Gå til indhold

Store forventninger til ny pædagoguddannelse

13. januar 2014
Undervisere og ledere mødtes til landskonference om den nye pædagoguddannelse, som skal styrke fagligheden og skabe bedre sammenhæng mellem teori og praksis.

Mere end 600 undervisere og ledere ved landets pædagoguddannelser var den 8. januar samlet til Danske Professionshøjskolers landskonference om den nye pædagoguddannelse.

Konferencen blev afholdt i Odense, hvor uddannelsesminister Morten Østergaard indledte med at fremhæve, at pædagoger varetager nogle af velfærdssamfundets kernefunktioner.

- Danmarks evne til at bryde den negative sociale arv harmonerer ikke med det billede, vi har af os selv, som et land, der tilstræber at give lige muligheder for alle. Indsatsen for at bryde det mønster starter længe inden skolealderen. De første fem år er de vigtigste for udvikling af børns grundlæggende kompetencer. Skal vore håb og drømme på vegne af vores børn og unge realiseres, kræver det helt grundlæggende, at vi har veluddannede og engagerede pædagoger. Derfor reformerer vi pædagoguddannelsen og hæver baren for morgendagens pædagoger, sagde Morten Østergaard.

Formand for ekspertudvalget Ulla Koch og uddannelsesminister Morten Østergaard. Foto: Brian Nielsen
Formand for ekspertudvalget Ulla Koch og uddannelsesminister Morten Østergaard. Foto: Brian Nielsen

Frem mod første optag af studerende i august 2014 skal den nye uddannelse endeligt implementeres. Det drejer sig blandt andet om uddannelsens fagmoduler, de tre specialiseringer, de fire nye praktikperioder, samarbejdet med andre faggrupper som lærere og socialrådgivere samt internationalisering.

- I den nye uddannelse vil de enkelte studerende blive udfordret mere. Vi styrker fagligheden og koblingen mellem teori og praksis og tilpasser uddannelsen til de mange forskellige opgaver og udfordringer, pædagogerne skal løfte. Professionshøjskolerne får friere rammer til at tilrettelægge uddannelsen og et stort ansvar for, at få uddanne dygtige og engagerede pædagoger, der er forberedte på og kan gøre en positiv forskel i den virkelighed, der venter dem, siger Morten Østergaard.

Omfattende opgave

Efterfølgende var der blandt andre oplæg af rektor for University College Sjælland Ulla Koch, der er formand for professionshøjskolernes ekspertudvalg. Hun fortalte om sine forventninger til professionshøjskolernes kommende implementering af pædagoguddannelsen, som omfatter udarbejdelse af fagenes nærmere indhold.

Der var enighed om, at professionshøjskolerne står overfor en omfattende opgave i samarbejde med helt centrale aktører som kommuner og regioner, der stiller praktikpladser til rådighed.

I konferencens sidste del kunne deltagerne melde sig ind på 12 workshops, som alle omhandlede temaer i den nye pædagoguddannelse. Til slut fortalte ekspertgruppen om de centrale udfordringer, der er i forbindelse med den kommende implementering af den nye pædagoguddannelse.

Den nye pædagoguddannelse

  • Regeringen, Enhedslisten og Dansk Folkeparti indgik i juni 2013 en aftale om en ny pædagoguddannelse, der øger kravene til studerende og uddannelsesinstitutioner og øger fleksibiliteten og muligheden for at specialisere sig.
  • Arbejdet med at udforme rammerne for en ny pædagoguddannelser er i sin afsluttende fase, og den første årgang på den nye pædagoguddannelse begynder efter sommerferien 2014.

Handlinger tilknyttet webside