Professionshøjskolerne indgår partnerskab om digital efteruddannelse
Lærere og pædagoger i folkeskolen får nu nye muligheder for at efteruddanne sig ved hjælp af virtuelle klasseværelser på internettet.
Danmarks syv professionshøjskoler og Danmarks Medie- og Journalisthøjskole har fået tilskud fra Styrelsen for Videregående Uddannelser til at udvikle et nyt digitalt koncept for efteruddannelse af de to faggrupper. Projektets titel er ’Partnerskab om MOOCs (Massive Open Online Courses) i Danmark’ – et pilotprojekt.
Online efteruddannelse
Pilotprojektet skal være med til at med at levere den efteruddannelse, som lærerne og pædagogerne i folkeskolen har brug for i de kommende år.
Samtidig skal det skabe et mere fleksibelt læringsrum, hvor medarbejdere ikke behøver at rykke sig geografisk for at deltage i undervisningen og derfor kan følge kurser, der passer ind i deres travle hverdag.
Læringen i Massive Open Online Courses foregår som regel gennem forelæsninger på video, løbende onlineprøver og test samt sparring i virtuelle fora med andre studerende. Kurserne kan have flere tusinde deltagere.
Krav om mere samarbejde
Pilotprojektet skal også undersøge potentiale og muligheder i konceptet, tilføre viden indenfor samarbejde om udvikling og drift af kurserne, samt udarbejde og teste en Massive Open Online Courses prototype.
Det fokuserer på de nye krav, som folkeskolereformen fra 2013 stiller om mere samarbejde mellem lærerene og pædagogerne i folkeskolen og skolens samarbejde med oververdenen, herunder idrætsforeninger, musikskoler, private virksomheder og NGO’er.
Omfanget bliver 10 ECTS-point. Det skal kunne bruges som selvstændigt kursus, som et element i et diplomforløb og som element i grunduddannelserne til lærer og pædagog. Første hold forventes at starte i januar 2017.
I kommuneaftale 2014 er der afsat 1 milliard til efter- og videreuddannelse i folkeskolen frem mod 2020.
Handlinger tilknyttet webside