannelsernes slutmål til folkeskolens behov.

Undervisningsministeriet har igangsat en række initiativer, der skal understøtte den lokale virkeliggørelse af folkeskolereformen og udvikling af folkeskolen til gavn for elevernes læring og trivsel.

Professionshøjskolerne er et centralt omdrejningspunkt for partnerskabet som den største udbyder af grund-, efter- og videreuddannelser af lærere og pædagoger og som producent af forskning og udvikling af skoleområdet. EVA – Danmarks Evalueringsinstitut indgår for at bidrage til at kvalitetsudvikle undervisnings- og uddannelsesområdet gennem evalueringer, analyser og redskaber.

For yderligere oplysninger:

Uddannelses- og Forskningsministeriet:

Presseansvarlig Ingeborg Nielsen, tlf.: 2211 0200, e-mail: imen@fivu.dk
Kontorchef Lars Beer, tlf.: 7231 8910, e-mail: lni@uds.dk

Undervisningsministeriet: Presseansvarlig Karen Tidemann, tlf. 3392 5098
Kontorchef Lotte Groth-Andersen, tlf.: 3392 5088

Danske Professionshøjskoler: Formand Erik Knudsen, tlf.: 2960 5988

EVA – Danmarks Evalueringsinstitut, direktør Mikkel Haarder, tlf.: 3555 6659

Handlinger tilknyttet webside