Stort potentiale for innovation og vækst i modebranchen
- Vi skal have flere produkter med mærkatet ”Made in Denmark”, lød budskabet fra uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen under konferencen ’Masterclass: Insourcing af produktion og nye partnerskaber i modebranchen’ i København.
- Den globale konkurrence er hård, og kravene til nytænkning og innovation er enormt høje. Men Danmark har en stærk position inden for de kreative erhverv og design, siger uddannelses- og forskningsministeren.
Konferencen var arrangeret af Innovationsnetværket Livsstil - Bolig & Beklædning, der stillede spørgsmålet, om det efter flere årtiers tendens til at outsource tøjproduktionen er tid til at vende udviklingen. Høje transportomkostninger, tab af vigtig knowhow og store udfordringer med produktionen i udlandet er nogle af de gode argumenter, der taler for at fremme produktionen i Danmark.
Bedre vilkår for produktion
Noget af det, der efterspørges i modebranchen, er bedre vilkår for at producere tøj i Danmark. Det lytter man selvfølgelig til fra regeringens side, understreger Sofie Carsten Nielsen.
- Regeringen har et skarpt fokus på, hvordan vi kan forberede forholdene for produktion i Danmark. Men selvfølgelig hverken kan eller skal al dansk design og mode produceres i Danmark. Der er dog god grund til at se på, hvilke dele af produktionen der med fordel kan trækkes hjem. Det kan komme både modebranchen, men også hele landet til gode. For vi kan ikke undvære produktionsvirksomheder i Danmark. En stærk fremstillingssektor er afgørende for dansk økonomi. Det er afgørende for vækst, og produktion er afgørende for innovation, siger ministeren.
Velklædte deltagere
Konferencen blev afholdt i den store festsal på Kunstakademiet på Holmen. Foruden uddannelses- og forskningsministeren deltog godt 150 gæster fra fortrinsvis små og mellemstore virksomheder, brancheforeninger og studerende, hvis tilknytning til modebranchen for fleres vedkommende gav sig tydeligt til kende i den moderigtige, til tider alternative påklædning.
Programmet bød også blandt andet på et foredrag om et fransk modehus’ succes med at holde produktionen inden for landets grænser samt en paneldebat. Sidst blev ordet givet frit, og alle havde mulighed for at deltage i debatten om dansk modes fremtid.
Handlinger tilknyttet webside