Store forskelle i uddannelsesniveau i de danske kommuner
- Profilmodellen 2014 for kommunerne - på Ministeriet for Børn, Undervisning og Ligestillings hjemmeside
- Status for andelen af en ungdomsårgang der opnår en videregående uddannelse opdelt på kommuner
Der er store forskelle på, hvor stor en andel af en ungdomsårgang der forventes at opnå en videregående uddannelse i de enkelte kommuner i Danmark.
Det viser nye beregninger på den såkaldte profilmodel, der er en fremskrivning af, hvordan de unge, der afsluttede 9. klasse i 2014, forventes at ville uddanne sig de næste 25 år.
Forskellen i andelen af en ungdomsårgang, der forventes at opnå en videregående uddannelse, spænder fra cirka 50 procent i nogle kommuner op til cirka 80 procent i andre kommuner.
Andelen, der forventes at opnå en videregående uddannelse
I store kommuner som Esbjerg, Kolding, Odense, Roskilde, Aarhus og Aalborg forventes over 60 procent at opnå en videregående uddannelse.
Endnu højere er andelen i kommunerne nord for København. I fem kommuner forventes mellem 76 og 80 procent at opnå en videregående uddannelse. I nogle landdistriktskommuner er andelen på under 55 procent.
Uddannelses- og forskningsminister Esben Lunde Larsen vil have uddannelser af høj kvalitet og relevans i hele Danmark.
- Der er brug for dygtige lærere, serviceøkonomer og ingeniører i hele landet og ikke kun i de store byer. Derfor vil jeg arbejde for, at vi har videregående uddannelser af høj kvalitet i hele landet, så alle unge kan uddanne sig godt, og så erhvervslivet kan få den arbejdskraft, de efterspørger, siger Esben Lunde Larsen.
Profilmodellen
- Profilmodellen 2014 viser, hvordan den ungdomsårgang, der afsluttede 9. klasse i 2014, forventes at uddanne sig i løbet af de kommende 25 år, hvis uddannelsessystemet og de unges uddannelsesadfærd i fremskrivningsperioden er som i de to år, hvor de unge gik i 8. og 9. klasse.
- Profilmodellens resultater er ikke et udtryk for det generelle uddannelsesniveau i kommunerne, men kun for de elever, som havde bopæl i kommunen i 9. klasse.
Kontakt
Handlinger tilknyttet webside