Videnkuponer hitter hos virksomheder
Med en videnkupon kan små og mellemstore virksomheder (SMV’er) få op til 100.000 kr. i tilskud fra Styrelsen for Forskning og Innovation til at købe viden af eller samarbejde med en offentlig videninstitution. Videnkuponer støtter virksomheder med ingen eller kun begrænset erfaring fra samarbejde med videninstitutioner.
Bidrager til innovationer
En evaluering foretaget af Styrelsen for Forskning og Innovation af de projekter, der afsluttedes i 2013, viser, at virksomhederne er særdeles positive over for videnkupon-ordningen. Over 95 procent af de virksomheder, der deltog i et videnkuponsamarbejde i 2013, vurderer projektet som en succes. Og mere end tre fjerdedele af virksomhederne skønner endvidere, at videnkuponprojektet vil ændre virksomhedens bundlinjeresultat i positiv retning i løbet af de næste tre år. Ifølge tre ud af fire virksomheder har videnkuponen bidraget til produktinnovation. Halvdelen af virksomhederne vurderer, at videnkuponen har bidraget til markedsudvikling og procesinnovation, mens en tredjedel siger, at videnkuponprojekterne har resulteret i organisatoriske innovationer.
En videnkupon er kun begyndelsen
Medfinansiering fra Styrelsen for Forskning og Innovation er en afgørende faktor for SMV’ers mulighed for at starte et samarbejde med en videninstitution. Under en femtedel af de deltagende virksomheder ville have påbegyndt videnkuponprojektet uden mulighed for medfinansiering fra styrelsen. Det første samspil mellem en virksomhed og en videninstitution baner ofte vej for nye samarbejdsmuligheder. Ni ud af ti virksomheder forventer i fremtiden at fortsætte samarbejdet med den videninstitution, som var med i videnkuponprojektet. Næsten lige så mange er også åbne over for fremtidigt samarbejde med andre videninstitutioner.
Handlinger tilknyttet webside